Reklama

12 důvodů, proč jste pořád unavená - 1. část

Jestli nás něco trápí bez rozdílu věku, pohlaví či rodinného statusu, tak je to únava. Život se zrychluje, nároky se zvyšují a mnozí z nás v podstatě ani neumí vypnout. Co dalšího může stát za tím, že celý den zíváte, i když máte pocit, že spíte dostatečně?
Napsala Ivona Horváth Souralová Vydáno 14. březen 2016
12 důvodů, proč jste pořád unavená - 1. část
1. Vynecháváte cvičení
Jste unavená, a tak pro dnešek vynecháte svou lekci ve fitku nebo ranní protahovací desetiminutovku? Ještě si to raději promyslete. Studie americké univerzity v Georgii totiž prokázala, že pravidelné cvičení dodává kromě fyzické zdatnosti také mentální sílu a vytrvalost. Váš kardiovaskulární systém běží totiž efektivněji, krev se rychleji okysličuje, a živiny tak do tkání proudí rychleji. Tato studie zkoumala dospělé jedince se sedavým zaměstnáním, kteří jsou jinak zdraví, jen necvičí. Po šesti týdnech, kdy všichni začali s lehkým 20minutovým cvičením 3x týdně, shodně hlásili méně únavy a větší příval energie. Nemusí se přitom jednat zrovna o intenzivní hopsání podle Jillian Michaels, když třeba zrovna nemáte den nebo náladu, bohatě postačí i svižnější procházka do práce nebo z práce.
 
2. Zapomínáte pít vodu
„Dokonce i lehká dehydratace, za kterou můžeme považovat ztrátu 2 % tekutin, má vliv na to, že se cítíme unavení,“ upozorňuje výživová poradkyně Amy Goodson z texaské sportovní kliniky Bena Hogana. Dehydratace snižuje rychlost proudění krve, což ji činí hustější, srdce pak pumpuje méně efektivně, a to zase snižuje rychlost, s jakou se okysličují orgány a svaly. Podle vědců z Národní akademie věd v USA by žena průměrně měla zkonzumovat zhruba 2,7 litrů tekutin, ovšem pozor, neznamená to, že byste se měla prolévat vodou každou půl hodinu. 40 % tekutin totiž můžeme přijmout z jídla, což ve finále znamená, že je třeba vypít zhruba 1,5 až 2 litry tekutin. To odpovídá staré známé pravdě o osmi sklenicích vody denně. 
 
3. Máte nedostatek železa
Nedostatek železa může způsobit, že se cítíte pomalá, podrážděná a neschopná se dlouhodobě soustředit. Železo je pro lidský organismus nepostradatelné, je nejen součástí krevního barviva (hemoglobinu), ale i svalové bílkoviny (myoglobinu). Má opět zásadní roli při transportu kyslíku z plic do všech buněk. Nedostatkem železa můžete trpět třeba při silné menstruaci, nevyvážené dietě a problémy mohou pocítit i vegetariáni – obecně se má totiž za to, že lépe se vstřebává železo z potravin živočišného původu. Máte-li pocit, že za vaší únavou může stát právě deficit železa, poraďte se raději se svým lékařem. Tímto minerálem se lze totiž předávkovat a ani jeho přijímání v potravinových doplňcích není tak jednoduché – doporučuje se ho brát ráno na lačno a v kombinaci s vitamínem C. 
 
 

Další články

Reklama