Reklama

12 potravin, které vám pomohou k hydrataci

Nemusíte jen popíjet vodu, abyste byli dostatečně zavodnění – tyto potraviny obsahují dostatek vody k tomu, abyste byli hydratovaní. Navíc jsou osvěžující, plné živin a mají minimum kalorií!
Napsal Ivana Ašenbrenerová Vydáno 01. červenec 2014
12 potravin, které vám pomohou k hydrataci


Samozřejmě že voda je na prvním místě. Denně bychom měli vypít asi osm sklenic vody. To se ale může zdát někdy velmi složité dodržet. Ovšem nemusíte z toho dělat vědu, nejen voda pomáhá k hydrataci. Zhruba 20 % našeho denního příjmu tekutin pochází z pevných potravin, zejména ovoce a zeleniny. Těchto dvanáct potravin (a určitě jich najdete ještě mnohem víc) obsahuje více než 90 % vody.

Okurkacucumbers_copy

Obsah vody: 96,7 %

Pokud právě přemýšlíte, že se stanete vegetariánem, máte skvělou možnost. Okurky mají nejvyšší obsah vody ze všech potravin. Hodí se do salátů, můžete je nakrájet na plátky nebo smíchat s humusem. Chcete zvýšit hydratační účinky? Smíchejte je s jogurtem, mátou a kostkami ledu a udělejte si v létě studenou okurkovou polévku. Polévka je vždy hydratační, ale teplá vám asi v horkých dnech nebude chutnat. Ovšem chlazená okurková polévka je osvěžující a vynikající, a to v každém ročním období.

Ledový salát

ghk-iceberg-lettuce-lgn

Obsah vody: 95,6 %

Odborníci na výživu ho často doporučují nahradit tmavší zelenou zeleninou, například špenátem nebo římským salátem, které obsahují více vlákniny a živin, jako je kyselina listová a vitamin K. Ovšem je to už jiný příběh, pokud jde o obsah vody. Ledový salát má nejvíce vody ze všech druhů salátů. Takže směle do něj a jakmile stoupne teplota, udělejte si sendvič a poklaďte ho vrchovatě ledovým salátem. A ještě lepší vychytávka: místo pečiva si udělejte hamburger z listů salátu a mezi ně dejte kuřecí maso.

Celer

celerysticks

Obsah vody: 95,4 %

Že má celer hodně kalorií? Kdo to říká? Podobně jako všechny potraviny, které mají vysoký obsah vody, má i celer velmi málo kalorií – jen 6 na jeden stonek. Navíc má hodně vlákniny, takže pomůže zamezit chuť k jídlu. Celer obsahuje také kyselinu listovou a vitaminy A, C a K a dokáže neutralizovat žaludeční kyseliny, což se hodí zejména v případě, že vás pálí žáha.

Ředkvičky

redkvicky

Obsah vody: 95,3 %

Tato osvěžující kořenová zelenina by vám neměla chybět v letních salátech. Poskytuje výbušnou pikantně-sladkou chuť a navíc je plná antioxidantů, jako je katechin (najdete ho v zeleném čaji). Křupavé ředkvičky jsou dokonalým doplňkem zdravého letního salátu (bez majonézy samozřejmě). K tomu můžete nastrouhat mrkev a zelí, přidat hrášek a nakrájet lískové ořechy, přidat petrželku, promíchat s mákem, citronovou šťávou, olivovým olejem, solí a pepřem a máte vystaráno.

Rajčata

red-tomato-meteorite-537x402

Obsah vody: 94,5 %

Na kostičky nakrájená rajčata budou vždy pilířem všech salátů, omáček a sendvičů, ale nezapomeňte, že existuje celá řada odrůd, které tvoří vynikající hydratační svačinu. Jsou skvělé samotné, s ořechy, sýrem a podobně. A kdo s rajčaty kamarádí nejvíc? Bazalka a malé kousky mozzarelly. Mňam.

Zelené papriky

Green-peppers

Obsah vody: 93,9 %

Papriky všech odstínů mají vysoký obsah vody, ale zelené papriky jsou na špici (červené a žluté odrůdy mají jen 92 % vody). Zelené papriky obsahují navíc spousty antioxidantů. Jsou skvělé před večeří, když vás honí mlsná, nebo jako pozdější večeře. Pokud vás už nudí mrkev nebo celer, dejte si papriku. Můžete je snadno nakrájet a uzobávat, když čekáte na večeři. Určitě po nich nepřiberete.

Květák

cauliflower

Obsah vody: 92,1 %

Bledá barva květáku vás může snadno zmást, ale nedovolte mu to. Tahle skromná zelenina obsahuje hodně vody a taky vitaminů a fytonutrientů, které pomáhají snížit hladinu cholesterolu a bojovat proti rakovině prsu. Objevte květák a přidávejte ho do salátů nebo si z něj uvařte polévku. Bez krutonů. :-)

Vodní meloun

watermelon

Obsah vody: 91,5 % vody

O melounu asi není třeba polemizovat – každý ví, že je plný vody. Víte ale také, že je nejbohatším zdrojem lykopenu, antioxidantu, který bojuje s rakovinou, a který se nachází v červeném ovoci a zelenině? Ve skutečnosti vodní meloun obsahuje více lykopenu než syrová rajčata, asi 12 miligramů na jeden dílek, oproti 3 miligramům na 1 středně velké rajče. Doporučujeme kombinovat s vodou – připravte si do džbánu vodu a dejte do něj meloun nakrájený na kostky a strčte do lednice. Je to osvěžující a skvělá věc!

Špenát

spinach4

Obsah vody: 91,4 % vody

Ledový salát má sice vyšší obsah vody, ale celkově je na tom špenát líp. Syrové špenátové listy na sendviči nebo v salátu obsahují mnohem víc živin. Špenát je bohatý na lutein, draslík, vlákninu, kyselinu listovou. Jeden šálek syrových listů obsahuje 15 % vašeho denního příjmu vitaminu E – důležitého antioxidantu, který bojuje s volnými radikály.

Brokolice

120302_SCIENTIST_broccoli.jpg.CROP.rectangle3-large

Obsah vody: 90,7 %

Stejně jako její bratranec květák uspokojí syrová brokolice nejen vaše chuťové buňky, ale má i zdravotní efekt. Jeho nutriční profil je dokonalý – hodně vlákniny, draslíku, vitaminu A a vitaminu C, no není to super? A co víc, brokolice patří mezi brukvovitou zeleninu (kategorie, která obsahuje zelí, kapustu, květák) s významným množstvím sulforafanu, sloučeniny, které posiluje ochranné enzymy v těle a odplaví rakovinotvorné chemikálie.

Grapefruit

grapefruit26

Obsah vody: 90,5 %

Tyto šťavnaté, kyselé citrusové plody mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu a zmenšit váš pas. Výsledky jedné studie naznačují, že lidé, kteří jedli jeden grapefruit denně, snížili hodnotu svého špatného (LDL) cholesterolu o 15,5 % a triglyceridů o 27 %. A ještě jedno plus grapefruit má. Pokud sníte půlku tohoto ovoce před každým jídlem, pomůže vám to s hubnutím. Odborníci říkají, že je to proto, že látky obsažené v grapefruitu pomáhají spalovat tuk a stabilizovat hladinu cukru v krvi, takže máte menší chuť k jídlu.

Dnes s námi můžete v naší letní soutěži na http://leto.marianne.cz soutěžit o hydratační emulzi Estée Lauder od Clinique.

Další články

Reklama