Reklama

Potřebujeme více vápníku?

Odpověď je jednoduchá. Pokud se vám už o přísun vápníku nestará pečlivá maminka, musíte se o něj postarat sami, jinak po padesátce spláčete nad výdělkem...

Napsala Ivana Skokanová Vydáno 14. září 2012
Potřebujeme více vápníku?

Vápník má pro správné fungování organismu zásadní roli. Jednak napomáhá smršťování svalových vláken, ale hlavně vytváří houbovitou tkáň, která vyplňuje kosti a zajišťuje jejich pevnost. O tom, jak silnou kostru získáte, tedy nerozhodují pouze genetika a cvičení. Důležité jsou vhodné stravovací návyky. A čím dříve s nimi začnete, tím lépe.

Vytvořte si rezervy dřív, než bude pozdě

Ptali jsme se na vápník Ivana Macha, prezidenta Aliance výživových poradců, a ten nám problematiku vysvětlil jasně: „Obsah vápníku v těle se během života mění. Jakmile dosáhnete čtyřicítky, začnete mít sklon k negativní vápníkové bilanci. Jinými slovy – z kostí se začne uvolňovat více vápníku, než se ho v nich udrží. Abyste tyto ztráty minimalizovali, měli byste přijímat stravu, která zahrnuje doporučenou denní dávku vápníku.“ Pro muže a ženy ve věku od 11 do 24 let to znamená příjem okolo 1200 miligramů za den. Jste-li starší než 25 let, stačí vám 800 miligramů.

A jaké jsou nejlepší přírodní zdroje?

„Bohatými zdroji vápníku jsou samozřejmě mléčné výrobky, zejména čerstvé nebo tvrdé sýry, a listová zelenina,“ upřesnil Ivan Mach.

Přidejte si proto do jídelníčku špenát, hlávkové zelí nebo salát. Pravidelnou konzumací si snáze vybudujete vápníkové rezervy, a snížíte tak v budoucnu riziko slabých kostí. Lepší vstřebávání vápníku navíc zaručuje vitamin D. „Tento vitamin se aktivuje pobytem na slunci, najít jej můžete rovněž v některých mléčných výrobcích,“ radí Mach.

Pohybujte se

Sportem zatížíte kosti, čímž přispějete k jejich posílení. „Při pohybu a cvičení se zátěž přenáší ze svalů na kosti, které na aktivitu reagují zpevněním kostní a vazivové tkáně. Ve výsledku tedy vznikají hustší a silnější kosti,“ objasňuje Mach. Zároveň doporučuje: „Vybudujte si dostatečné vápníkové rezervy už v mládí. Budete je později potřebovat. A zvyšujte vstřebatelnost vápníku v kostech pohybem, a to v každém věku!“ Nezapomínejte o své kosti pečovat. Předejdete tak možným zdravotním problémům.

Lucina_Osteo

Tip Marianne.cz

Máme rádi lučinu. Objevili jsme na trhu čerstvý sýr Lučina Osteo-aktiv, který obsahuje 15 procent doporučené denní dávky vápníku, a navíc právě vitamin D, který se ve většině výrobků z mléka přirozeně nevyskytuje.

Další články

Reklama