Reklama

Proč máme chuť na čokoládu, maso nebo led? Tělu chybí některé živiny

Toužíte po gumových medvídcích, fantazírujete o hranolkách s majonézou a večer ulítáváte na mléčné čokoládě? Nebo si nemůžete pomoct a máte chuť na sýry, maso, nebo dokonce rýži? Budete se možná divit, ale vlastně za to nemůžete. Tělo se vám jen snaží říct, že mu něco chybí. Jen ho poslouchat o trochu víc.
Napsal Ivana Ašenbrenerová Vydáno 12. srpen 2014
Proč máme chuť na čokoládu, maso nebo led? Tělu chybí některé živiny


Je rozdíl mezi hladem a chutí na konkrétní potravinu. Pokud intenzivně toužíte po nějakém jídle, je to často znamení, že trpíte nedostatkem některých živin. Takže až příště dostanete neodolatelnou chuť na šťavnatý steak, věnujte pozornost tomu, co se vám vaše tělo snaží říct, a vyzkoušejte některou z následujících potravin.

Touha po čokoládě

marble_chocolate2

Co to znamená?

Čokoláda je bohatá na hořčík, takže silné chutě právě na čokoládu by mohly naznačovat nedostatek tohoto minerálu, který je tak zásadní pro vaši pokožku a vlasy. A co víc, hladiny minerálů jsou ve druhé polovině menstruačního cyklu v poklesu, což naznačuje možnou souvislost s mnoha příznaky PMS. „Konzumace alkoholu, čaje a kávy i šumivých nápojů může hladiny hořčíku vyčerpat,“ říká specialistka na výživu Nicola Lowe z University of Central Lancashire.

Zkuste: Když už to musí být, tak si dejte hořkou čokoládu, obsahující aspoň 75 % kakaa, protože ta má více hořčíku a méně cukru. Ořechy jsou také dobrým zdrojem hořčíku, stejně tak listová zelenina, hnědá rýže, celozrnný chléb a dýňová semínka. Jste chocoholička a trpíte PMS příznaky, jako je podrážděnost, bolesti hlavy, křeče a nadýmání? Stojí za to vyzkoušet doplňky hořčíku, které koupíte v lékárně.

Touha po zmrzlině a ledu

ice-cubes

Co to znamená? Opravdu máte chuť cucat ledové kostky? Chuť na led je někdy znamením, že máte anémii a vaše tělo volá po železe! Lékaři si nejsou jistí, proč tomu tak přesně je, ale může to být tím, že led pomáhá zmírnit bolestivé záněty v ústech, které mohou signalizovat nedostatek železa. Téměř polovina z nás nejí dostatek potravin obsahujících železo.

Zkuste: Nejlepším zdrojem železa je červené maso, protože ho snadno absorbuje, na rozdíl od rostlinných zdrojů. Přesto železo najdete i v celozrnném chlebu, fících, meruňkách, špenátu a brokolici.

Touha po sladkostech

HD

Co to znamená? To může znamenat, že vám chybí chrom. „Tento minerál pracuje společně s inzulinem s cílem usnadnit vychytávání glukózy z krve do buněk v těle,“ říká profesorka Lowe. Ve skutečnosti se ukazuje, že pacientům s diabetem chrom pomáhá vyrovnat hladinu cukru v krvi. Začněte užívat chrom a chutě na sladké zmizí (údajně).

Zkuste: Čím více budete jíst sladké, tím více bude tělo produkovat inzulin, což povede k ‚havárii‘ hladiny cukru v těle. Místo toho jezte potraviny bohaté na chrom, jako jsou játra, ledvinky, hovězí a kuřecí maso, mrkev, brambory, brokolice, chřest či vejce, a nebudete mít ani vlčí hlad, ani touhu po sladkém.

Touha po mase

rives_quality_meats_2013

Co to znamená? Máte chutě na maso? Může to být znamení, že vaše tělo potřebuje železo, anebo že máte málo zinku. Mírný nedostatek zinku je stále běžnější například ve Velké Británii, kde lidi mají tendenci jíst méně červeného masa. „Minerály hrají důležitou roli ve funkci imunitního systému, takže pokud budete mít méně železa a zinku, budete náchylnější k nachlazení a chřipce,“ vysvětluje profesorka Lowe. Zinek je také životně důležitý pro buněčné dělení a zdravou kůži, vlasy a nehty. Dobrý důvod hodit flákotu hovězího na gril.

Zkuste: Nejlepším zdrojem je červené maso, ale pokud vám moc nejede, můžete jíst i korýše, čočku, špenát, dýňová semínka a sýry. Nebo si kupte nějaký potravinový doplněk.

Touha po sýru

article-0-12EBE312000005DC-571_634x360

Co to znamená? Zjistili jste, že máte neustále chuť na čedar a za kus hermelínu byste dali život? Asi máte nízký obsah vápníku, který je jedním z nejdůležitějších minerálů pro vaše tělo. Nejenže pomáhá udržovat vaše kosti a zuby pevné a zdravé, ala hraje i důležitou roli v nervových a svalových funkcích. Znepokojivý nedostatek vápníku mají podle statistiky hlavně ženy, kterým hrozí osteoporóza.

Zkuste: Jezte sýry, jogurty, konzervovaného lososa a sardinky, brokolici nebo mandle – všechny tyto potraviny jsou bohaté na vápník. Ovšem aby bylo možné dobře absorbovat vápník, potřebujete také vitamin D, který najdete ve slunečních paprscích. Stačí denně 10 až 15 minut na slunci, a získáte dostatek vitaminu D.

Touha po sacharidech

Millet-and-rice-Boiled-Rice

Co to znamená: Konstantní chutě na sacharidy (třeba na rýži) mohou znamenat, že máte málo tryptofanu (aminokyselina). „Jeho nedostatek může vést ke špatné náladě, úzkosti a problémům se spánkem. Ačkoli sacharidy neobsahují tryptofan, výzkumy naznačují, že zvýšená hladina cukru v krvi znamená více tryptofanu, který ‚pendluje‘ do mozku.

Zkuste: Zvyšte příjem bílkovin, které potlačí chutě na sacharidy – a zlepšíte si tím i náladu. Dobrým zdrojem tryptofanu je krůta, mléko, vejce, oříšky kešú, vlašské ořechy, tvaroh a banány.

Další články

Reklama