Reklama

Půst a klystýr: nejlepší způsob detoxikace?

Blíží se jaro a vy si říkáte, že je načase očistit svoje tělo od všech nánosů, kterými jsme ho zaneřádili během zimy? Po pravdě – pokud bychom se stravovali tak, jak máme, nepotřebovali bychom žádné jarní detoxy.
Napsal Ivana Ašenbrenerová Vydáno 15. březen 2014
Půst a klystýr: nejlepší způsob detoxikace?


Už dávní mudrci, jogíni, tibetští a egypští léčitelé věděli, že chceme-li si zachovat zdraví, musíme se udržovat v ideálním stavu, a to hlavně zevnitř. K očistě tlustého střeva nabízeli ten nejjednodušší prostředek – klystýr. To, že to není tedy žádný výmysl moderní vědy, potvrzuje i RNDr. Petr Fořt, člen Lékařské rady Světa zdraví. „Klystýr, to je tradiční očistný postup, starý jako civilizované lidstvo samo. Když se řekne klystýr, okamžitě si každý vybaví obřad nutný před vážnými operacemi nebo třeba jen před vyšetřením zvaným kolonoskopie. Když čtu anamnézy klientů našich poraden, zjišťuji, že devadesát procent lidí má potíže s vyměšováním a asi třicet procent žen trpí zácpou. Mnohdy tak úpornou, že se divím, že to neřeší lékaři jako akutní případ,“ říká dr. Fořt. Stolice jednou týdně je ale hazard se zdravím.

Klystýr nemusí nahánět strach

Proto má klystýr svůj význam nejen před nějakou operací nebo vyšetřením. A není to dnes už tak náročné. Existuje i moderní postup, tzv. hydrokolon. „Ten přístroj je opravdu ‚vymazlený‘, hodný moderní doby. Nicméně jde o zásah do těla, tudíž se musí provádět opravdu kvalifikovaně. Ti, kdo s ním pracují, by vám mohli vyprávět… Nesmyslné však je nechat si vyplachovat tlusté střevo příliš často. To proto, že se zcela naruší nutná, příznivě působící mikrobiální flóra, která ve střevě být musí. Proto je zcela nezbytné souběžně používat probiotické bakterie formou doplňku stravy,“ dodává lékař. Používání projímadel je nevhodné, protože jsou příliš drastická a činnost střev mohou ještě zhoršit. Nejšetrnější je právě klystýr, který vrací střevům schopnost zásobovat tělo živinami a nastartuje imunitu, zlepší činnost všech orgánů včetně pokožky (přes ni škodliviny vystupují z těla ven), odstraní zácpu. Pozor ale – není vhodný pro každého, například těhotné ženy by si ho měly odepřít, stejně tak nemocní s Crohnovou chorobou nebo lidi po nádorech střev.

Půst? Žádná převratná novinka!

Přestože někteří výživoví specialisté naprostý půst nedoporučují a dávají přednost odlehčeným dnům, kdy popíjeme jen zeleninové šťávy, jiní odborníci krátkodobý půst nezatracují. RNDr. Petr Fořt považuje půst za postup, který se používá celá tisíletí. Velmi často hovoří o půstu lidé, kteří chtějí zhubnout. Pravdou je, že tolik jíst nemusíme a nemusíme jíst ani nonstop. Takže, jak říká dr Fořt, nikomu neuškodí, když si dá v jídle různě dlouhou pauzu. A jsme u půstu…

Je vhodný pro každého?

Už jste to někdy zkusili? Musím říct, že já jen jednou, vydržela jsem to tři dny a bylo to… zvláštní. První den mi kručelo v břiše opravdu hodně, druhý už méně a třetí den jsem si připadala, že mám zvláštní schopnost vnímat věci, které jsem dřív nevnímala. Od té doby si dám čas od času odlehčený den, kdy vypouštím některé potraviny a popíjím detoxikační nápoje a zeleninové šťávy. K dlouhodobému půstu jsem asi ještě nedozrála… To nabízí tu nejdůležitější otázku: Proč chcete držet půst? Zlepšit svoje zdraví a detoxikovat organismus, nebo redukovat váhu? „K tomu se hodí především krátkodobé půsty (jeden až tři dny), nebo tvz. přerušované hladovění či očistné dny,“ radí dr. Fořt. Vhodný je tedy pro všechny dospělé osoby, které se rozhodly očistit, ve specifických případech i pro ty, kdo chtějí snížit výraznou nadváhu.

Jak půst probíhá?

Půst znamená naprosto vyloučit příjem jakékoli stravy, přitom se může pít jen čistá voda. Pokud jste půst nikdy nedrželi, doporučuje se, aby váš první pokus netrval déle než 24 hodin. Kdybyste to zvládli 1–2× za měsíc, pak si můžete troufnout na 72 hodin. Když to zvládnete v pohodě, můžete pokračovat v týdenním půstu. Tuhle dobu ale dr. Fořt považuje za maximální, zvláště když chodíte do práce. Ideální je vzít si dovolenou a být o samotě. Což jde praktikovat asi dost těžko.

Poslouchejte svoje tělo

Během půstu musíte hodně pít, asi tři litry nebo i víc, záleží na vašich pocitech. Zpočátku budete hodně močit – sledujte i barvu moči. Když bude hnědá nebo dokonce černá, máte pravděpodobně problém s játry a proces půstu hned přerušte! Kdyby vám nebylo moc dobře po celou dobu půstu, raději nepokračujte a jděte k lékaři. Co se týče návratu k jídlu po půstu, pokud byste začali jíst to, co před ním, zkazíte všechny účinky půstu. Takže dodržujte princip: kolik dní se postíte, tolik dní musí trvat návrat k normálnímu jídlu (myslíme racionálnímu). V tyto dny je dobré konzumovat zeleninu a rýži, rozhodně ne maso a mléčné produkty, sladkosti a podobně. A co si myslí dr. Fořt o popíjení tzv. speciálních tekutin, jako je Neera (voda oslazená palmovým sirupem, s chilli kořením a citronovou šťávou)? Při půstu nejsou vhodné, protože stimulují trávicí trakt k činnosti. Nejde pak tedy o půst, ale o přísnou, energeticky restriktivní redukční dietu. „Tento režim vyhovuje v případě řešení nějakého infekčního onemocnění a doporučuji ho zařadit do běžného stravovacího režimu,“ dodává RNDr. Petr Fořt.

Další články

Reklama