Reklama

Tlustí, a fit? Překvapivě ano – je to možné

Co je lepší – být hubený a bez fyzické aktivity, nebo mít pár kilo navíc, ale hýbat se několikrát týdně? Možná se budete hodně divit, ale to druhé! Tedy aspoň co se týká zdraví.
Napsal Ivana Ašenbrenerová Vydáno 19. září 2013
Tlustí, a fit? Překvapivě ano – je to možné


Věční dietáři to asi nebudou chtít slyšet, nebo ti, kterým se doslova zvedá žaludek při představě, že by měli přibrat byť jedno jediné kilo. Pokud ale jenom lenoší, nejedí a vůbec nesportují, pak by si měli vzít příklad z těch, kteří sice zápasí s nadváhou, ale minimálně 3× týdně se aspoň hodinu potí ve fitku nebo si chodí zaběhat.

Nadváha = infarkt ve čtyřiceti?

Všeobecně sdílené přesvědčení, že nadváha je automaticky spojena se špatným zdravotním stavem, se ukazuje jako mylné. Jak říkají autoři Aidan Goggins a Glen Matten ve své knížce Lži o zdraví, mnohé průzkumy, které se soustředily na měření metabolických parametrů, jako je krevní tlak, hladina cholesterolu a cukru v krvi, přinesly hodně překvapující výsledky. Ukázaly totiž, že polovina osob s nadváhou (tedy BMI 25–30) má zdravý metabolický profil a jejich krevní testy nevykazovaly nijak zvýšené riziko vzniku nemocí. Ovšem téměř jedna čtvrtina ‚hubených‘ vykazovala metabolické abnormality.

Nejdůležitější je fyzická aktivita

Všechna tahle fakta se ale týkají jen těch, kteří se opravdu pravidelně pohybují. Pokud tedy budete mít nadváhu, a navíc se nebudete věnovat žádné fyzické aktivitě, budete na tom samozřejmě špatně. Jak se tedy ukazuje – ze všeho nejdůležitější je tedy pohyb. Průzkumy ukázaly, že lidé s nadváhou, kteří jsou v kondici, mají nižší míru nemocnosti a úmrtnosti než lidé se zdravou váhou, kteří se ale skoro nehýbají. Šokuje vás to? Nemělo by!

Vraťte se zpátky do tělocvičny a přestaňte lenošit!

Ne vždy je pravda jen to, co vám ukazuje vaše váha. Každopádně ale platí jedno: chcete-li vypadat líp a zdravě, vstaňte od televize a začněte cvičit. Když budete aktivní, budete více spalovat ‚zásoby‘ viscerálního tuku (to je ten, který máte uvnitř a který obklopuje vnitřní orgány, a je tudíž mnohem nebezpečnější), a nejenže zhubnete, ale budete i více fit. A docela postačí pravidelná a obyčejná středně intenzivní pohybová aktivita – tedy cokoli, co vás bude bavit. Můžete jezdit na kole, vyměnit výtah za schody nebo častěji pracovat na zahradě. Každý pohyb se počítá!

Další články

Reklama