Reklama

Vánoční mlsání bez strachu, že přiberete? Jde to!

Odborníci uvádějí, že většina z nás přibere během vánočních svátků dvě až pět kilo. I přesto existují rady, jak neubrat vánočním svátkům na pohodě a vychutnat si je včetně oblíbených a tradičních pochutin. Máme pro vás tipy, jak si neodpírat vánoční dobroty, a přitom myslet na svoje zdraví a váhu.
Napsal Ivana Ašenbrenerová Vydáno 20. prosinec 2013
Vánoční mlsání bez strachu, že přiberete? Jde to!


I sladké může být zdravější

Pokud patříte mezi ty, kteří se i o svátcích vyloženě nesnaží pohnout ručičkou váhy směrem doleva a Vánoce si bez cukroví nedovedou představit, můžete podle výživové poradkyně Jany Uhlíkové ozdravit cukroví tím, že upravíte poměr a složení zdraví škodlivých surovin. Máte-li už ale upečeno, pak se řiďte zdravým selským rozumem a ochutnejte maximálně pár kousků a jinak sladké nahraďte něčím zdravějším. „Máte-li během svátků chuť na sladké, pak doporučuji čerstvé ovoce. Pokud však máte velkou chuť na cukroví – dejte si jej a vychutnejte si ho. Stačí opravdu 2–3 kousky. K hubnutí člověk potřebuje také psychickou pohodu, která je neodmyslitelně spjata s Vánocemi,“ uvádí odbornice, která řeší hubnutí komplexně a je toho názoru, že hubnutí jde ruku v ruce s naší dobrou psychickou kondicí. „Je lepší dopřát si to, na co mám chuť, a následně hormony v čele s inzulinem, který je odpovědný za ukládání cukrů do tukových zásob, uklidnit pohybovou aktivitou. Pokud si po příjemném posezení s rodinou naplánuji společnou procházku, pak si mohu dopřát i oblíbený babiččin vanilkový rohlíček, a žádná kila nepřiberu,“ uklidňuje Lenka Kaprhálová, specialistka na redukční dietu.

waxfruit

Slané, které neuškodí

Asi ve většině domácností jsou na stole brambůrky a slané tyčinky. Odborníci doporučují tyto slané pochutiny nahradit zeleninovými chipsy, oříšky nebo ještě lépe nakrájeným sýrem. Když si dáte záležet a vyberete pár oblíbených druhů, určitě to bude osvěžující změna. „Doporučuji ořechy typu kešu či mandle. Sváteční stůl můžeme obohatit také olivami či kvalitním sýrem. Ideálně tím staršího zrání, který mívá velmi intenzivní chuť a stačí ho pár kousků. Nic nezkazíme přípravou dipu například z kombinace tvarohu, jogurtu a bylinek doplněného kousky čerstvé zeleniny jako mrkev, řapíkatý celer nebo salátová okurka,“ doporučuje Kaprhálová.

Cheese_platter

Ani chlebíčky nemusejí být tak kalorické

Lze vůbec připravit zdravou náhradu klasických obložených chlebíčků s pochoutkovým salátem? Jana Uhlíková přiznává, že co se týče chuti, ty klasické se jen těžko plnohodnotně nahrazují. I zde však podle ní existují možnosti. „Klasickou veku vyměníme za cereální bagetu a pak už necháme vše, jak má být. Ale jen na oko. Šunku použijeme nejlépe od kosti, která je nejkvalitnější, vařené vejce je samozřejmostí a místo majonézy můžete použít sojanézu,“ radí odbornice. Lenka Kaprhálová pro změnu navrhuje chlebíčky nahradit spíše jednohubkami. „Základem může být salátová okurka, žlutý meloun nebo kousky kapií. Na ně doporučuji vrstvit samé kvalitní dobroty jako pršut, chorizo, tvrdý sýr, hroznové víno, ořechy. Jako pojítko můžeme použít třeba sýrovou pomazánku, kdy já osobně miluji tu z rokfóru,“ dodává dietoložka.

A jak to máte vy se svým vánočním jídelníčkem? Daří se vám o Vánocích dodržovat zdravý životní styl?

Další články

Reklama