Reklama

Fashion Revolution. Kdo vyrobil naše oblečení?

Fashion Revolution je mezinárodní kampaň za etický módní průmysl. Vrcholí každý rok 24. dubna - v den výročí pádu továrny Rhana Plaza, která ve svých troskách pohřbila přes tisíc lidí.
Napsal Vydáno 23. duben 2015
Fashion Revolution. Kdo vyrobil naše oblečení?

24. dubna to budou dva roky od pádu oděvní fabriky Rhana Plaza v Bangladéši. V jejích troskách zahynulo přes tisíc lidí a jedná se tak o nejhorší katastrofu v oděvním průmyslu. Šok, který způsobily záběry z místa katastrofy zákazníkům módních řetězců brzy pominul, a když mediální zprávy utichly, vrátili jsme se zpět mezi regály. Dál nakupujeme nekvalitní oblečení ušité lidmi, kteří denně riskují život, aby se ušetřilo na nákladech na výrobu a opomíjíme fakt, za jakých podmínek rychlá móda vzniká.

Stejně tak je to již druhý rok, co celosvětově probíhá kampaň za lepší módní průmysl, Fashion Revolution. Vznikla jako přímá reakce na pád budovy Rhana Plaza a jejím hlavním posláním je změna současného systému módního průmyslu. Dosud se na osvětě podílí 69 zemí. Spoluzakladatelka kampaně Carry Somers říká: „Když se celý módní průmysl točí jen kolem generování zisku, lidská práva, životní prostředí a práva dělníků se vytrácí. To musí skončit. Jsme odhodlaní mobilizovat lidi na celém světě, aby se ptali, zjistili realitu a něco s tím udělali.”

Snimek obrazovky 2015 04 23 v 16.26.59Do kampaně se může zapojit kdokoliv přes sociální sítě. Postup je snadný.

1. Vyfoťte se v oblečení naruby.
2. Nasdílejte svou fotku na sociální sítě.
3. Označte svou fotku #whomademyclothes a případně i jménem značky, které se chcete konkrétně zeptat na původ vašeho oblečení. Příklad vašeho postu tedy může být: Dear @značka, #whomademyclothes ?

Podporu kampani vyjádřili i české a slovenské celebrity, zapojily se butiky, značky i návrháři. Nicméně, jak říká Kamila Boudová, koordinátorka kampaně pro Českou a Slovenskou republiku: „Selfie je pouze začátek. Nyní jste si pozvali Fashion Revolution do svého šatníku i svého svědomí. Staňte se součástí této změny.“

 

Kristýna Mazánková

Reklama