Reklama

Styl Česka: Tepláky poráží sukně a obleky

Co nosí Češi nejraději? A kolik peněž jsou ochotni za nákup oblečení utratit? Víme to!
Napsal Vydáno 23. květen 2015
Styl Česka: Tepláky poráží sukně a obleky

 

Jak vyplynulo z prvního šetření Fashion reportu online módního obchodu Zoot, Češi si nejvíce libují v tričkách, džínách a mikinách. Do první desítky nejoblíbenějších kousků se dostaly také tepláky, ty nosí 7 % dotázaných. Naopak sukně a obleky preferují pouze 4 %.

V průměrném českém dámském šatníku bychom našli: 31 svršků, 9 kalhot, 7 šatů, 7 kabelek, 3 tenisky a 4 boty na podpatku. Právě boty na podpatku jsou pro české ženy zdrojem váhání a nejistoty ohledně přiměřeného stylu. V české společnosti navyklé na neformální oblečení totiž ženy často váhají, zda si boty na podpatku vzít. Typickými situacemi, kdy česká žena váhá s podpatky, jsou pracovní večeře, pracovní pohovory, pracovní večírky, zkoušky na vysoké, první rande či vítání občánků.

Průměrný pánský šatník čítá 24 svršků, 7 kalhot a 8 bot. Ačkoli muži mají přirozeně celkově méně oblečení, jsou za některé druhy, jako jsou ponožky či spodní prádlo, ochotni vydat více peněz než ženy.

Snimek obrazovky 2015 05 23 v 16.05.54Mužský a ženský pohled
Z výzkumu jasně vyplývá, že čím více je dámské oblečení přiléhavější, tím více ho muži považují za slušivé, ale zároveň klesá rozhodnost žen toto oblečení nosit, zejména kvůli postavě. Naproti tomu volné topy, které ženy vyhodnocují pozitivně, muži za příliš slušivé nepovažují. U pánské módy by ženy také ocenily více přiléhavosti na úkor pohodlí pánů a je zde jisté napětí tlaku maskulinity. Ačkoli by se část mužů ráda oblékala výrazněji, neodváží se. Nejvíce kontroverzí vyvolává květinový vzor bot. Až 80 % mužů, kterým se líbí, by se jej neodvážilo nosit, protože nadpoloviční většina mužů a naprostá většina žen tento styl u pánů odmítá.

 

Kam se starým oblečením
Přibližně v 60 % domácností se použité oblečení dále dědí, a to především pro domácí nošení či na domácí práce. Pouze každá osmá domácnost si předává oblečení i pro nošení na veřejnosti a více než polovina českých domácností daruje část svého nepotřebného oblečení charitě. Svou roli zde jistě hraje i osvěta a také dostupnost oranžových kontejnerů na sběr oblečení.

 

Kolik dáte?
500 - 1000 za spontánní nákup oblečení je ochotno vydat zhruba 27 % Čechů a 33 % Slováků. Spontánní nákup v hodnotě 1000 – 1500 Kč pak uskuteční už jen 6 % Čechů a 27 % Slováků. Ženy si ročně koupí shodně 5 svršků, 3 kalhoty a 2 kabelky.

Zdroj: www.fashionreport.cz, www.zoot.cz

Kristýna Mazánková

Reklama