Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Rozhovory

Dan Přibáň: Vidět hvězdy nad hlavou

Dan Přibáň (40) je v současnosti asi nejznámější český cestovatel. Když začne vyprávět o svých cestách ve žlutém trabantu, připravte se, že se hodně dlouho nedostanete ke slovu.

Ivona Šouralová | 25. 04. 2016
Kdy vás napadlo, že pojedete na druhý konec světa zrovna trabantem?
Skloubily se věci, které mě vždycky bavily. Jezdil jsem na vandry po Čechách, pak po Evropě, a když se otevřely hranice, jeli jsme stopem do Egypta, lezli jsme v Turecku na Ararat. No a taky mám rád techniku. V devadesátých letech měli bohatší kamarádi videokameru a já byl úplně vedle z toho, že můžeme sami něco natočit. Vymýšleli jsme pořád větší a větší cesty a snili o tom, jak budeme jako správný chlapi jezdit velkým teréňákem. Ale krachlo to na pitomosti.
 
A to?
Na teréňák nebyly peníze. Neměli jsme žádný landrover, nikoho s ním jsme neznali a vypadalo to, že na něj ani nikdy nenašetříme. Zato jsem koupil své velké lásce krásného trabanta s dvěma pruhy a začal přemýšlet, že bychom jeli na cesty v něm. Všichni říkali, že je to totální nesmysl, že zahyneme. To mě motivovalo, navíc jsem novinář a cítil jsem potenciál. Nakonec jsme ve třech najeli patnáct tisíc kilometrů po střední Evropě, Balkáně a střední Asii. Udělali jsme první „trabantí“ film Trabantem Hedvábnou stezkou
 
Místo původních tří už vás jezdí víc, a hned několika národností, na poslední cestě se přidal i vozíčkář. 
Nejdřív se ozvali Poláci, že by s námi jeli fiatem maluchem. Připadalo mi to jako volovina, jenže pak jsme si změřili, že do kontejneru na přepravu se sice nevejdou tři trabanty, ale dva a maluch jo, tak jsme si řekli, proč ne. A pak mě napadlo, že kdybych vzal sebou i Slováka, byla by to taková slovanská vzájemnost. Když zavolal Kuba Kouc­ký, to je takovej cvok s rozštěpem páteře, co dělá s vozíkem všechno možný, že by chtěl jet taky, řekl jsem mu, že je to blbost – kdo tě bude nosit?
 
Takhle na rovinu?
Jo, jasně. Dělám přednášky v Jedličkově ústavu, není to poprvé, co jsem se setkal s vozíčkářem. Jenže pak jsem zjistil, že trabant byl vlastně auto pro zdravotně postižené. A tak jsem mu zavolal – ale budeš se starat sám o sebe, nám bude úplně putna, že jsi na vozíku! A fungovalo to.
 
Na cestách jdete vědomě do nebezpečí. V Jižní Americe jste vyjeli do pěti tisíc metrů, to už není legrace.
To byla blbost. V takové výšce už hrozí otok mozku. To nebyl plán.
 
Celý rozhovor si můžete přečíst v květnové Marianne.

Související články

Rozhovory

<span>Dvě kamarádky se rozhodly změnit zákon, který může ovlivnit tisíce žen. Úspěch je nyní jen krůček od nich</span>

Dvě kamarádky se rozhodly změnit zákon, který může ovlivnit tisíce žen. Úspěch je nyní jen krůček od nich

Rozhovory

<span>„Mary Shelleyová předběhla svou dobu a možná je teď více inspirativní než kdy jindy,“ tvrdí autorka knihy Mary Anne Eekhout</span>

„Mary Shelleyová předběhla svou dobu a možná je teď více inspirativní než kdy jindy,“ tvrdí autorka knihy Mary Anne Eekhout

Rozhovory

<span>"Naučme děti vytvářet si zdravé hranice", říká psycholog Jakub Smetana</span>

"Naučme děti vytvářet si zdravé hranice", říká psycholog Jakub Smetana

Rodina a děti

<span>Jako umění žonglovat: Jak skloubit kariéru s mateřstvím?</span>

Jako umění žonglovat: Jak skloubit kariéru s mateřstvím?