Reklama

5 způsobů, jak se připravit na zimu, abyste ji přežili ve zdraví

Nejlepší obranou je útok. Neposíláme vás ale nikam do boje, tohle heslo totiž platí, i pokud jde o to, jak přestát zimní období bez neustálé únavy a nastydnutí. Nebo třeba bez toho, abyste v březnu hořekovala nad tím, že máte o pět kilo víc než na podzim, protože vám nezbylo, než to všechno zajídat čokoládou…
Napsala Anna Kunešová Vydáno 30. říjen 2016
5 způsobů, jak se připravit na zimu, abyste ji přežili ve zdraví
Foto: Getty Images
 
 
1. Víte, jak na tom jste?
Přiznejte si, jak jste na tom, nenalhávejte si, že jste v létě sportovali tak, že si na vás letos v zimě žádná rýma netroufne, a raději připusťte, že už teď jste občas unavená tak, že uvažujete o zimním spánku. Pokud všechno chcete mít černé na bílém, zajděte si ještě před zimou na preventivní prohlídku ke svému praktikovi – krom tlaku a cholesterolu si nechte změřit také hladinu železa. „Ženy ho často mívají málo a jeho nedostatek se projevuje mimo jiné zvýšenou únavou,“ vysvětluje Josef Hyánek, imunolog z pražské nemocnice Na Homolce. Poprosit můžete také o imunologické vyšetření, pokud jste často nemocná. 
 
Vzpomeňte si také na to, jak jste na tom minulé roky byla, co se týče rýmy, kašle, nebo dokonce chřipky, a vybavte domácí lékárnu, případně investujte do očkování. Loňskou zimu za bernou minci neberte, byla dost atypická, protože se ani pořádně neochladilo a chřipková epidemie taky moc na síle nenabrala. A rozhodně neplánujte věci, které jsou nereálné, jako třeba že v zimě něco shodíte. Vlastně byste se k sobě měli zachovat podobně, jako se chováte k chatám a chalupám – zazimovat se.  
 
2. Najezte se!
Od jara večeříte studené zeleninové saláty a radujete se, že se vám díky tomu podařilo něco zhubnout? Gratulujeme, nyní ale raději přejděte na teplé polévky. Nemusí být hned zahušťované jíškou, ale hutnější než lehká letní jídla by být měly. Tělo během zimy zkrátka potřebuje výživnější stravu. Nemusíte se nijak přejídat, jen počítejte s tím, že když zůstanete na salátech, za pár týdnů vás pravděpodobně přepadne vlčí hlad, vy ho budete zahánět omáčkami s knedlíky a po těch se už skutečně přibírá. Ledový salát zakapaný olejem a smíchaný s pár kousky kuřecího masa tak raději vyměňte třeba za pečenou dýni, rajčatové caprese zase za teplé ratatouille. Také se nadále snažte jíst pětkrát denně a spíše menší porce, je to nejlepší prevence poryvů hladu a chuti na sladké, kterým se jinak právě v zimě podléhá snáze než jindy. 
 
A že si občas potřebujete přece jen dát kousek čokolády? Proč ne, zakázané to není, hlavně si to nevyčítejte, protože přes zimu byste měli usilovat nejen o zdraví, ale také o duševní vyrovnanost. Ono to spolu docela souvisí. Protože takový stres dokáže oslabit vaši imunitu jako máloco jiného. 
 

Další články

Reklama