Reklama

6 tipů, jak se vyhnout přejídání u švédských stolů

Dovolená v hotelu all inclusive? Paráda! Nemusíte vařit, mýt nádobí ani se namáhat s tím, co vymyslet k jídlu, aby se vaše rodina najedla. All inclusive tyhle starosti za vás vyřeší. Ovšem hrozí tu něco jiného: že se vrátíte domů o tři kila těžší. Odolat totiž přeplněným švédským stolům je skutečně výzva, kterou jen málokdo zvládne. Ale jde to!
Napsal Ivana Ašenbrenerová Vydáno 07. červenec 2014
6 tipů, jak se vyhnout přejídání u švédských stolů


Zrovna nedávno jsem byla v zahraničí v hotelu s pěti hvězdičkami a první den jsem s očima navrch hlavy sledovala nekonečně dlouhé stoly, na kterých bylo skoro vše, co si jen člověk může přát. Předkrmy, polévky, hromady zeleniny a ovoce, grilovaná masa, dušená masa, hranolky, rýže, speciality místní kuchyně, dezerty… Co si jen nabrat na talíř? Přiznávám, že první den jsem neodolala a ochutnávala. Jenže pak už můj žaludek zvyklý na poněkud méně opulentní stravu začal stávkovat, a já radši najela na střídmost. Nacpat se k prasknutí přece nemá smysl – vždyť bychom ani nedošli k moři nebo k bazénu. Tak jak to udělat, abychom se nepřejídali a užili si to?

Než si vyberete, prohlédněte si celou nabídku jídel

Klidně si projděte celou jídelnu a prohlédněte si vše, co vám švédské stoly nabízejí. Doporučuji z vlastní zkušenosti: když si totiž naberete vrchovatý talíř něčeho, co vám připadalo zpočátku velmi lákavé, ale potom vám to moc nejelo, možná tak přijdete o možnost ochutnat něco mnohem lepšího. Takže vejděte do restaurace a pěkně si všechno prohlédněte, pak si řekněte upřímně, zda se právě bez tohoto jídla neobejdete, nebo vám postačí ochutnat to, co je vedle.

Vyberte si jen pět nebo šest jídel, která ochutnáte

Je jasné, že když jste někde v cizině, máte touhu ochutnat i jídla, která neznáte. Přestože ale máte na výběr celou paletu pokrmů, omezte výběr tím, že si naordinujete jen určitý počet, a v menším množství. Na talíř si tak můžete naklást několik druhů jídel a mít pocit, že jste o nic nepřišli. Zmírníte tím navíc pocit vzrušení spojený s přejedením.

Jezte pomalu a nikam nespěchejte

Proč se vlastně u švédských stolů přejídáme? Je to spojené s emocionální reakcí, která nám říká: panebože, sněz co nejvíc můžeš, tolik se už nikdy nebudeš moct najíst. Když zpomalíte a budete uvolnění, uvědomíte si, že jídlo vám nikdo nevezme (ani spolusedící u stolu). Pomalu si vychutnávejte každý pokrm, který máte na talíři, jedině tak budete naplno vnímat chutě, a taky toho méně sníte.

Nezapomeňte při jídle pít

Stará pravda – když vypijete sklenici vody nebo nealkoholického nápoje, žaludek se částečně zaplní a vy toho pak méně sníte. Zvláště v restauracích, kde máte all inclusive, to platí dvojnásob!

Vyhýbejte se pokud možno alkoholu

Těžko se to řekne, když máte v rámci all inclusive nápoje zdarma – a to i alkoholické! Večer si klidně dopřejte sklenku vína, ale jinak to nepřehánějte. Alkohol má jednak hodně kalorií, jednak vás utlumuje a tím pádem i podněcuje k přejídání. Hlavně s pivem opatrně. A ještě jednu špatnou vlastnost alkohol má – zpomaluje metabolismus, takže kalorie, které přijmete, hůře spalujete.

Podruhé si už nepřidávejte

Je asi nereálné doporučovat, abyste si nepřidali vůbec. Ovšem jste-li mazaní, pak si nejprve projdete nabídku jídel, vyberete si svých pár favoritů, a pak se vrátíte maximálně pro druhou porci toho, co vám chutnalo nejvíc. Podruhé si už ale nepřidáte, i kdyby nevímco.

Máte rádi dovolené s all inclusive, nebo dáváte přednost vlastnímu vaření? Napište nám na Facebook!


Další články

Reklama