Reklama

8 tipů, jak přežít začátky v novém zaměstnání

Nastoupili jste právě do nové práce a počáteční radost z toho, že vybrali právě vás, pominula a vy se trošku obáváte, jak si zvyknete a jak zapadnete? Žádné strachy, i tohle přece hravě zvládnete.
Napsal Ivana Ašenbrenerová Vydáno 27. září 2013
8 tipů, jak přežít začátky v novém zaměstnání

Pamatujte, že v novém zaměstnání nejde jen o to, co máte v hlavě, ale i o to, jak jste schopní komunikovat s ostatními kolegy a se svým nadřízeným. Čeká vás první den? Možná nemůžete dospat, ale je fajn, když se aspoň trochu připravíte. Třeba tím, že si vyčistíte boty, vezmete si čistou košili nebo tričko a umyjete si vlasy. Že je to zbytečné? Kdepak!

První dojem dělá hodně

Šaty dělaj člověka, to už ostatně říkal pan Werich. Neříkáme, že je důležité mít na sobě oblečení za tisíce, ale měli byste působit upraveně a čistě. Rozhodně si večer před nástupem nedávejte topinky s česnekem ani oloumoucké tvarůžky, protože byste mohli být i druhý den ‚cítit‘. Zkontrolujte si, jestli máte přišité všechny knoflíčky, jestli jste si nenamočil kravatu do hořčice nebo jestli nemáte ulomený podpatek.

Hledejte mezi kolegy parťáka

Jakmile vstoupíte do dveří, nevyhnete se tomu, že vás budou kolegové podvědomě hodnotit. Hlavně si z toho nic nedělejte, je to naprosto normální. Možná nebudou všichni nadšení (zvláště tehdy, pokud jste nastoupila za kolegyni, kterou vyhodili), ale i to se dá přežít. Tápete v nových postupech a úkolech? I to je běžné, a nezlobte se, když vám ne každý s úsměvem pomůže. Když to jen trochu jde, najděte si mezi kolegy někoho, kdo se netváří naštvaně a kdo je ochoten vám pomoct. Jak říká personalista Lubomír Husar z pracovního portálu Cliqjobs.com, taková spřízněná duše je k nezaplacení.

A jaké rady by se vám mohly hodit?

  1. Zapomeňte na ostych a ptejte se. Lepší se třikrát zeptat než něco pokazit.

  2. Nepasujte se do role nejchytřejšího pod sluncem, nehodnoťte nikoho nahlas a budujte si pocit jistoty.

  3. Snažte se v sobě vybudovat pocit jistoty, že jste schopní práci dlouhodobě vykonávat, a nepodléhejte přehnané sebekritice.

  4. S kolegy jednejte slušně a zdvořile a nedělejte unáhlená rozhodnutí.

  5. Během rozhovoru se zapojujte jen v případě, že se řeší něco neškodného, jako jsou koníčky, volný čas a podobně. Pokud kolegové někoho pomlouvají a chtějí od vás slyšet váš názor, zdržte se.

  6. Nevíte, komu tykat, a komu ne? V některých firmách existují nepsaná pravidla k oslovování, někde si potrpí na celofiremní tykání – a to klidně i s generálním ředitelem. Hlavně se neukvapte a netykněte mu hned první den v domnění, že je to tak správně.

  7. Snažte se o pravidelnou komunikaci se svým nadřízeným a chtějte po něm, aby vám sděloval názor na vaši práci.

  8. Pořiďte si poznámkový blok a zapisujte si do něj všechno, co nevíte nebo jste se právě dozvěděli. Nových informací bude jistě až nad hlavu, a kdo si to má zapamatovat.

Další články

Reklama