Reklama

Doba SDÍLENÁ

Jedna z nejúspěšnějších firem na světě poskytující ubytování nevlastní ani jeden hotel. Jedna z nejpopulárnějších firem s automobilovou dopravou nevlastní žádné auto. Bohatství už neleží jen v majetku, ale v propojování těch správných lidí – těch, kteří mají něco navíc, s těmi, kteří by to rádi využili.
Napsala Michelle Losekoot Vydáno 22. září 2016
Doba SDÍLENÁ

Sama to znám velmi dobře, ubytovávám u sebe doma přes portál Couchsurfing.com, jsem nadšený uživatel Airbnb, prodávám na komunitním serveru Individi.cz, psa mi pomáhá venčit Doginni.cz, na jízdy využívám Rekola, BlaBlaCar nebo Liftago a knížky lovím na Knihoběžník.cz. Jsem součástí několika komunit, které jsou zvyklé společně sdílet a platit za to, ať už jednorázovým poplatkem, členstvím, či protislužbou.

Dnes už si totiž nemusíte půjčovat a pronajímat od bank, firem a institucí. Dneska můžete jednoduše pomocí několika různých webových portálů a aplikací jen najít člověka, který vám s tím rád pomůže, v tomhle případě třeba na Zonky.cz, HitHit.cz nebo Startovač.cz. 

Boom sdílené ekonomiky
Populární služby tohoto typu tady nejsou moc dlouho, je to záležitost několika posledních let a jejich oblíbenost raketově roste. „Počet uživatelů rychle narůstá spolu se zvyšující se technologickou gramotností, cenovou dostupností chytrých telefonů, internetu apod. 

Lze očekávat, že v následujících letech bude tento silný růst pokračovat a bude kulminovat v příštích několika letech,“ říkají autoři studie o sdílené ekonomice v České republice Kryštof Kruliš a Alice Rezková. 

Sdílená ekonomika teď frčí: kdo něco nepronajímá, nesdílí nebo nevyměňuje, jako by nebyl. A většinou to není jen hezký přivýdělek. Podobné služby mi často pomáhají vyřešit problém i jako majiteli: například péči o chalupu, když na ní zrovna nejsme, nebo snížení nákladů na cestu do Brna. „Ve sdílené ekonomice se důvěra vytváří přímo mezi lidmi, jako tzv. social proof, společenská záruka. To, že máte s někým společné přátele na Facebooku, je znamením, že se mu dá důvěřovat. Fakt, že dvacet zákazníků dalo někomu pět hvězdiček, je větší známka důvěryhodnosti než jakákoli státní zkouška,“ vysvětluje změnu na trhu ekonom Filip Doušek. Jeden z největších rozmachů zažívá třeba Airbnb, služba, díky které můžete nabídnout svůj byt, pokoj nebo klidně jenom gauč ke krátkodobému pronájmu. Jednoduše se zaregistrujete, popíšete a nafotíte svůj byt, stanovíte si cenu za noc a označíte do kalendáře, kdy máte volnou kapacitu. „V červenci 2016 jsme zaznamenali 12 500 nabídek ubytování hostitelů v celé ČR. Oproti loňsku šlo o 86% nárůst. Jen v Praze evidujeme 9000 nabídek ubytování, což je o 80 % více než loni,“ říká Andrew Verbitsky, ředitel pro střední a východní Evropu. Průměrný host stráví u českého hostitele 3,4 noci. Pokud tedy máte volný pokoj, chalupu, byt nebo vám nevadí sdílet občas byt společně s někým, může být Airbnb pěkný přivýdělek. Průměrný roční příjem českého hostitele je totiž 66 350 Kč.

Celý článek si můžete přečíst v říjnové Marianne. 

Další články

Reklama