Reklama

Držíte dietu? Pozor na sobotu a neděli, hrozí vám, že ji porušíte

Začali jste hubnout? Připravte se na to, že můžete podlehnout pokušení – zejména o víkendu. Víkend je totiž pro dietáře a dietářky nejnebezpečnější! Poradíme vám, jak pokušení odolat!
Napsal Ivana Ašenbrenerová Vydáno 16. září 2013
Držíte dietu? Pozor na sobotu a neděli, hrozí vám, že ji porušíte


Budete se divit (anebo také ne), ale o víkendu jsme schopní sníst až osm tisíc kalorií, což je v případě žen v podstatě týdenní povolený příjem. Až 83 % lidí, kteří drží redukční dietu, podlehne o víkendu pokušení a oddají se tzv. víkendovému přecpávání. Zní vám to povědomě? Zejména ženy se vrhnou na ledničku v pátek a v sobotu večer a užívají si. V neděli je pak pocit viny od ledničky spolehlivě odsune někam do bezpečnějších míst. Proč tomu tak je?

Když jsme v práci, lépe se nám udržuje jídelní režim

Možná to nebudete chtít slyšet, ale lidé s kily navíc většinou nejedí z hladu, ale protože je k tomu vede řada jiných důvodů a podnětů. Spouštěčem pro jezení tak přestává být hlad. Jak říká Iva Málková, zakladatelka STOB (Stop obezitě): Obézní jedí tehdy, když ucítí vůni jídla nebo když zmáčknou knoflík u televize, když si uvaří kávu, nebo naopak – když na ně padne splín a jediným přítelem v tu chvíli je jídlo. Jedí paradoxně více ještě poté, když se přejedí, protože už je to jedno.“

Když chodíme do práce, snáze se nám udržuje jídelní režim – snídaně, oběd, večeře, maximálně si nadrobíte do počítače nějaké sušenky. Ovšem jakmile se blíží víkend, je zle. O víkendu totiž trávíme hodně času doma a to nás provokuje k nadměrnému příjmu potravy, takže chodíme do ledničky i mimo hlavní pokrmy. „Když se například žena hlídá a drží třeba dietu a v pátek si vezme něco, co nechtěla, okamžitě naskočí myšlenka, že zase selhala, že porušila dietu a že začne zase od pondělka a užívá si celý víkend, aby nabrala sílu na další hubnutí,“ říká Iva Málková.


Jednoduché kroky pro zvládnutí víkendového přejídání:

  1. Pokuste se identifikovat podněty, které vás o víkendu nevhodně provokují k jídlu navíc, a pracujte na tom, abyste na tyto podněty reagovala jinak než jídlem.

  2. Nejjednodušší je spouštěč vyloučit – nekupujte na víkend nadměrné množství potravin, žádné dobroty, které by vás lákaly, ani alkohol.

  3. Používejte v obchodě místo vozíku košík!

  4. Nakupujte podle předem promyšleného seznamu, který neobsahuje ‚nevhodné‘ potraviny.

  5. Pozor na marketingové fígle – tím budete lépe čelit nástrahám (ignorujte stojany s naprosto úžasnými slevami, akcemi, ochutnávkami či výhodnými nabídkami tří balení za cenu dvou apod.).

  6. Při prostírání místo velkých talířů používejte menší salátové, čajovou lžičku místo polévkové.

  7. Jídlo servírujte přímo na talíř a nejezte ‚jako prasátko‘ rovnou ze sáčků, krabiček a sklenic.

  8. Nejde podnět vyloučit? Tak ho aspoň omezte. Odnaučovanou potravinu uložte mimo dosah ruky – oříšky nedávejte na stůl k televizi, nekupujte velké balení atd.

  9. A ještě jedna rada na závěr! Pokuste se být o víkendu aktivní – najděte si druh fyzické aktivity, která vás baví a kterou nebudete dělat z donucení. Klidně stačí procházka se psem nebo běžte s dětmi hledat „kešky“.

Další články

Reklama