Reklama

Jak být šťastnější? Stačí vám k tomu 3 sekundy, tvrdí expert na mindfulness

Často se říká, že štěstí je kolem nás, jen ho vždy neumíme rozpoznat a ocenit. A ke stejnému závěru došel i Chad-Meg Tan, bývalý pracovník Googlu, který do společnosti vstoupil už v roce 2000, nicméně záhy pro své kolegy začal vést i mindfulness kurzy – tedy umění uvědomovat si a užívat přítomný okamžik.
Napsala Ivona Horváth Souralová Vydáno 27. říjen 2016
Jak být šťastnější? Stačí vám k tomu 3 sekundy, tvrdí expert na mindfulness

Foto: Getty Images

Ve své poslední knize Joy on Demand popisuje proces, jak se z věčně zamračeného morouse postupem let stával mnohem pozitivněji naladěným chlapíkem. Jak to dokázal? Někdy kolem 25. roku svého života, kdy měl dostatek času zabývat se sám sebou, si uvědomil, že charakter člověka může být tvárný. Aby mohl úspěšně přeprogramovat nastavení své mysli, není třeba trávit hodiny na psychoterapii, spíše je dobré podrobit mysl mentálnímu tréninku.

„Zrovna teď mám trochu žízeň. Napiju se a zažiju příjemný pocit. Ne ve smyslu „wow, super“, ale spíš jako malé pohlazení,“ komentuje ve své knize. A takto podle něj lze „utěšit“ i naši mysl. Není to tak jednodznačné, jako u fyzických pocitů – například když prvními sousty zaženete hlad nebo když konečně ze zimy vstoupíte do vytopené místnosti – ale funguje to obdobně. Chad-Meg Tan tyto vjemy nazývá „drobnými kousky radosti“. A své čtenáře a posluchače učí, že je v podstatě máme před sebou, jde jen o to naučit se je pořádně vnímat, všímat si jich a náležitě je ocenit.

Všímat si věcí zní banálně, ale je to zásadní předpoklad pro uvedení mysli do meditativního a přítomného stavu,“ píše Tan a dodává, že všímavost je základním předpokladem ke schopnosti vidět. „Kdo si věcí kolem sebe nevšímá, nemůže je ani vidět.“

ČTĚTE TAKÉ: 15 úžasných požitků, které nic nestojí

Všímavost a schopnost vidět v životě i drobné radosti se dají podle Chad-Meg Tana trénovat stejně jako nový návyk. Jeho třísekundové mentální cvičení v podstatě koresponduje s fázemi učení se novému zvyku – zahrnuje spouštěcí mechanismus, rutinu i odměnu. „Spouštěčem může být příjemný moment, rutinou je ona všímavost a odměnou pocit radosti a štěstí,“ doplňuje.

S Tanovou teorií a zkušeností korelují i závěry jedné menší studie psychologů z Loyola University, publikované minulý měsíc v časopise Aging, která zpovídala lidi nad 55 let. A zjistila, že ti, kteří v životě dokážou ocenit maličkosti, svůj život celkově vnímají pozitivněji i navzdory různým nemocem či zdravotním problémům. Zatímco ti, kteří se z maličkostí tolik těšit nedovedou, se mnohem víc nechávají ovlivnit svým zdravotním stavem a skrze tuto optiku vnímají i celý svůj život.

Co je zajímavé – jiná studie z roku 2014, kterou prováděli profesoři z katedry marketingu na Dartmouth College, zjistila, že obecně mají větší předpoklad těšit se z malých momentů právě starší lidé (zatímco mladší respondenti oceňovali na svém životě spíše milníky jako první auto nebo první práci). Autoři studie k tomu napsali komentář, že obyčejné a nudné chvíle dělají náš každodenní nezajímavým až neviditelným – raději upíráme zraky do budoucna než na to, co prožíváme teď. To, že tyhle zdánlivě nepodstatné momenty výrazně přispívají k našemu pocitu štěstí, si mnohdy uvědomíme až tehdy, kdy jsou naše dny sečteny. 

Zdroj: Quartz.com

ČTĚTE TAKÉ: VŠE, co potřebujete vědět O ŠTĚSTÍ: Očima 4 předních českých odborníků

Další články

Reklama