Reklama

Pochopte své chutě a zhubnete!

U snídaně do sebe disciplinovaně soukáme müsli, obědváme salát s treskou, ke svačině si spořádaně dáme jablko… Jenže pak, kolem sedmé večer, během pětiminutového amoku vyluxujeme krabici belgických pralinek. Chutě bohužel často neumíme ovládat. Ale můžeme je pochopit, a pak konečně zhubnout!
Napsala Kristýna Mazánková Vydáno 21. červen 2013
Pochopte své chutě a zhubnete!

Čokoláda

Doslova nám vymývá mozek. Díky její konzumaci se totiž tvoří fenyletylamin, který dokáže měnit náladu, proto se po této slaďoučké pochoutce vzdychá nejčastěji. Podle Doreen Virtue, autorky knihy V zajetí jídla, po čokoládě touží hlavně ženy, které ve skutečnosti prahnou po lásce a naplněném vztahu. Vysoký obsah tuku v nás zmírní pocit prázdnoty a osamění, sacharidy se zase v mozku postarají o produkci hormonu serotoninu, díky kterému se cítíme dobře. „Pyrazin, chemická látka nacházející se v čokoládové vůni, aktivuje v mozku centrum slasti. Pokud potřebujete útěchu, sáhnete spíše po krémové variantě, jste-li naštvaní na svůj milostný život, koupíte si tu s křupinkami.“

Čím se ošálit?

Zázvorovou limonádou (je bohatá na tyramin, který touhu po čokoládě mírní) nebo kávou, u níž vám pomůže její aroma. Obsahuje pyrazin, který aktivuje centrum slasti. Emoční vzpruhu si zkuste navodit i klidem a příjemným pocitem, který vychází z nitra. Zkuste si třeba živě představovat, jak rozbalujete nějaký krásný dárek.

Ostrá jídla

Milujete pikantnost nejen na talíři, ale i v životě, baví vás vzrušení a toužíte po zážitcích. „Možná se ani v práci neobejdete bez vzrušení a vypjatých situací. Pokud nemáte kolem sebe dostatek rozruchu, může se vaše frustrace přeměnit v silnou touhu po ostrých jídlech,“ tvrdí Doreen Virtue. Zřejmě nejde ani tak o chilli či ostré kari, jako spíš o snění po novinkách a změně. Čínská jídla, která spojují ostrost a ořechy, například kung pao, si zase nejčastěji objednávají lidé, jejichž život je samá práce a žádná zábava, a oni jsou z toho naštvaní a frustrovaní.

Tradiční thajská jídla s nudlemi pak chutnají především těm, kdo touží po adrenalinu. Po ostrých pokrmech ale téměř vždy baží hlavně silné osobnosti. Obsahují totiž látku pyrazin, která v mozku aktivuje centrum slasti. Tučné ořechy jedí i ti, kdo mají obavy a cítí nespokojenost, křupavé ořechy si zase vybírají jedlíci ze stresu.

Čím se ošálit?

Neodbýváte náhodou sami sebe a své vlastní touhy a potřeby? Až se pokusíte splnit si své sny, možná přestanete toužit spalovat si žaludek pytli pálivých papriček.

Chleba a těstoviny

V závislosti na sacharidech se skrývá napětí a strach.

Čím se ošálit?

Jako svačinu si dopřejte sacharidy s malým množstvím tuku, třeba rýžové chlebíčky, kukuřici praženou nasucho bez másla nebo müsli. Vysokou hladinu serotoninu, který zmírní bažení po sacharidech, můžete udržet díky vitaminu B – denně ho v doplňcích stravy tělu dodejte optimálně 100 mg. Také si udělejte seznam priorit a odstraňte z denního rozvrhu činnosti, které nejsou nezbytně nutné. Nejste superman!

Marilyn-1024x786_copy

Tučná jídla

Pokud nevydržíte bez fastfoodu, mastných hranolků, hamburgerů či smažáku, možná se něčeho bojíte. Tím kostlivcem ve skříni může být třeba strach ze samoty, pravdy či zodpovědnosti.

Čím se ošálit?

Potravu pro tělo vyměňte za potravu pro duši – kupte si abonentku do divadla, přihlaste se do kurzu tai-či nebo obnovte členství v knihovně.

Mléčné výrobky

Kromě nasládlé chuti nás svádějí i antidepresivy, která obsahují, například tyraminem, jenž působí jako stimulant, cholinem, ten je uklidňující a konejšivý, nebo L-tryptofanem, který dokáže spustit produkci serotoninu. Krémová konzistence v nás navíc vyvolává pocit bezpečí.

Čím se ošálit?

Někdy stačí, když dáte jednoduše průchod svému smutku a nebudete ho v sobě zbytečně dusit. Občas mohou být deprese způsobeny nedostatkem vitaminů a minerálů, na to pomáhá třeba zvýšení příjmu kyseliny listové. Emoční vzpruhu si dopřejte i sportem, lepší kondice se odrazí nejen na těle, ale i na duši.

Chipsy a krekry

Po chipsech, krekrech a křupkách nejčastěji sahají lidé, kteří jsou v práci pod tlakem nebo je příliš stresuje jejich finanční situace. Zkrátka pokaždé, když ve vás bobtná skrytá zlost, křupání totiž během konzumace funguje jako ventil napětí, potřeba chroupat je tak zároveň psychická i biologická. Proto často selhávají

některé diety, které doporučují konzumovat hlavně tekutější potraviny – bez chroupání zkrátka nejsme spokojeni!

Čím se ošálit?

Křupavou, ale zdravou alternativou – například řapíkatým celerem nebo růžičkami květáku.

Další články

Reklama