Reklama

Zbavte se mlsání a zhubněte!

Všichni chceme shodit pár přebytečných kil a zbavit se hloupých výmluv, proč v létě nejdeme k vodě. Zatočte s mlsáním, a výsledek se dostaví.
Napsal Edita Langpaulová Vydáno 13. červen 2013
Zbavte se mlsání a zhubněte! Zbavte se mlsání a zhubněte!

Víme, jak zhubnout, ale pořád se nám to nedaří. Anebo se zbavíme pár kil, ale za nějakou dobu znovu nabereme. Kolotoč držení různých diet se stal tak pevnou součástí našeho života některých z nás, že ho bereme jako něco normální. Jojo efekt je přitom známkou toho, že s naším životním stylem není něco v pořádku.

Hlad nic neřeší

Dlouhodobě pěkná postava bez přebytečného tuku je běh na dlouhou trať. Avšak nemusíte se obávat, že nebudete dělat nic jiného než se vážit a dřít v posilovně. Stačí si zvyknout na pravidelný pohyb a myslet na vyváženou stravu.

Spousta z nás dělá chybu, že jíme impulzivně. Teprve když nás přepadne nezvladatelný hlad, hledáme něco k zakousnutí a dost často sáhneme po něčem sladkém nebo tučném. Řešením je připravit si na každý den vyvážený jídelní plán, který zamezí hladovění a vy budete mít dost energie.

Depositphotos_19068753_s

Nevyváženou stravou a hladověním si tělo ničíte a kila se vám opět rychle vrátí. Pokud držíte dietu tím, že hladovíte a jíte jednou nebo dvakrát denně, tělo si z každého jídla začne dělat energetické zásoby (tzv. šetření na horší časy) a přebytečná kila nezmizí. Jezte tedy pravidelně malé porce každé tři hodiny,“ říká Lucie Miláčková, nutriční poradkyně fitness sítě Expreska. Podle ní byste si jídlo měli rozdělit přibližně do pěti porcí na den, z toho dvě porce jsou větší jídla a tři malé svačinky např. v podobě ovoce, zeleniny, jogurtu nebo cereální tyčinky.

Od všeho trochu

Pokud máte během dne chuť na sladké, důvodem nemusí jen nedostatek energie a kalorií, nýbrž nevyvážená strava. To, že by náš talíř měl obsahovat více složek (bílkoviny, sacharidy, malé množství tuku, vláknina), není prázdná fráze. Lucie Miláčková radí, abyste nejedli stále stejná jídla. „Experimentujte a každý den si připravte jiné a pestré svačiny. Pestrostí se vyhnete nepříjemným chutím, které často nutí hřešit.“ Pozor, opačný přístup, tedy míchání až příliš mnoho složek do jedné porce, také není dobré. Bude to zbytečná zátěž pro trávení.

Snídaně by měla tvořit 25 % našeho denního energetického příjmu. Nezapomínejte v ní na sacharidy, které dodávají tělu, a především mozku, energii. Pokud vám nestačí jen ovoce a müsli, bílé pečivo nahraďte celozrnným. Oběd by měl být vyvážený. Pouze zeleninový salát s trochou masa nestačí a vy budete mít brzy opět hlad. „Pouze bílkoviny a zelenina vám potřebnou denní energii nezajistí. Připravte si například vařené maso s rýží a bohatou zeleninovou oblohou,“ radí Lucie. Večeře by pak měla být lehká a skládat se především z bílkovin a zeleniny, proto si večer dejte třeba zeleninový salát nebo pečená rajčata se sýrem.

Měli byste dbát také na to, aby ve vašem jídelníčku nechyběla vláknina. Nachází se např. v jablkách, mandlích, hnědé rýži nebo v luštěninách. Ostatně tyto potraviny jsou cenné nejen díky vláknině. Obsahují i mnoho dalších prvků, které vašemu tělu prospějí.

Další články

Reklama