Přejít k hlavnímu obsahu
Cestování

Rekonstrukce hradu Helfštýn zaujala celý svět

Info ikona
Rekonstrukce hradu Helfštýn zaujala celý svět

Druhá největší středověká stavba v Česku s historií sahající až do 14. století se pyšní novým kabátem. Hrad Helfštýn na Přerovsku propojuje historické prvky s nejmodernějšími materiály.

Terezie Benoni | 6. 08. 2022

Hrad Helfštýn, tyčící se vysoko nad údolím Moravské brány, je hned po Pražském hradě druhým největším areálem v České republice. Helfštýn vznikl ve 14. století a v roce 2014 musely být ruiny renesančního paláce uzavřeny kvůli vážným bezpečnostním rizikům, jako je padající zdivo a degradace pozůstatků. „Primární požadavek majitele zámku, kterým je Olomoucký kraj, měl palác zrekonstruovat spolu s výstavbou nové střechy. Národní památkový ústav trval na zachování objektu v havarijním stavu. Střecha byla povolena jen částečně a mohla sahat jen do úrovně obvodových zdí,“ vysvětlují architekti ze studia Atelier-r, kteří měli pod vedením Miroslava Pospíšila celou realizaci na starosti. „Plánování projektu bylo poměrně unikátní. 3D model založený na tisících fotografií z dronu nám umožnil zmapovat všechny typy úprav omítek a zdiva. Chtěli jsme jít nad rámec zadání technické rekonstrukce. Historickou budovu jsme se snažili doplnit současnou architekturou, která by se zaměřila jak na praktické využití, tak na získání estetické přitažlivosti.“

Info ikona
Rekonstrukce hradu Helfštýn

Přiznané nové prvky

„Abychom návštěvníky ponořili do historického vývoje původního renesančního paláce, vložili jsme do již existujících proluk v ruinách nové prohlídkové trasy, které spojují přízemí s nově zpřístupněnými vyššími patry paláce. Nově přidané současné prvky jsou v historické výstavbě jasně rozpoznatelné. Pracovali jsme se třemi základními materiály, jedním pro každou úroveň budovy. Střešní krytina je skleněná na ocelových nosnících, schodiště a lávky jsou z cortenové oceli a chodníky v přízemí jsou z leštěného betonu,“ popisují autoři projektu z Atelier-r. Ploché skleněné střechy byly vloženy mezi stěny ruin. Otevřené nebe bylo klíčovou inspirací při výběru materiálu pro střechu. Použití skla zajišťuje dokonalé podmínky denního osvětlení interiéru paláce. „Pro práci s pískovaným sklem jsme se rozhodli z několika důvodů. Je nenáročný na údržbu a ploché rozptýlené světlo doplňuje expozice uvnitř paláce. Střecha kaple byla výjimkou. Čirá skleněná střecha symbolizuje nebe doslova. Zastřešili jsme pouze pět vybraných komor. Cortenové lávky slouží jako zastřešení schodišť. Některé prostory jsme záměrně vynechali, abychom umocnili ducha působivých ruin a povzbudili návštěvníky, aby vzhlédli k nebi.“

Nadčasový materiál, který zraje

To, co bývalo střechou, se nyní stalo novou prohlídkovou trasou. Být tak blízko stavebním detailům původního paláce a vysoký až po vrchol zdí umožňuje veřejnosti obdivovat historický význam památky a naprostý výhled na okolní region. Zásadní bylo vybrat materiál, který bude nadčasový. Corten je speciální slitina železa, která podléhá korozi, zraje a odpovídá struktuře starých historických zdí. Hrad Helfštýn je navíc proslulý svou železářskou řemeslnou tradicí, a proto bylo rozumné vybrat si ke spolupráci právě corten. „V přízemí jsme navrhli síť pochodových ploch a chodníků z přesných hladkých prefabrikovaných betonových desek kladených do jednotlivých ploch. Prefabrikovaný beton je definován přesně rovnými ocelovými profily Corten, které vytvářejí vzdálenost od nerovné a nepravidelné stěny. Oblast mezi přesným profilem a nepravidelnými stěnami je vysypána štěrkem, který zvýrazňuje obojí a smiřuje nerovnosti s nekompromisním rovným čelem. Náš koncept je založen na respektu k historické budově a usiluje o zachování autentického charakteru zámku. Palác získal atraktivní prohlídkovou trasu, která návštěvníkům umožňuje seznámit se s historií stavby a kochat se malebnými výhledy z lávek v horních patrech hradu, který kdysi býval střechou. Současná architektura nekonkuruje historické budově, spíše vytváří soudržný celek, ve kterém jdou všechny prvky, staré i nové, ruku v ruce.“

Zdroj informací: Atelier-r, archdaily.com