Pálí jako čert, ale dokážou vás rychle zbavit řady onemocnění, včetně cukrovky, vysokého cholesterolu či žaludečních vředů. Musíte je ale konzumovat pravidelně, ideálně každý den!



Obsahují proteiny

Když si dopřejete chilli s fazolemi, pak dostanete váš organismus pořádnou dávku zdravých bílkovin. A pokud jste vegetariánka, určitě to oceníte.


Obsahují vlákninu

Chilli papričky jsou výborným zdrojem vlákniny, která zpomaluje rychlost, s jakou se cukr vstřebává do těla. Proto jsou chilli papričky dobré i pro diabetiky – jak ukázala studie uveřejněná v časopise American Journal of Clinical Nutrition, chilli snižuje množství inzulinu v těle po jídle až o 60 %. Za to prý může kapsaicin, látka obsažená v chilli, která reguluje množství inzulinu.


Mají hodně vitaminu C a A

Klasické papriky, ale i chilli papričky jsou výborným zdrojem vitaminu C, který zejména teď v zimě hodně potřebujeme. Zlepšuje váš imunitní systém, a působí tedy jako prevence před řadou onemocnění. Kromě ‚céčka‘ mají i hodně beta-karotenu, který je nezbytný pro zdraví sliznic, močových cest apod. Chilli papričky poskytnou asi 6 % denní doporučené hodnoty vitaminu C a více než 10 % vitaminu A.

Železo

Obsah železa je v chilli poměrně vysoký, a je tedy skvělým pomocníkem zejména tehdy, pokud trpíte například anemií. Rozhodně byste měla chilli zařadit do jídelníčku, zvláště když nejíte maso.

Pomáhají při hubnutí

Jedna pálivá paprička denně a uvidíte, jak se bude vaše postava měnit k lepšímu. Chilli obsahuje látky, které zrychlují metabolismus tím, že vám zvýší teplotu.

Snižují cholesterol

Chilli papričky chrání před hromaděním ‚špatného‘ cholesterolu v krvi. Z toho důvodu mají pozitivní vliv na kardiovaskulární systém. Kromě snižování cholesterolu také zvyšují schopnost těla rozpouštět fibrin, látku potřebnou k tvorbě krevních sraženin. Konzumací pálivé papriky také snižujete riziko vzniku aterosklerózy. V zemích, kde se chilli používá nadmíru, mají lidé mnohem méně srdečních infarktů, mrtvice a plicní embolie.

Chillies1


Chrání před vznikem vředů

Kanadský gastroenterolog Khursheed Jeejeebhoy potvrzuje, že rozhodně neplatí, že by kořeněná jídla měla špatný vliv na žaludek. Naopak – chilli snižuje produkci žaludeční kyseliny, snižuje riziko žaludečních vředů o 53 %, a dokonce pomáhá v boji s rakovinou tlustého střeva. Jak říká dr. Jeejeebhoy, nejlepší lék na pálení je vybudovat si toleranci.

Zlepšují náladu

Je to tak – konzumace chilli zvyšuje produkci endorfinů a také hladinu serotoninu. To jsou hormony, které se podílejí na našem pocitu štěstí.

Snižují chutě na sladkosti

Díky pravidelné konzumaci chilli se zbavíte i chutí na sladké a tučné potraviny. Kromě toho má chilli málo kalorií, takže se nemusíte obávat, že byste přibrala. A klidně postačí, když si budete přidávat rozemleté chilli do jiných jídel.

Zlepšují spánek

Pilotní studie provedená v Tasmánii ukazuje, že lidé, kteří jedí chilli pravidelně, mají mnohem lepší kvalitu spánku.

A co si myslí nutriční terapeutka Lada Nosková z Diet Planu?

„Chilli má příznivé účinky na zažívání. Kultury, které jsou zvyklé na ostrá jídla, snáze snášejí zamoření pokrmů a prostředí různými bakteriemi, zejména těmi, které vyvolávají průjem. Chilli vyvolává změny ve střevní sliznici, která potom leccos snese. A mimo jiné je chilli i afrodiziakum.“

Dnes s námi můžete soutěžit v naší vánoční soutěži http://vanoce.marianne.cz/ o balíček ledových čajů Aquila Tea.m.