Proč hned běžet do lékárny a nakupovat krabičky tabletek na bolest, když může stačit něco přírodnějšího a méně škodlivého? S následujícími deseti pomocníky se zbavíte nejen stresu a podrážděnosti, ale i jiných zdravotních potíží. Matka příroda nabízí všechny druhy léků, které pomohou někdy líp než celá chemická laboratoř.


Levandule

levandule

Nemůžete v noci zabrat? Zkuste levandulovou aromaterapii, která vaši mysl zcela zaručeně vypne. Levandule pomáhá při poruchách spánku, stresu a nervovém vypětí. Můžete se obklopit sušenou levandulí, použít éterické oleje nebo nejrůznější levandulové produkty, které koupíte téměř kdekoli. Doporučujeme nakupovat ale v ověřených firmách, které mají certifikát o původu rostliny.

Sladké brambory

sladke_brambory

Až se příště budete cítit pod psa a stres bude doslova přetékat vaším tělem, zkuste sníst sladké brambory, které fungují jako silný antistresor. Jejich sladká chuť a vysoká koncentrace sacharidů vytvářejí super kombinaci pro boj se stresem. Kromě toho mají vysoký obsah vlákniny, která pomáhá trávení potravy pomalým a stabilním způsobem, takže budete déle fyzicky a emocionálně spokojeni.

Heřmánek

hermanek_pravy_kvet3

Podle výzkumů z Memorial Sloan Kettering Cancer Center je tato bylinka jednou z nejvíce používaných rostlin v Evropě. Bylo prokázáno, že potlačuje svalové křeče a účinně uklidňuje tělo i mysl. Těhotné ženy a ti, kdo jsou alergičtí na trávu, pyly a ambrózie, by se měli před tím, než heřmánek použijí, nejprve poradit se svým lékařem.

Hořká čokoláda

dark-chocolate

Milovníci čokolády, radujte se. Zde je ještě další záminka, proč jíst tenhle milovaný pamlsek pravidelně (jako byste snad ještě nějaký další důvod potřebovali). Nedávná studie publikovaná v časopise Journal of Proteome Research zjistila, že když sníte pouhých 50 gramů hořké čokolády denně, můžete snížit hodnoty stresového hormonu kortizolu v těle, což vás zbaví úzkosti. A navíc díky konzumaci čokolády spustíte uvolňování endorfinů v mozku, které nabízí okamžité pocity štěstí.

Třezalka tečkovaná

trezalka

Třezalka je vytrvalá bylina, která roste divoce po celém světě. Je také ceněná pro léčbu mírné a dočasné deprese. Nejčastěji se pije jako čaj nebo se užívá jako bylinný doplněk. Studie také zjistily, že výrazně zlepšuje náladu a zvyšuje aktivitu u mírně depresivních pacientů. Pozor však na možné negativní interakce s některými potravinami a léky. Vždy se nejprve ujistěte, zda můžete třezalku užívat.

Mléko

Milk_glass

Býváte často ospalí a unavení po těžké večeři? Totéž dokáže i mléko. Teplé mléko vám pomůže usnout, tvrdí odborníci. Je to i proto, že obsahuje aminokyselinu tryptofan, která má mírně sedativní účinek, a také vápník, který zase pomáhá tryptofan dobře využít. Navíc nám pití mléka připomíná dětství, čímž nás uklidňuje.

Mučenka

mucenka

Jste ve stresu nebo plni úzkosti? Oslovte mučenku, plíživou révu původem z jihu USA. Odborníci ji uznávají jako skvělého pomocníka při léčbě nervového vypětí a stresu. Najdete ji například v čaji nebo kapslích. Pomáhá při neklidu, lehkých poruchách spánku, protože má lehce sedativní účinek. V kombinaci s kozlíkem či meduňkou je naprosto úžasná.

Arašídové máslo

peanut-butter

Jste podráždění nebo nevyspalí? Vaše tělo potřebuje palivo – a arašídové máslo může pomoct. Arašídy jsou totiž bohaté na vitamin B₆, který pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi a stabilizovat náladu. Vyberte si přírodní arašídové máslo, abyste nekonzumovali až moc cukru, který by negoval pozitivní účinky B₆. Pozor v případě, že jste alergičtí na arašídy.

Kozlík lékařský

kozlik

S pomocí kozlíku lékařského, který se pěstuje nejen v Evropě, ale i v Japonsku a Spojených státech, by lidé mohli odpočívat až na věky. Kozlík se používal už ve starověkém Řecku a i Hippokrates vyzdvihoval pozitivní účinky této rostliny. Má sedativní účinky a často se používá ve formě tinktury, čajů, tablet či kapek. Opět se poraďte s lékařem, zda nehrozí negativní reakce s potravinami či léky.

Celozrnné potraviny

celozrnne_potraviny

Potřebujete vzpruhu? Zkuste dodat tělu komplexní sacharidy, které uvolňují serototin, neurotransmiter známý jako hormon štěstí. Celozrnné pečivo, vločky, quinoa či hnědá rýže navodí pocit klidu a pohody. Totéž platí o luštěninách – i ty mají podobné účinky na vaši nervovou soustavu.

Dnes s námi můžete soutěžit v naší letní soutěži http://leto.marianne.cz/ o voucher na kosmetiku Pevonia.