Jestli nás něco trápí bez rozdílu věku, pohlaví či rodinného statusu, tak je to únava. Život se zrychluje, nároky se zvyšují a mnozí z nás v podstatě ani neumí vypnout. Co dalšího může stát za tím, že celý den zíváte, i když máte pocit, že spíte dostatečně?
Promotion
1. Vynecháváte cvičení
Jste unavená, a tak pro dnešek vynecháte svou lekci ve fitku nebo ranní protahovací desetiminutovku? Ještě si to raději promyslete. Studie americké univerzity v Georgii totiž prokázala, že pravidelné cvičení dodává kromě fyzické zdatnosti také mentální sílu a vytrvalost. Váš kardiovaskulární systém běží totiž efektivněji, krev se rychleji okysličuje, a živiny tak do tkání proudí rychleji. Tato studie zkoumala dospělé jedince se sedavým zaměstnáním, kteří jsou jinak zdraví, jen necvičí. Po šesti týdnech, kdy všichni začali s lehkým 20minutovým cvičením 3x týdně, shodně hlásili méně únavy a větší příval energie. Nemusí se přitom jednat zrovna o intenzivní hopsání podle Jillian Michaels, když třeba zrovna nemáte den nebo náladu, bohatě postačí i svižnější procházka do práce nebo z práce.
 
2. Zapomínáte pít vodu
„Dokonce i lehká dehydratace, za kterou můžeme považovat ztrátu 2 % tekutin, má vliv na to, že se cítíme unavení,“ upozorňuje výživová poradkyně Amy Goodson z texaské sportovní kliniky Bena Hogana. Dehydratace snižuje rychlost proudění krve, což ji činí hustější, srdce pak pumpuje méně efektivně, a to zase snižuje rychlost, s jakou se okysličují orgány a svaly. Podle vědců z Národní akademie věd v USA by žena průměrně měla zkonzumovat zhruba 2,7 litrů tekutin, ovšem pozor, neznamená to, že byste se měla prolévat vodou každou půl hodinu. 40 % tekutin totiž můžeme přijmout z jídla, což ve finále znamená, že je třeba vypít zhruba 1,5 až 2 litry tekutin. To odpovídá staré známé pravdě o osmi sklenicích vody denně. 
 
3. Máte nedostatek železa
Nedostatek železa může způsobit, že se cítíte pomalá, podrážděná a neschopná se dlouhodobě soustředit. Železo je pro lidský organismus nepostradatelné, je nejen součástí krevního barviva (hemoglobinu), ale i svalové bílkoviny (myoglobinu). Má opět zásadní roli při transportu kyslíku z plic do všech buněk. Nedostatkem železa můžete trpět třeba při silné menstruaci, nevyvážené dietě a problémy mohou pocítit i vegetariáni – obecně se má totiž za to, že lépe se vstřebává železo z potravin živočišného původu. Máte-li pocit, že za vaší únavou může stát právě deficit železa, poraďte se raději se svým lékařem. Tímto minerálem se lze totiž předávkovat a ani jeho přijímání v potravinových doplňcích není tak jednoduché – doporučuje se ho brát ráno na lačno a v kombinaci s vitamínem C. 
 
 

4. Jste perfekcionistka
V dnešní době je to těžké – aby člověk stíhal vše, co potřebuje, musí být zorganizovaný a přesný, což může být na druhou stranu příšerně vyčerpávající. „Často si nastavujeme vysoké a nereálné cíle, jichž ani není možné dosáhnout, a tak nám pak ani nepřinášejí žádný pocit uspokojení,“ míní psychiatrička Irene S. Levine z New York University School of Medicine. Současně doporučuje nastavit si časové limity pro jednotlivé projekty a dbát na jejich dodržování. Postupem času si prý uvědomíte, že hodiny navíc, které jste trávila prací, ve skutečnosti nenapomáhaly tomu, že byste pracovala lépe. 
 
5. Neumíte během dovolené vypnout
Zůstáváte dostupná na e-mailu, i když máte volno a před sebou týden u bazénu nebo na horách? Pak si zadeláváte na syndrom vyhoření. Odpojit se a opravdu si odpočinout umožňuje vašemu tělu i mysli restart a zaručuje větší energii při návratu do práce. Jenže co dělat, když to jinak nejde? Profesor Stewart Friedman, ředitel projektu Wharton Work/Life navrhuje tři způsoby, jak skoubit práci a rodinu o dovolené: 1) Udělejte nutnou práci už ráno, 2) Pokud to jde, zkuste se fyzicky separovat (vezměte si laptop třeba do kavárny), 3) Udělejte vše pro to, abyste mohli alespoň na pár dnů skutečně vypnout.
 
6. Dopřáváte si před spaním alkohol
S kamarádkou na víno? Jasně, skvělý nápad! Počítejte ovšem s tím, že s největší pravděpodobností ulehnete později a ještě se v noci budete budit. Jak je to možné? „Alkohol má na naši nervovou soustavu sice sedativní účinek, ale ve finále náš spánek spíše sabotuje,“ říká doktor Allen Towfigh z newyorského centra Neurology & Sleep Medicine. „Jak se vaše tělo snaží alkohol metabolizovat, produkuje přitom rovněž adrenalin, který způsobí, že se uprostřed noci probudíte, i když byste se naopak potřebovali pořádně vyspat.“ Doktor Towfigh proto doporučuje přestat pít alkohol tři čtyři hodiny před ulehnutím. 
 
 
Zdroj: Time.com