Jestli nás něco trápí bez rozdílu věku, pohlaví či rodinného statusu, tak je to únava. Život se zrychluje, nároky se zvyšují a mnozí z nás v podstatě ani neumí vypnout. Co dalšího může stát za tím, že celý den zíváte, i když máte pocit, že spíte dostatečně?
7. Vynecháváte snídaně
Energie z jídla pohání vaše tělo, které přes noc pomalu spotřebovává to, co bylo k večeři. Takže když ráno vstanete, je potřeba energii zase doplnit. Vynecháte-li snídani, budete se cítit pomalá. „Dát si zdravou snídani je jako rozdělat oheň v krbu – nakopnete tím svůj metabolismus po klidovém nočním režimu,“ míní doktorka Amy Goodson z texaské kliniky Bena Hogana. A jako ideální start doporučuje třeba ovocné smoothie s granolou a mandlovým mlékem nebo vajíčka s celozrnným chlebem a řecký yogurt. 
 
8. Dáváte si kávu ve špatný čas
Vstáváte jen s pomyšlením na kávu a vaše první kroky směřují do kuchyně ke kávovaru? „Jako lidské bytosti jsme ovlivňovány 24hodinovým biologickým cyklem, který se nazývá cirkadiánní rytmus. Jde o jeden z biorytmů, tedy kolísání aktivity a bdělosti, a má ho na svědomí hormon kortizol, jehož produkce je nejvyšší mezi 8 a 9 ranní,“ ozřejmuje Brendan Brown v magazínu Art of Wellbeing. „Nejlepší čas na kávu je tudíž mezi 10:00 a 11:30 a odpoledne mezi 14. a 17. hodinou, kdy hladina kortizolu přirozeně klesá a tělo dávku kofeinu uvítá.“ Nicméně na odpolední kávu pozor, stále platí, že čím dříve si ji dáte, tím lépe. 
 
9. Neumíte říct ne
Také se vám stává, že v dobré víře kývnete na všechno, o co vás druzí požádají, protože vám přece nijak nevadí pomoct? Upéct sušenky na oslavu narozenin, uplést svetr pro kolegyni, koupit dárek pro tchýni a k práci si ještě přibrat slibný přivýdělek – žádný problém! Jenže když se toho sejde moc, člověk je pak ve stresu a hrozí mu vyčerpání s přechodem do letargie. Abyste se udržela ve zdravé mentální kondici, naučte se říkat ne – alespoň na něco nebo jednou za čas. Je to těžší, než to zní, protože se člověk obává, že si přibouchne dveře zajímavých příležitostí nebo přinejmenším někoho naštve. Ve skutečnosti to ale není tak horké a vy zjistíte, jak je může být tohle krátké slovo osvobozující. 
 
 

10. Před spaním jste online
Ostré světlo z mobilních a tabletových displejů nebo z počítačových monitorů patří k největším sabotérům zdravého spánku. Znáte to, ještě mrknout na mail, pak na facebook, na Instagram... a najednou zjistíte, že je půl dvanácté a vy jste tak unavená, že jste dokonce líná jít spát. Tzv. modré světlo, jak se záření ze smartphonů či laptopů nazývá, blokuje totiž produkci melatoninu, který navozuje pocit únavy. Lékaři proto doporučují odložit chytrou elektroniku ke spánku 1-2 hodiny před tím svým. A když to jinak nejde, zkuste se dívat na displej alespoň ze vzdálenosti 35 cm, ne kratší. 
 
11. Býváte o víkendech dlouho vzhůru
V různých motivačních článcích typu, co dělají úspěšní lidé jinak, se praví, že o víkendu vstávají ve stejný čas jako ve všední den. To znamená klidně i v 6:30. To ovšem vyžaduje ohromnou sebekontrolu především v pátek a v sobotu večer – kdy na člověka číhá nejvíc lákadel v podobě večeří u vína, oslav narozenin nebo epizod skvělého nového seriálu, které si šetříte právě na víkend. Ted je otázkou, jak to udělat a čeho se vzdát ve jménu vyváženého života. A odborníci radí: pokuste se vstát podobně jako ve všední den a raději si odpoledne dejte šlofíka na dobití baterek. Protože když budete třeba v neděli vyspávat do jedenácti, nebude se vám chtít večer spát a v pondělí ráno opět vstanete jako zombie. 
 
12. Máte kolem sebe „nepřehledno“
Co i budeme povídat, na přístupu feng shui něco je – minimálně myšlenka, že v uspořádaném prostředí se člověku žije a dýchá lépe. Pokud vaši ložnici okupuje sušák na prádlo, žehlící prkno nebo oblečení rozvěšené po všech kusech nábytku, není to ideální ani pro proudění energie, ani pro klidný spánek. Kromě rad ve stylu ukliďte vše přebytečné do krabic a do skříní, vysajte si pod postelí, před spaním vyvětrejte apod., věnujte pozornost zejména elektronice (tablety, laptopy) – a nezapomínejte ji před spaním vyšoupnout za dveře. Dalším místem, kde vás může dohnat únava z nepořádku, je vás pracovní stůl. Nepodceňujte to a na konci každého dne si pokliďte (nezapomeňte ani na počítačovou pracovní plochu). To zajistí hladký start následující den.
 
A tak by se dalo pokračovat se všemi místnostmi v bytě – kuchyní, obývacím pokojem... Jestli se pustíte i do jejich úklidu, mějte na paměti ještě jednu věc: nemělo by to trvat déle než dvě hodiny, delší uklízení je totiž vyčerpávající a neefektivní!