Dnes začíná Mezinárodní filmový festival v Bratislavě. Vypravte se na něj! Tohle jsou naše zaručené tipy na filmy, které umí s diváky rezonovat. A navíc tam třeba potkáte charismatického herce a režiséra Jeana-Marca Barra, který si převezme cenu za uměleckou výjimečnost v kinematografii.

Promotion

Paula / Montparnasse Bienvenüe (FC) dir. Léonor Serraille

Film Paula mladé režisérky Léonor Serraille si z festivalu v Cannes odnesl cenu Zlatá kamera. Je to zajímavý, podmanivý a vtipný film s velmi silnou ženskou hrdinkou - Paulou, která se ve složitém životním období ocitá zpátky v Paříži. Odhodlaná začít znovu. Rozhořčená a emocemi vybičovaná žena se vydává na komickou i dramatickou cestu za znovuobjevením nezávislosti a klidu. To všeechno za doprovodu působivého soundtracku. Hlavní představitelku Paulu ztvárnila mladá talentovaná herečka známá především ve Francii Laetitia Dosch. Zajímavostí filmu je i to, že filmový štáb byl složený převážně z žen ve všech klíčových profesích. 

Paula

Profil: Denis Côté

V profilové sekci věnované kanadskému filmaři Denisovi Côté uvudíte jeho čtyři filmy - dva hrané ze začátku jeho kariéry - působivý film Vše, co ona chce a Curling, oba filmy získali cenu za režii na festivalu v Locarnu, a dva dokumentární filmy - dokument Bestiář a nový film Tvoje kůže, taková jemná. Ten měl premiéru v srpnu na festivalu v Locarnu a získal nominace hned v šesti kategoriích. Tento neobyčejný film je portrétem šesti kulturistů, kteří svoje těla přetvářejí podle vlastních představ o dokonalosti. Côté velmi obratně propojuje vizuální a zvukovou složku, čímž umocňuje pocit diváka, že protagonisté svoje těla vnímají jako sochařskou hmotu, kterou formují. Otevírá i téma touhy po dokonalosti a porovnává vystavovaná těla se zvířecími rituály. Režisér ale protagonisty nijak nehonestuje, právě naopak, odkrývá i jejich slabé stránky. Podařilo se mu zachytit jemnost a lidskost ve zdánlivě banálních situacích. 

Tvoje kůže...

Kate hraje Christine / Kate Plays Christine (LEX) dir. Robert Greene

Vizuální koncepce festivalu je už tři roky propojená s aktuálním hlavním tématem a také s programem. Tento rok je jde o Filmové herectví. Koncepci zastřešuje programová sekce Lexikon. Jedním z vrcholů téhle sekce je rozhodně film amerického režiséra Roberta Greena - Kate hraje Christine. Mladá herečka Kate Lyn Sheil dostává nabídku ztvárnit postavu reportérky Christine Chubbuck, která v roce 1974 spáchala sebevraždu v přímém přenose. Film je dechberoucí studií, která zahrnuje fyzické i psychologické proměny herečky, která postupně splývá s postavou. 

Kate hraje Christine

Meteory / Meteors / Meteorlar (DC) dir. Gürcan Keltek

Námět filmu Meteory tureckého režiséra Gürcana Kelteka je jakousi výpovědí mladé turecké generace o politické realitě současného Turecka, vystavěné na základě konkrétních událostí opíracíjí se o napětí mezi Tureckem a kurdskou menšinou. Film je výjimečný svou gradací a zacházením s metaforou. Vizuálně působivý černobílý smínek o krajině a paměti, která divákovi zůstane před očima. 

Meteory

Bobbi Jene (DC) dir. Elvira Lind

Dokumentární snímek o americké tanečnici Bobbi Jene Smith, která skoro deset let tančila ve známé izraelské taneční skupině Batševa pod vedením charizmatického a nekompromisně geniálního choreografa Ohada Naharina. Ohad Naharin je autorem pohybového jazyka “gaga”, který se stává populárním na celém světě. I o tom je dokument Mr. Gaga od izraelského režiséra Tomera Heymanna, kterému se podařilo proniknout tomuto uzavřenému géniovi pod kůži a natočit úchvatné dílo. Režisérce Elvire Lind se také podařilo citlivě a důvěryhodně zachytit důležité zlomové období v životě Bobbi Jene, která opouští všechny své životní jistoty - práci, kterou miluje, zemi, která se stala jejím domovem, muže, který - jako sama říká - se tak úžasně líbá… Opouští všechno a vrací se zpět do Ameriky, kde je konfrontovaná s vlastním životem čtyřicetileté tanečnice, která začíná znovu. 

Bobby Jene

Lehký život  / Easy Living (FC) dir. Adam Keleman

“Jsem architektem svého života,” to jsou slova Sherry, hlavní hrdinky amerického debutujícího režiséra Adama Kelemana. Skoro alkoholička, která se živí podomním prodejem kosmetiky, která bez problémů stráví noc s cizím mužem bezprostředně po krátkém seznámení v baru, žije v motelu a jen občas navštěvuje svou malou dceru, o kterou se stará její sestra Abby. Když se budete dívat na její zoufalou existenci, tak pochopíte, že název filmu Lehký život je až tragicky ironický. Film je obratně zpracovaný tak, že nemoralizuje a vyhýbá se zaběhnutým klišé, která by diváka unavovaly. Právě naopak, zobrazuje postavu Sherry tak, že svou upřímností a autenticitou je právě neodolatelně přitažlivá. 

Lehký život