Promotion

Znáte ten pocit, když se vám zdá krásný sen, ze kterého se nechcete probudit? Co kdybychom vám řekli, že průběh tohoto snu můžete sami ovlivnit? Osvojte si techniku lucidního snění, a staňte se scenáristou vlastních snů!

Promotion

Lucidní snění rozhodně není termín na pomezí science fiction. Naopak, jedná se o téma, které vědci poprvé zkoumali už v roce 1913. V 70. letech následně potvrdili, že lucidní snění doopravdy existuje. A co si pod pojmem lucidní snění vlastně máme představit? Především jde o moment, kdy si snílek plně uvědomuje, že vše, co vidí, je pouze noční projekce. Zároveň může snění ovládat, a de facto se stát scenáristou vlastních snů, ve kterých neexistují žádná omezení ani pravidla skutečného světa.

Představa každodenního lucidního snění je sice krásná, avšak pro začátečníka velmi nereálná. Dosáhnout lucidního snění totiž není vůbec snadné. Pokud chcete ovládat své sny, musíte se obrnit trpělivostí a pílí. V tomto případě platí, že trénink dělá (lucidního) mistra.

K navození lucidního snění vám pomohou tři základní techniky. 

1. Testování reality

Lucidní snění vyžaduje dlouhodobý trénink. Mezi oblíbenou techniku patří například to, že se během dne budete ujišťovat, že nesníte. Zkuste si párkrát za den položit otázku Sním?, a následně se podívejte na hodiny. Tento zvyk se uloží do vašeho podvědomí, a dříve nebo později se zobrazí i ve snu. Jediný rozdíl bude v tom, že čas a hodiny se ve snu ukážou rozostřeně. Z tohoto drobného detailu váš mozek vyhodnotí, že právě sníte, a dá vám signál, abyste v režírování snu pokračovali sami. 

2. Deník snů

Většina z nás si po probuzení nepamatuje ani jeden sen. Pokud ale chcete obstát v lucidním snění, pak je bezpodmínečně nutné, abyste o svých snech měli přehled. K tomu vám pomůže deník snů, do kterého si každý den zapisujte nejen průběh snu, ale také emoce, které ho doprovázely. Brzy uvidíte, že si sny lépe pamatujete. 

Snění

3. Metoda WTBT

Setkáváme se také s teorií, že lidé, kteří se v noci často budí, si snáze pamatují své sny. A právě na tomto zjištění staví metoda WTBT (wake back to bed), která nabádá k záměrnému probouzení každých pár hodin. Jakmile se probudíte, podrobně si rozpomeňte na svůj sen a následně se uložte do postele s úmyslem, že ve snu chcete pokračovat. Rozhodně byste měli vědět, že metoda WTBT není dlouhodobě udržitelná, neboť může mít neblahý vliv na spánkový rytmus. V ideálním případě ji zkuste vyzkoušet pouze v momentě, kdy se v noci sami od sebe probudíte. 

Jaká jsou rizika lucidního snění?

Lucidní snění vyvolává ve společnosti vášně. Zatímco někteří zkouší různé techniky, jak lucidního snění dosáhnout, jiní upozorňují na jeho rizika. Odpůrci lucidního snění například tvrdí, že v dlouhodobém horizontu přestane snílek rozlišovat mezi spánkem a realitou, což může vést k tragickým událostem. Existují také argumenty o nepřirozené povaze kontrolovaného spánku. Je však důležité zdůraznit, že zatím nebyl potvrzený negativní dopad lucidního snění na fyzické či duševní zdraví. Vědci ale poukazují na to, že lidé trpící kardiovaskulárními chorobami a duševními chorobami by se lucidnímu snění neměli oddávat. 

ČTĚTE TAKÉ: Výklad snů pro začátečníky

Zářijová Marianne

POŠTOVNÉ ZDARMA

Časopis Marianne si nyní můžete, bez nutnosti platit poštovné, objednat až domů. Více informací se dozvíte zde.

Promotion