Promotion

Zapomeňte na neosobní obchodní centra na okraji měst. Ten pravý zážitek z nákupů si odnesete z obchodních domů s historií. Kde se v Evropě i v Americe psaly dějiny nakupování?

Promotion

Galeries Lafayette: Pařížský secesní klenot

Jeden z nejkrásnějších obchodních domů na světě se nachází v samém centru Paříže na Boulevard Haussmann. Galeries Lafayette ovšem nebyl od začátku několikaposchoďový obchodní dům. Théophile Bader a jeho bratranec Alphonse Kahn si na rohu ulic La Fayette a Chaussée-d’Antin v roce 1894 otevřeli malý obchůdek s galanterií. Protože se jim dařilo, začali postupně skupovat okolní domy, povolali architekta Georgese Chedanna a v roce 1912 se otevíral obchodní dům jménem Galeries Lafayette.

Protože hned za rohem leží pařížská opera, jsou balkony v atriu obchodního domu inspirované právě těmi v budově opery. Interiér dodnes nezapře dobu, v níž vznikl. Zdobení ve stylu belle époque a secese najdeme na schodištích i balkonech a nejtypičtějším znakem je samozřejmě skleněná kopule vévodící celému interiéru. Galeries Lafayette rozhodně stojí za návštěvu, i kdybyste se zrovna nechystala na nákupy. Dokonce se můžete vydat na komentovanou prohlídku celé budovy. A nezapomeňte na střechu, je z ní krásný výhled na Paříž i s Eiffelovkou!

Barneys New York: Druhý domov Carrie Bradshaw

Možná si pamatujete, že Carrie Bradshaw ráda nosila boty od Manola Blahnika či Jimmyho Choo. Ale kde si je kupovala? V luxusním obchodním domě Barneys, jehož první pobočku otevřel Barney Pressman v New Yorku v roce 1923. Aby získal peníze na nájem, dal do zástavy zásnubní prsten své manželky. Získal za něj 500 dolarů, což se dnes rovná asi 180 tisícům korun. Vyplatilo se to, obchodní dům Barneys se stal rychle populárním.

Skupoval vzorky ze showroomů či přebytky ze skladů a prodával je za výhodné ceny. K tomu nabízel zdarma úpravy oblečení a také parkování aut. Tento obchodní dům byl minimálně v Americe první svého druhu, a tak se Barney Pressman brzy dostal do televize a rádia. Byl vlastně jedním z prvních, který využil reklamu v těchto médiích, aby nalákal zákazníky. Od té doby Barneys otevřel mnoho dalších obchodních domů nejen v New Yorku. Brzy by dokonce mohl úspěšně slavit stoleté výročí, nebýt nešťastných okolností letos na podzim, kdy firma oznámila bankrot uzavřela většinu obchodních domů po celých Spojených státech.

Harrods: Luxus s přísnými pravidly

Londýnský obchodní dům Harrods na Brompton Road patří k těm skutečně nejluxusnějším na světě. Pokud ho budete chtít navštívit, je dobré si předem rozmyslet, co si vezmete na sebe. Ač to zní neuvěřitelně, od roku 1989 je zde předepsaný dresscode. Do Harrods nemůžete vstoupit v cyklistických či příliš vykrojených šortkách, bermudách, plážovém oblečení, plavkách, žabkách, nesmíte být bosa, s holým břichem nebo mít na sobě jakkoli špinavé či neudržované oblečení. Někteří zákazníci na to skutečně doplatili, do Harrods nebyla vpuštěna například zpěvačka Kylie Minogue, zpěvák Jason Donovan, ale i voják v uniformě či ukrajinský fotbalový tým.

Harrods je s prodejní plochou 90 tisíc metrů čtverečních největším obchodním domem v Evropě a také místem, kde se v roce 1898 poprvé v Anglii rozjel eskalátor. Druhý známý londýnský obchodní dům Selfridges na Oxford Street je pouze z poloviny tak velký. Možná si ho však vybavíte z vánočního evergreenu Láska nebeská. Právě tam totiž Alan Rickman coby Harry kupuje své milence náhrdelník u roztržitého prodavače v podání Rowana Atkinsona.

Galleria Vittorio Emanuele II: Startovní čára pro Pradu

Milánskou katedrálu Duomo a budovu slavné opery La Scala spojuje nejstarší obchodní dům v celé Itálii. Architekt Giuseppe Mengoni dokončil tuto nákupní pasáž se čtyřmi křídly a skleněnou kopulí v roce 1867 a město Milán se rozhodlo ji pojmenovat po prvním králi sjednocené Itálie, Viktorovi Emanuelovi II. V bohatě zdobené průchozí galerii najdete ty nejluxusnější značky, jako jsou Prada, Versace nebo Gucci. Zdejší obchod Prady byl dokonce teprve druhý, který značka kdy otevřela.

Výlohy obchodů jsou vždy dotažené do posledního detailu a často se obměňují. Značky, které v galerii chtějí mít svůj obchod, musejí ale dodržovat jistá pravidla. Například název obchodu musí být napsaný zlatým písmem v černém poli, aby se zachoval původní jednotný design. Kromě obchodů zde najdete také proslulé milánské restaurace jako Biffi nebo Savini. V prosinci zdobí střed galerie vánoční strom, který byl v minulých letech osázený až 35 tisíci světýlky. Při návštěvě pasáže si také rozhodně nenechte ujít příležitost podívat se i na střechu.

Promotion