Už od malička nám bylo zdůrazňováno, že musíme jíst hodně ovoce a zeleniny, protože jsou v nich vitamíny. Nikdo nám ale pořádně neřekl, kolik znamená "hodně". My vám to teď prozradíme.
Promotion

Strava zahrnující velké množství ovoce i zeleniny přináší spoustu zdravotních benefitů. Poskytuje řadu vitamínů, antioxidantů a beta karotenu. Zároveň ale obsahuje i spoustu kalorií a cukru. Takže otázka zní: Kolik ovoce a zeleniny denně můžeme sníst, aby to bylo pořád zdravé? Je možné jíst příliš ovoce?

V první řadě, když jíte ovoce v celku (ne v podobě různých smoothies), je těžké pozřít ho ve velkém množství. Obsahuje totiž hodně vody a živin, takže se brzy cítíte plni. Přesto se v Americe snažili zjistit, zdali se dá ovocem přejíst a jestli je to nezdravé. Dvacet studentů se rozhodlo jíst denně až dvacet porcí. Zjistili pouze, že to není nijak zdravotně závadné. Naopak vysledovali, že ovoce se dá pozřít v jakémkoli množství. Ale pozor, to pouze v případě, že člověk nemá žádnou alergii a nedrží nízkosacharidovou či keto dietu.

Co se týče optimálního množství ovoce a zeleniny denně, samozřejmě záleží na individuálních potřebách. Obecně se ale doporučuje 400 gramů za den, případně 5 porcí po 80 gramech. Vychází to ze zjištění, že 5 porcí ovoce a zeleniny denně snižuje rizika různých onemocnění, včetně rakoviny.

Milovníci ovoce a zeleniny se ale nemusí nijak omezovat. 400 gramů denně je pouze obecné doporučení a nebylo zjištěno, že by větší množství bylo nezdravé.

 

ČTĚTE TAKÉ: Misky plné vitamínů aneb 5 receptů na smoothie bowls