Ve Francii plošný zákaz mobilů ve školách platí od letoška, Británie jej zvažuje, ve Skandinávii je užívání omezeno již nějaký čas… Jak se na to dívají rodiče v ČR?
Promotion

Vzpomenete si, kdy jste si pořídili svůj první telefon? Dnes ho mají už malé děti a dokáží ho ovládat lépe než mnozí dospělí. S příchodem školního roku se téma mobilních telefonů opět dostává do popředí. Rodiče je často pořizují dětem s nástupem do první třídy, a to hlavně z bezpečnostních důvodů, aby je měli stále pod kontrolou. S tím přichází ale i spousta otázek. Jak to vypadá s používáním mobilů ve školách? Mají školy motivovat učitele, aby se svými žáky mobily a internet ve vyučování aktivně využívali? Nebo mobily v hodinách ruší a brání učení?

Společnost T-Mobile provedla na toto téma na konci srpna průzkum mezi rodiči a učiteli a výsledky byly poměrně překvapivé. Zatímco většina rodičů se jasně vyslovila pro větší omezení mobilů ve škole, učitelé tak jednoznačný názor nemají – minimálně třetina oslovených dokonce v hodinách aktivně používá internet v mobilu k výuce.

Třetina českých rodičů má za to, že mobily rozptylují děti od výuky, a zejména starší žáci je mohou zneužít při testech. Mnoha rodičům také vadí fakt, že se děti navzájem trumfují, které má lepší mobil, což může vést k šikaně či zvětšování sociálních rozdílů. Rádi by proto přistoupili ke stejnému modelu, který od září zavedla Francie. Tamní poslanci odhlasovali zákaz používání mobilů, tabletů a chytrých hodinek ve škole během celého dne.

Naopak mladší rodiče v Česku jsou ale k používání mobilních telefonů benevolentnější. Jejich argumentem je to, že mobily či tablety jsou běžnou součástí dnešní doby, děti je používají přirozeně a škola by je měla připravovat na život i po této stránce. S tím souhlasí i odborník na vzdělávání Bohumil Kartous z informačního centra o vzdělávání EDUin „Zákaz či omezení používání chytrých telefonů ve výuce je odrazem bezradnosti dospělých, jak smysluplně integrovat digitální technologie do výchovy a vzdělávání. Spíš je to zametení problému pod koberec. Moderní technologie významně ovlivňují život lidí a společnosti a školy by se měly snažit najít řešení, jak je správně do výuky zapojovat.“

„Mobily a tablety používají současní studenti a žáci od útlého dětství. České školy by se měly snažit toho využít, a ne proti tomu bojovat. K dispozici je například řada zajímavých aplikací, díky nimž se žáci seznámí s informacemi třeba z fyziky, chemie či historie mnohem efektivněji, než memorováním z učebnic,“ komentuje výsledky výzkumu Martina Kemrová, senior manažerka firemní komunikace T-Mobile, a dodává: „Pokud bychom přistoupili na myšlenku, že není tak úplně zásadní nosit v hlavě seznamy letopočtů, jmen či definic, ale že stačí vědět, kde je najít, mohli by se studenti věnovat mnohem důležitější činnosti - hledání souvislostí. Nicméně je samozřejmé, že škola může a má využívání mobilních zařízení regulovat ku prospěchu výuky.“

A jaký názor na telefony ve školách máte vy?

Promotion