Přejít k hlavnímu obsahu
Krása

Stav nehtů říká o vašem zdraví víc, než si myslíte

Lámou se vám nehty? Třepí se? Máte na nich bílé skvrnky? Na všechny tyto problémy s nehty vám přinášíme řešení. Poradíme vám, co jíst, pít a zkrátka jak se o nehty starat.

Eliška Vrbová | 6. 10. 2018

Křehké nehty

Připadá vám, že jsou vaše nehty suché, slabé a tenké? Lámou se vám často? Pokud ano, rozhodně v tom nejste sama. Křehké nehty má totiž každý pátý člověk. Jestliže s tím chcete něco dělat, nejdříve si zjistěte, jak jste na tom s příjmem proteinů. Právě ty totiž ovlivňují tvrdost nehtů nejvíce. Stanovte si cíl dát si denně 0,75 gramu proteinu na každý kilogram z vaší celkové hmotnosti (pokud vážíte například 60 kilogramů, je to 45 gramů proteinu na den) nebo si zkrátka dejte ke každému jídlu porci proteinu velikosti dlaně.

Další věc, která ovlivňuje tvrdost nehtů, je pitný režim. Nehty by měly obsahovat 18% vody. Jakmile mají méně než 16%, začnou být suché a jsou náchylné k lámání. Když budete pít 2 litry vody denně, měly by se vám nehty dát do pořádku. A v neposlední řadě vám pomůže zvýšit obsah zinku v těle. Bohaté na zinek jsou například ústřice, hovězí maso, sezamová či dýňová semínka nebo čočka.

Třepící se nehty

Takové nehty jsou trochu jiné než ty křehké. Nelámou se celé, ale mají tendenci se loupat a rozdělovat na vrstvy, zkrátka se třepí. Nehty obsahují spoustu minerálů, jako je hořčík, měď, železo, vápník a již zmíněný zinek. Důležité jsou všechny, ale na třepení nehtů má největší vliv nedostatek hořčíku. Zajímavostí také je, že více na nedostatek hořčíku trpí muži než ženy. Tento minerál najdete ve spoustě běžných jídel, například ve špenátu nebo v luštěninách. Můžete také nějakou dobu brát hořčíkové tablety a sledovat, jestli se vám nehty třepit přestanou.

Měkké nehty

Ohnou se vaše nehty jednoduše, když se z něčeho snažíte seškrabat nálepku? Kromě proteinů, které byste měla brát, je důležité, abyste měla dostatek vitamínů A a D. Vitamín D získáte pobytem na slunci a také konzumací ryb naložených v oleji, ideálně třikrát týdně. Vitamín A najdete v zelené a oranžové zelenině - v mrkvích, tykvi muškátové, špenátu, kapustě a batátech. Vitamín A rozpouští tuky, takže bude lepší, když budete tuto zeleninu jíst na nějakých zdravých tucích, třeba extra panenském olivovém oleji.

Bílé skvrny

Obecně se říká, že bílé skvrny na nehtech způsobuje nedostatek vápníku a zinku. Ale nejnovější výzkumy říkají něco jiného. Bílé skvrny na nehtech mohou být známkou nějakého traumatu. Mohou také vznikat z toho, když si nehty nevědomky koušete nebo si je moc hrubě stříháte. Nejlepší, co můžete v tomto případě udělat, je nechat nehty nějakou dobu nenalakované a pravidelně si mazat ruce hydratačním krémem. Buď si pořiďte nějaký dražší kvalitní krém nebo používejte kokosový olej. 

Nehty "lžičkovitého" tvaru

Nehty, které se ohýbají ven do tvaru lžičky, způsobuje nedostatek železa. S tím se pojí také únava a celková malátnost. Nedostatek železa poznáte na nehtech také tak, že má nehtové lůžko nezvykle světlou barvu. Nejlepším zdrojem železa je červené maso, pro vegetariány a vegany pak doporučujeme jíst čočku, sezamová semínka a špenát.