Spousta lidí se mylně domnívá, že ke štíhlému tělu se dopracují pouze soustavným odříkáním svých oblíbených jídel a nutností navštěvovat denně posilovnu. Jak je to ve skutečnosti?

Ke štíhlému tělu se projezte

K tomu, abyste úspěšně shazovala nadbytečná kila, potřebujete mít správně nastavený denní příjem a naučit se jíst zdravěji. „Vyřaďte ze svého jídelníčku jednoduché cukry, naučte se méně solit a přestaňte se stravovat ve fast foodech. Omezte vaření z polotovarů. Dejte přednost čerstvým surovinám a zelenině. Jezte dostatečné množství bílkovin, které najdete nejen v masu, ale třeba i luštěninách. Z příloh volte celozrnnou variantu a nezapomínejte na dostatečné množství čisté neperlivé vody. Potraviny vybírejte základní, tedy se vyhněte odtučněným, doslazovaným a jinak upraveným potravinám. Jezte více ryb, oříšky a semínka, která doporučuji předem namáčet. Žádoucí jsou i nerafinované rostlinné oleje jako řepkový nebo olivový,“ vyjmenovává základy zdravého stravování hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová.

Mějte radost z pohybu

Na cestě za postavou snů vám kromě jídelníčku pomůže i dávka sportu. „Cvičením zpevníte tělo, získáte lepší kondici a budete se cítit lépe psychicky. Jaký druh sportu zvolíte, je na vás. Doporučuji kombinaci silových tréninků s aerobními aktivitami – běh, rychlá chůze, jízda na kole, plavání. Při nedostatku času zkuste kruhové tréninky, kde najdete kombinaci silového i aerobního cvičení, a bude vás to stát minimum času,“ radí hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová. „Kruhový trénink trvá 30 minut a stačí, když ho absolvujete 1–3krát týdně. Počet tréninků je potřeba volit s ohledem na vaše cíle. Pokud například běháte a je vašim primárním cílem zvýšení vytrvalosti, stačí zařadit kruhový trénink pouze 1krát týdně,“ doplňuje Hollerová.

S kompletní změnou jídelníčku vám nejlépe poradí zkušený nutriční specialista. Nastavit si základ správného stravování můžete ale i vy sama a okamžitě. Připravili jsme pro vás inspiraci ve spolupráci se Světem zdraví.

Na svačinku si můžete dát zdravý dezert

Spousta lidí mívá odpoledne chuť na něco dobrého, nebo mají v práci či doma tradici dát si ke kávě dezert. S kofeinem by měl být člověk opatrný. Pokud ho však není příliš, kvalitní káva v dietě nevadí. Neměla byste ho však sladit. Nejlepší variantou je čisté espresso. Dezert ke kávě si taky můžete dát, ale na zákusek z cukrárny zapomeňte. Udělejte si domácí,“ radí Bartolomějová. Nejste-li na sladké, dejte si na svačinu slané.

Dopřejte si chutný oběd plný bílkovin

Oběd by měl být dostatečně sytý, zároveň by vás ale neměl uspat. Skvělou volbou je plátek libového masa s přílohou, nebo saláty na různé způsoby.

Večeři pojměte slavnostně

Nemusíte z toho dělat pravidlo, ale zkuste do svého jídelníčku zařadit ryby. „V kvalitním rybím mase, především mořském, jsou zdravé tuky ve formě omega-3 mastných kyselin, vitamin D, vitamin B12, jód, vápník, fosfor a zinek, proto je jejich konzumace víc než prospěšná,“ tvrdí Bartolomějová. Výbornou volbou na večeři jsou také zeleninové krémy či polévky. Zvlášť teď v zimních měsících příjemně prohřejí organismus.