Máte zimní blues? Vytoužený ráj a pohodu naleznete na místě, kde to asi nečekáte – ve svém vlastním mozku. Nadopujte se hormonem štěstí a žijte v trvalé euforii, navrch získejte chuť do života a rychlejší hubnutí. To vše dokáže endorfin!

Hvězda vašeho hormonálního portfolia vám pomůže vypořádat se s vzácnou kombinací faktorů horších než tropické tornádo – s depresemi a zimním splínem, s poruchami spánku, s přibýváním na váze, stresem, úzkostí a podrážděností. Je to zkrátka váš hlavní spojenec v boji proti nepřízním osudu.
Endorfin je organismu vlastní opiát, který se uvolňuje do mozku z hypofýzy, vyvolává euforické pocity, a proto se také označuje jako tělu vlastní droga, jež nám dává sílu poprat se se životem. Hladina endorfinu se zvyšuje při příjemných prožitcích, které nám přináší dobré jídlo, poslech hudby, masáž, slunění či sexuální stimulace. Nedostatek hormonu způsobuje snížení přenosu nervových vzruchů a tím dochází k poklesu motivace, jež pak například při dietě vede přímo k selhání („proč si ještě nedat druhou půlku bonboniéry?“). Dobrá zpráva je, že svou hvězdu nemusíte hledat v hollywoodských studiích, ale můžete vsadit na vlastní produkci! Vystačíte si s přirozenými prostředky jako každodenní drobné životní návyky i vhodná strava. Stačí najít ten správný způsob, který vám nejvíc „zachutná“.

Rotoped, úklid i porce partnerské něhy

Nejrychlejší a nejúčinnější způsob, jak rychle uvolnit endorfin, je fyzická aktivita. Nemusíte hned běžet do posilovny, už po deseti minutách fyzické zátěže hladina endorfinů v krvi začne stoupat. Jak to poznáte? Jakmile dojde ke zvýšení srdečního tepu, zrychlenému dýchání a pocení, dávka hormonu je na cestě. Stačí samozřejmě jakákoli vydatná tělesná aktivita, ale nejvíce endorfinu mozek vylučuje při riskantních sportech, kdy dochází k produkci dalších důležitých látek jako adrenalin.

Sport ovšem není všechno. „Stačí objetí na dvacet vteřin, abyste dosáhli své dávky,“ říká francouzský kardiolog Frederic Saldmann, který doporučuje strávit před večeří pár okamžiků v náruči partnera – tím potlačíme chuť k jídlu. Samotný dotek může snížit hladinu stresu i zmírnit bolesti, natož milování! Intimní doteky a mazlení jsou impozantní zásobárnou endorfinu. Při sexu dochází až k...

Autorka článku: Štěpánka Strouhalová

...CELÝ ČLÁNEK NAJDETE V ÚNOROVÉ MARIANNE.

TITULKA