Přijde potichu, nečekaně a nikdy nezaklepe na dveře. Dokáže zaútočit během vteřiny a často o ní přemýšlíme ještě několik hodin. Seznamte se s panickou atakou!

Možná jste sami zažili stavy úzkosti, během kterých vám bušilo srdce a klepaly se vám i malíčky na nohou. Nebo máte ve svém okolí někoho, kdo měl příznaky infarktu myokardu, ale v nemocnici mu řekli, že je naprosto zdravý. Není ani vyloučeno, že jste se setkali s člověkem, který panickou ataku popisoval jako psychické napětí, během kterého měl pocit, že ztrácí kontrolu nad svým tělem. Ať už panická ataka na sebe vezme jakoukoliv podobu, vždy ji doprovází nepopsatelný strach ze smrti. I když tento nepříjemný pocit trvá ve většině případů jenom několik minut, dotyčný má pocit, že se s panikou vypořádal až třeba po dvaceti minutách. Úzkost tedy střídá strach ze smrti a jako sladká tečka se objeví myšlenka, že jsme se snad dočista zbláznili. Vypořádat se s touhle vypečenou situací, je úkol hodný mistra!

Proč já?

Každý, kdo měl tu „čest“, určitě přemýšlel nad tím, proč zrovna on si vysloužil přítomnost panické ataky v jeho těle. Z posledních výzkumů vyšlo najevo, že určitou roli v tom může sehrát genetika. Pokud váš předek trpěl určitou psychickou poruchou, je pravděpodobné, že bude k panické atace náchylnější. Zároveň je ale důležité podotknout, že spouštěčem psychické ataky může být i aktuální životní fáze. Pokud například zažíváte velmi náročný rozchod, je možné, že vás panická ataka zastihne dřív, než byste řekli „sbal si věci, ty prevíte“. Trošku zjednodušeně - panická ataka si nevybírá, a pokud má možnost si vybrat, zvolí si jako svou oběť ženu. Na vině stojí fakt, že ženy si za svůj život projdou hned několika hormonálními změnami. To ale v žádném případě neznamená, že se čas od času nemůže objevit ani u mužů.

Panická ataka

Jak se s panikou poprat?

Pokud je panika vaše stará známá, pak asi víte, že se na ni nelze připravit. Někdy dotírá ve chvíli, kdy čekáte u pokladny, jindy si na vás došlápne v metru. V takový moment se člověk sotva soustředí na všechny poučky a návody, které vyčetl na internetu. Na jedno pravidlo byste si ale měli vzpomenout – zastavte se a zhluboka se nadechněte do břicha. Uvědomte si, že i když máte pocit, že umíráte, jde jenom o pěkně sehrané divadélko od vaší „paničky“. Zkuste v takový okamžik zabojovat a nedovolte jí, aby vás naplno ovládala. Tento postup je samozřejmě vhodný pro ty z vás, kteří panickou atakou trpí jenom párkrát do roka. Není totiž výjimkou, že se z paniky stane dlouhodobý pronásledovatel, který svou oběť naplno deptá. Pak už je na čase, abyste vyhledali odbornou pomoc v podobě kognitivně-behaviorální terapie nebo psychiatra. Nejen, že s vámi lékař problém rozebere po odborné stránce, ale především je vysoká pravděpodobnost toho, že společnými silami vyženete paniku z těla ven. 

V neposlední řadě je důležité zmínit, že panická ataka rozhodně není problém, za který by se člověk měl stydět. Nebojte se o ní mluvit před rodinou či známými, možná vás překvapí, kolika lidem z vašeho okolí už znepříjemnila život. 

ČTĚTE TAKÉ: 3 způsoby, jak se zbavit úzkosti přírodní cestou