Přejít k hlavnímu obsahu
Lidé a místa

Místo demolice mistrovské dílo: Přestavba staré cementárny vás ohromí

V architektuře neexistuje nic jako „ztracený případ, který je třeba zbourat“. Taková byla filosofie loni zesnulého architekta Ricarda Bofilla, za jehož vrcholné dílo je považovaná rekonstrukce staré opuštěné továrny na cement, ze které si udělal fascinující domov.

Terezie Benoni | 4. 03. 2025

Loni v lednu ve věku 82 let zemřel slavný katalánský architekt Ricardo Bofill. Na jeho počest si připomeňme jeho životní dílo nazvané La Fábrica, přestavbu opuštěné cementárny nedaleko Barcelony. V rámci tohoto kolosálního (a stále probíhajícího) projektu architekt přeměnil stávající objekt na průkopnický ateliér, v němž se kromě kolegů usídlila také jeho rodina. „V architektuře neexistují ztracené případy,“ to je hlavní motto projektu, který započal už v roce 1973. Právě v tomto roce našel Ricardo Bofill opuštěnou cementárnu, průmyslový komplex z přelomu století, který se skládal z více než 30 sil, podzemních galerií a obrovských strojoven, a rozhodl se ji přeměnit na sídlo společnosti Taller de Arquitectura. Částečná přestavba trvala dva roky. Proces proměny začal demolicí části staré konstrukce, aby zůstaly viditelné dosud skryté betonové masivní základy. Jakmile byly prostory vymezeny, očištěny od cementu a obklopeny novou zelení, začal proces přizpůsobování novému účelu. Zůstalo osm sil, z nichž se staly kanceláře, laboratoř modelů, archivy, knihovna, projekční místnost a obrovský prostor známý jako "Katedrála", využívaný pro výstavy, koncerty a celou řadu kulturních akcí. Komplex stojí uprostřed zahrad s eukalypty, palmami, olivovníky a cypřiši. Když na továrnu Bofill poprvé narazil, byla jakýmsi mementem katalánské průmyslové minulosti. Architektovým životním posláním bylo resuscitovat, využít a znovu zhodnotit rozsáhlou stavbu, která byla ponechána napospas chátrání. „Chtěl jsem zde žít a využít téhle velké výzvy,“ nechal se slyšet Ricardo Bofill, který se nezalekl stavby na pozemku o rozloze 31 000 metrů čtverečních. „Rád jsem se procházel po průmyslových skládkách, v zemi nikoho, kde je město rozervané, kde staré cihlové komíny akcentují boj mezi přírodou a betonovými bloky.“

Galerie: Cementárna La Fábrica

Využít stávající budovy

Továrna byla postavena během prvního zlatého období industrializace Katalánska na počátku 20. let 20. století, poté byla postupně dostavovaná, a když to výroba vyžadovala, přibývaly nové stavby a přístavby. V mnoha ohledech měla továrně některé společné rysy s lidovou architekturou, v níž se domy utvářejí organicky podle potřeby a s přibývajícím počtem členů rodiny. Bofill měl vždy velmi zajímavý a osvěžující pohled na urbanismus. Toužil zachovat a doplnit stávající zastavěné území, a ne pouze bourat a stavět podle současnějšího modelu. „V období renesance a baroka se vždy někdo objevil a přidal nový prvek ke stávající budově, která zůstala na svém místě. Chtěl jsem tuto zkušenost zopakovat, jen ne s normální budovou, ale s cementárnou," říkal Bofill. Továrna, kterou našel, byla souhrnem nesourodých architektonických částí, což byla pro Bofilla a jeho tým velmi inspirativní skutečnost. Továrna byla surrealistickým mistrovským dílem, se schody vedoucími odnikud nikam a různými prostory, které byly vizuálně silné, ale přitom úplně zbytečné. Nakonec se mu podařilo vytvořit jak rodinné bydlení, tak kreativní pracovní prostor. Jeho dílo ale zůstalo nedokončené a je v neustálém procesu. Projekt La Fábrica je důkazem toho, že nápaditý architekt může přizpůsobit jakýkoli prostor nové funkci, ať už se od té původní liší jakkoli.

 

 

Zdroj informací: House & Garden (www.houseandgarden.co.uk), archdaily.com

Čtěte také: Rekonstrukce vily pro Veroniku Arichtevu: Jak si architektka poradila s historickými nástrahami?

Když si Veronika Arichteva s manželem pořídili historickou vilu z roku 1870, bylo jasné, že je čeká náročná rekonstrukce. Dům volal po obnově, ale zároveň bylo potřeba zachovat jeho původní kouzlo. Architektka Anna Vaculíková z ateliéru Ti Architekti, která se rekonstrukce ujala, musela překonat řadu výzev – od vikýře, který řemeslníci nechtěli stavět, až po hledání ideálních materiálů pro interiér. Jak se s tím popasovala a co bylo nejtěžší?
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:

Související články

Lidé a místa
Z ruiny romantický domov: Jak rodina vlastníma rukama zachránila historický dům

Z ruiny romantický domov: Jak rodina vlastníma rukama zachránila historický dům

Lidé a místa
Ze zbořené stodoly v srdci Jeseníků postavili dokonalý dům pro rodiče

Ze zbořené stodoly v srdci Jeseníků postavili dokonalý dům pro rodiče

Lidé a místa
Na návštěvě u designérky Marie Bernad: Byt plný francouzského šarmu dokonale odráží její osobnost

Na návštěvě u designérky Marie Bernad: Byt plný francouzského šarmu dokonale odráží její osobnost

Lidé a místa
Jedinečné bydlení za 850 000 Kč: Apartmán, který dokazuje, že i levná rekonstrukce může být originální

Jedinečné bydlení za 850 000 Kč: Apartmán, který dokazuje, že i levná rekonstrukce může být originální

×
  • Marianne Bydlení
  • 899 Kč
  • ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE BYDLENÍ + DÁMSKÁ VŮNĚ HOLLISTER + DIGI VERZE ZDARMA
  • obrázek magazínu ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE BYDLENÍ + DÁMSKÁ VŮNĚ HOLLISTER + DIGI VERZE ZDARMA
  • Předplatit