Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Móda

Proč si tolik idealizujeme Pařížanky?

Info ikona
Francouzska

Deset tipů, jak vypadat jako pravá Francouzka, v tomto článku nenajdete. Ale pokud vás zajímá, proč jsou všichni posedlí pařížskou estetikou, čtěte dál.

Promotion
Promotion
Nga Loungová | 26. 03. 2021

Americký seriál Emily in Paris mě hluboce zklamal. Myslela jsem, že žijeme v roce 2021, kdy klišé typu všichni Francouzi jsou nafoukaní, nosí červené barety a utečou, když na ně promluvíte anglicky, je už dávno passé. Tvůrce seriálu Darren Star (produkoval také Sex ve městě) si zřejmě zažil Paříž pouze jako turista. Jeho představy o městě a kultuře neodpovídají realitě. S realitou také nekorespondují instagramové účty, které se tváří, že reprezentují styl pravých Francouzek. Ne všichni se oblékají jako Jeanne Damas nebo Sabina Socol.

Jak vypadá archetyp Pařížanky?

Čerpá inspiraci ze 60., 70. a 80. let. Miluje Brigitte Bardot a filmy s Catherine Deneuve a Annou Karinou. Její romantický vztah je vášnivý a komplikovaný jako vztah Serge Gainsburga s Jane Birkin. Mezi její koníčky patří lovení vintage kousků na LeBonCoin (takový náš Bazoš), nakupování designérských doplňků, popíjení kávy na terase Café de Flore a pořádání oslav u ní v designovém bytě s balkónem a výhledem na Eiffelovku. Doma jí nechybí velké zrcadlo se zlatým rámem, sušené květiny a svícny s dlouhými barevnými svíčkami. Většinou sáhne po jednoduchém bílém tričku, modrých džínách a rozhodně nesmí chybět proutěný košík jako kabelka. Ostatním se líbí její 'nenucený' styl, ale ve skutečnosti tráví před zrcadlem docela hodně času. V létě ji potkáte v Saint Tropez, kde se celý dny opaluje nahoře bez a čte knihy od Sartra. Už víte, o jakém fenoménu tu hovořím? Abychom pochopili, proč jsme posedlí francouzskou estetikou, musíme se vrátit zpět v čase.

Jak to tedy celé začalo

Ludvík XIV. je nejen králem Francie, ale i králem stylu. Nechává si dovážet exkluzivní látky a šaty z Milána, Madridu a Bruselu, tehdejších center módy. Záleží mu na prestiži a myslí si, že luxusní móda dokáže monarchii pomoct po ekonomické stránce. Zaměstnává třetinu pařížských rezidentů, aby pracovala v textilnímu průmyslu.

18. století. Amerika je nový stát a Evropa ji inspiruje svou bohatou kulturní historii. Britští a američtí aristokraté jezdí po Evropě, aby prohloubili své znalosti o umění a kultuře. Pořádají se pro ně zájezdy Grand Tour, které je provedou krásami historických měst.

19. století. Angličan Charles Frederick Worth se stěhuje do Paříže, kde začne šatit místní smetánku. Dnes si s ním spojujeme pojem Haute Couture. Vzniká značka kožených zavazadel Louis Vuitton a Hermès prodává jezdecké potřeby, které se dostanou i do rukou ruského cara.

V roce 1892 vzniká Vogue, lifestylový časopis pro newyorskou vyšší vrstvu. Objevují se v něm články o francouzském umění a kultuře.

Dvacátá léta byla zlatá léta. Po válce je americký dolar silnější než francouzský frank. Mnoho spisovatelů, básníků a umělců se stěhuje do Francie za inspirací. Hemingway a Fitzgerald si užívají bonvivánství a ve svých dílech romantizují Paříž. Gabrielle Chanel přichází s módní revolucí a představuje ženám volné střihy, kalhoty, pruhované tričko marinière nebo malé černé. V roce 1921 jde poprvé do prodeje parfém Chanel No.5, který o třicet let později proslaví Marilyn Monroe svým výrokem, že chodí spát oblečená v pěti kapkách této vůně.

Třicátá léta. Celosvětová hospodářská krize a nástup autoritativních režimů. Američané se vracejí zpátky do rodné země.

Druhá světová válka. Američanům se stýská po Evropě, a proto později vznikají hollywoodské filmy jako je Casablanca, Američan v Paříži nebo Prázdniny v Římě.

Marshallův plán zachraňuje francouzské hospodářství. Americký dolar je silnou měnou, roste turismus a zároveň vychází turistické příručky. Knižní průvodce Art Buchwald's Paris tvrdí, že kavárny jsou nejoblíbenějším venkovním sportem Pařížanů a idealizuje mnoho jiných aktivit.

Paříž po druhé světové na tom dopadla lépe než Londýn nebo Berlín, a proto bylo pro smetánku jednoduché tam letět a ignorovat ekonomické problémy ostatních států. Julia Child vzbuzuje v Americe velký zájem o francouzskou kulturu a gastronomii. Vzniká průvodce Woman's guide to Europe, který doporučuje Paříž jako "perfektní místo pro eskapismus".

Od konce 20. století se vydávají knihy a píšou články s titulkami: Jak randit s Francouzkami. Francouzky netloustnou. Jak stárnout s grácií jako Francouzky. Jak se stát Pařížankou. Jaké je tajemství Francouzek a jejich stylu? Deset módních rad od Pařížanek... Už víte, odkud vane vítr?

Je t'aime moi non plus

Paříž jsem zažila z mnoho různých úhlů pohledu. Poprvé jsem tam zavítala jako výměnná studentka prvního ročníku gymnázia. První velký splněný sen. Okamžitě jsem věděla, že tam jednou budu bydlet. A tak jsem se do Francie odstěhovala za studiem a neminul mě vztah s Pařížanem, který mě naučil ještě víc milovat módu a umění. Zároveň mi ukázal pravou tvář města. A pak ukázal i tu svou, což skončilo rozchodem. Pár let na to jsem pravidelně navštěvovala moji kamarádkou Fanny. Tehdy jsem od ní zjistila, že bydlet na 15 metrech čtverečních a nemít sdílenou toaletu je pro normální lidi luxus. Když jsem pracovala v časopise, lítání na fashion weeky, bydlení v pohádkových hotelech u Louvru, obědvání v hotelu Costes a potkávání celebrit byla taková moje rutina, na kterou bylo velmi jednoduché a příjemné si zvyknout. Buržoazní Paříž byla pro mě takovým útěkem před realitou. Realita vás ale vždycky dohoní, aby vám dala facku a probudila ze snu.

Jak to tedy doopravdy je

Nezapomínejme, že Paříž nereprezentuje celý stát. Francie je různorodá a plná kontrastů. Žijí tam desítky odlišných národností a etnik, což u nás v Česku není obvyklé. V některých situacích může diverzita vést k politickým a náboženským střetům. Každá čtvrť v Paříži má zcela jinou atmosféru, v některých jde i vidět propast mezi bohatou a chudší vrstvou. "Pravé Pařížanky" jsou velmi úzkou a specifickou skupinou, kterou nepotkáte na ulici tak často jako na sociálních sítích. Je to pouze bludná představa o tom, jak by měla vypadat ideální žena.

Ideál krásy na prodej

Anglický ehop Lyst v minulém roce zaznamenal 45% růst nákupu značek made in France. A myslím, že to má jasný důvod. Všichni se chtějí cítit cool a mít sexappeal jako influencerky, které známe z Instagramu. A prý je to jednoduché. Pro nedbalý účes je potřeba tento šampón, kondicionér, fixační sprej a přesně tento kartáč z kančích štětin. Pro nedbalý look stačí jedna rtěnka, řasenka, tužka na obočí, korektor a rozjasňovač. Čirou náhodou mám pro vás promokód LOL10 na všechnu zmiňovanou kosmetiku. Již odjakživa si mnoho značek vydělává tím, že hledají v ženách “nedokonalosti” a nabízí produkty, které mají jejich “problém” okamžitě vyřešit. Ukazují nám fotografie ideální krásy a nutí nás srovnávat se s ostatními. Kdybychom hrdě přijmuli realitu, že naše “nedokonalosti” jsou vlastně ve skutečnosti naše přednosti, tak by byl svět o něco hezčí.

Prostě noste to, co se vám líbí

Sama jsem zapálenou frankofilkou a podle mě není nic špatného na tom být ovlivněný francouzskou kulturou. Neměli bychom ale glorifikovat archetyp Pařížanky. Mnohdy se ke svému tělu vztahujeme prostřednictvím šablony, která většina lidí nenaplňuje, a to může s někým psychicky zamávnout. Co se ale můžeme naučit od Pařížanky? Třeba vyhledávání vintage kousků, protože se na světě produkuje víc oblečení než potřebujeme, a v některých případech na úkor lidských životů. A když nakupovat módu, tak rozhodně platí pravidlo – kvalita nad kvantitou. Oblékejte se se správným vědomím. Pro sebe, protože není nic lepšího, než se ve vlastní kůži cítit dobře.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion