Následky dětských bezhraničářů
Američtí odborníci dále uvádějí typické problémy s hranicemi, které si lidé pěstují od dětství a v dospělosti za ně jen platí. Nezvládají pak následující: stanovit meze zraňujícímu chování druhých, přijmout "ne" od druhých a respektovat jejich hranice, neschopnost odkládat uspokojení svých potřeb, pokud jsou něčí potřeby urgentnější, potíže s vytvářením a důvěrných vztahů s druhými lidmi, neschopnost produktivně řešit konflikty, neschopnost přiznat a napravit vlastní pochybení, závislosti a nutkavé chování nebo neschopnost dotahování věcí do konce. Poměrně dlouhý seznam problémů, nemyslíte?
Hranice nejsou o vyvolávání strachu
Nastavování hranic není o radikálním NE, ani o nekonečném besedování nad každodennostmi. Není o vyvolávání strachu, řevu a následných pocitech viny na straně rodiče. Hranice je tenká červená linie mezi jedním a druhým člověkem, v tomto případě, mezi rodičem a dítětem, díky které dochází k ovlivňování obou světů mezi sebou.
Hranice děti potřebují a jsou pro ně přímo žádoucí. Potřebují znát od nás rodičů terén, vzdálenost, ve které se mohou pohybovat. Jsou k tomu zapotřebí dvě pravidla. Děti musí jasně vědět, co od nich, my rodiče, očekáváme a jaké budou následky, pokud dítě dohodu poruší. Hranice se vývojem a dospíváním různě proměňují, posouvají a s nimi roste i míra zodpovědnosti za ně. Na nás, rodičích, je, abychom děti vedli nejen k zodpovědnosti za vlastní činy, ale i ke kuráži a samostatnosti. Tím přispějeme velmi výrazně k tomu, že z nich vyrostou zralí lidé, kteří se budou umět za sebe i druhé postavit, a kteří nebudou tápat. A budou vědět, kde je jejich místo na slunci.