Přejít k hlavnímu obsahu
Dobrý nápad

Pololetní vysvědčení je tu. Děti neodměňujte, ani netrestejte!

Vysvědčení je i v dnešní době stále strašákem mnoha dětí. Na konci ledna se blíží to pololetní a psycholožka Šárka Míková doporučuje nedávat mu příliš velkou váhu. Přesto doporučuje na něj nějak zareagovat. Jak je to správně?

Jana Kantorová | 30. 01. 2024

Proč děti dostávají vysvědčení? Tento list papíru shrnuje, jaké výkony dítě podávalo a jak se snažilo v průběhu jednoho pololetí. Jenže mnohem důležitější je, jak se s hodnocením pracuje v průběhu školního roku.

„Optimální je, pokud dítě získává od učitele zpětnou vazbu průběžně a srozumitelně během celého pololetí. Nemělo by chybět ani doporučení, co by mohlo zlepšit,“ vysvětluje psycholožka Šárka Miková. „V ideálním případě by dítě mělo mít možnost své učení ovlivňovat - co a jak se bude učit - a své pokroky samo vyhodnocovat. To všechno totiž přispívá k tzv. vnitřnímu pocitu kontroly, což je klíčové jak pro vnitřní motivaci k učení, tak pro prevenci stresu z učení.“

Galerie: Školáčkům skončí pololetí. Jak se budete dívat na vysvědčení?
Mohlo by se vám líbit

Dobrý nápad: Kousek bambusu pokaždé jinak

Bambusové tyčky nemusejí fungovat jen jako statická opora květin. Duté klacíky z „džungle“ jsou přírodním materiálem, který je lehký a pevný. Tvořivé ruce se ho chytí, a jen tak nepustí! Snadno z něj vznikne i tác.
marianne.cz

Omezte kontrolu, nabízejte podporu

O prospěch dítěte byste se v ideálním případě měli zajímat v průběhu celého roku. Dnes má většina škol elektronické systémy, které to umožňují. Vysvědčení by vás pak nemělo nijak překvapit. Důležité ale je mluvit o škole a učení se samotným dítětem průběžně po celý rok. „Rodič by ale neměl svého potomka kontrolovat. Dítě samo by mělo cítit odpovědnost za své učení. Maminky a tatínkové by měli dát svému potomkovi najevo, že mu na něm záleží a že má jejich podporu. Nicméně neměli by ho tlačit do něčeho jenom proto, že to chtějí oni sami.“

Zkuste tedy zapomenout na věty vyjadřující kontrolu („Jak to, že sis ještě neudělal domácí úkol!“), ale raději nabízejte podporu („Potřebuješ pomoct?“) či vysvětlení zadání nebo řešení úkolu. Odpovědnost je ale stále na dítěti – ono se rozhoduje, jestli pomoc přijme.

Mohlo by se vám líbit

Dobrý nápad: Magie světla aneb Vyrobte si vlastní stylovou lampičku

Starý mosazný kotlík, kus vyplaveného dřeva či širm z lustru po babičce. Pro někoho jde o krámy k vyhození, pro nás je to výzva k rozzáření tmavých koutů.
marianne.cz

Nebude si chtít ublížit?

Dle údajů Linky bezpečí z posledních let naštěstí klesá počet dětí, které volají kvůli vysvědčení. Co je ovšem jisté, je fakt, že si kvůli vysvědčení nebude chtít ublížit dítě mající zdravou sebehodnotu a dlouhodobě dobrý vztah s rodiči.

„Dítě může mít narušenou sebehodnotu například proto, že se od mala cítí nepochopené, příp. rodiče na něj mají vysoké nároky, ale zároveň mu nedávají podporu při učení. Kvůli tomu nezná své silné stránky, nezvládá emoce a není odolné, aby se dokázalo vyrovnat s neúspěchy a překážkami. A to je mnohem větší problém než to, že nemá na vysvědčení z pohledu rodičů ideální známky,“ varuje odbornice. „Problematice zdravého sebehodnocení se věnuji ve své nejnovější knize Milovat nestačí. přináší řadu příběhů ze života, které ukazují, že všechny děti nejsou stejné. Díky zajímavé typologii, Teorii typů, vám také pomůže pochopit vaše potomky a zlepšit vzájemnou komunikaci.“

Mohlo by se vám líbit

Ranní příprava školáka bez stresu s našimi rituály

Ranní chystání dítěte do školy či do školky může být stresující záležitostí. Velkou roli může hrát únava, a to nejen vaše ale i vaší ratolesti. K tomu se přidává časový tlak a hektické ráno je na světě.
marianne.cz

Trestat za špatné vysvědčení? Raději pátrejte po příčině

Co je pro vás špatné vysvědčení? Pár dvojek mezi samými jedničkami, nebo většina trojek a čtyřek? Nejprve se zkuste zamyslet, jaké máte měřítko vy sami coby rodiče. A pak popřemýšlejte, jaké důvody stojí za nepříliš povedeným vysvědčením vašeho dítěte. Může mít např. dosud nediagnostikované poruchy učení, nebo se může ve škole cítit špatně kvůli vztahům ve třídě. Možná by ale potřebovalo více podpory, protože učivu nerozumí, příp. prozatím nemá rozvinuté dovednosti, aby dokázalo svou přípravu do školy zvládat samo.

„Existují však i děti, které „nezaberou, dokud jim neteče do bot“. O nich často rodiče slyší „Má navíc, jen kdyby se trochu snažil.“ Tento přístup může souviset s typem osobnosti, který neustále optimalizuje, kolik úsilí vydá, aby mu to stálo za to. Takové děti se začnou více učit třeba až před přijímacími zkouškami na střední školu. Každopádně tresty v žádném případě nic nevyřeší, jsem proti nim.“

Mohlo by se vám líbit

Kterak se jedna stará venkovská škola stala domovem pro pražskou rodinu

Když přijíždíte kopcovitou krajinou k Hradišťku u Žeretic, první, co uvidíte, je kostel se hřbitovem a hned vedle něj bílou fasádu víc jak sto let staré školy.
marianne.cz

Jak reagovat na hezké vysvědčení? 

Jinou otázkou je, zda a jak odměňovat za „dobré“ vysvědčení. Pokud je dítě nadané a učení mu jde tzv. samo, je vůbec za co ho chválit? „Vysvědčení bych nespojovala s odměnami ve stylu – když budeš mít dobré známky, koupím ti nový telefon nebo to lego, co si přeješ. Odměny totiž nemají pozitivní dopad na učení. Pokud je to v silách dítěte, možná si kvůli odměně zlepší nějakou známku, ale nezvýší to dlouhodobě jeho motivaci k učení. Ta se naopak odměnami ztrácí.“

Přirozená zvídavost, která je typická pro děti, než nastoupí do školy, se mění na učení se kvůli lepším známkám, potažmo odměnám za ně. Je prokázáno, že děti, kterým jde o dobré známky, mají tendenci se vyhýbat náročnějším úkolům a minimalizují své úsilí – věnují se jen tomu, co jim přinese úspěch a dobrou známku.

„Já jsem svým třem dětem vždycky říkala, že nejde o známky, ale o to, co se ve škole učí. A při příležitosti vysvědčení bychom si s dětmi mohli udělat takové ohlédnutí za uplynulými pěti měsíci – co ho bavilo, co méně a proč, co se mu dařilo, v čem si dítě myslí, že se ve škole zlepšilo, co mu při tom pomáhalo, jaké cíle si dává pro další pololetí apod.,“ dodává Šárka Miková.

Tip redakce: 

Více informací nejen o vysvědčení, ale i o výchově, najdete na www.teorietypu.cz.

Mohlo by se vám líbit

Dobrý nápad: Hrátky se střípky

Pár zbylých dlaždic poslouží k vytvoření mozaiky, na jejímž konci vznikne úplně nový stůl, židle či atypický tác. Nevěříte? Přesvědčte se sami.
marianne.cz
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:

Související články

Dobrý nápad
Něžná, ale velmi houževnatá kráska, která je mnohde symbolem Vánoc: Radost bude dělat i dlouho po svátcích

Něžná, ale velmi houževnatá kráska, která je mnohde symbolem Vánoc: Radost bude dělat i dlouho po svátcích

Dobrý nápad
Tento věnec nejen ušetří peníze, ale také místo na stole

Tento věnec nejen ušetří peníze, ale také místo na stole

Dobrý nápad
Rok stočený do kruhu pro potěchu oka a radost z tvoření

Rok stočený do kruhu pro potěchu oka a radost z tvoření

Dobrý nápad
Výroba domácího másla je jednoduchá a výsledek lahodný: Podmáslí jako vedlejší produkt rozhodně není k zahození

Výroba domácího másla je jednoduchá a výsledek lahodný: Podmáslí jako vedlejší produkt rozhodně není k zahození

×
  • Marianne Venkov & styl
  • 899 Kč
  • ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE VENKOV A STYL + FORMY TESCOMA + DIGI VERZE ČASOPISU ZDARMA
  • obrázek magazínu ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE VENKOV A STYL + FORMY TESCOMA + DIGI VERZE ČASOPISU ZDARMA
  • Předplatit