Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Zábava

5 důvodů, proč začít s jógou (nejen) na podzim

Info ikona
yoga

Jóga se v posledních letech těší velké popularitě. Pro někoho je prostředkem k získání fyzické síly, pro jiného je symbolem duchovní rovnováhy. V obou případech v sobě jóga ukrývá nepřeberné množství kladů. Podporuje psychickou pohodu, pružnost těla a také je skvělým pomocníkem při hubnutí.

Promotion
Veronika Lechnerová | 8. 11. 2021

Flexibilita a síla

Jedním z hlavních pozitiv jógy je, že dokáže výrazně zvýšit pružnost a sílu těla. Mnoho žen se ale při pohledu na jógová studia vyděsí a má strach vyrazit na některou z jógových lekcí. Důvodem mohou být právě obavy z nedostatečné ohebnosti nebo síly. Nemusíte mít strach, jóga respektuje a podporuje limity každého účastníka lekce, a tak se můžete protáhnout jen do té míry, kam vám tělo dovolí. Navíc, při pravidelném cvičení se flexibilita vašeho těla začne pomalu ale jistě zlepšovat.

Podobně je to i s posílením svalů. Některé ásany, neboli jógové pozice, jsou totiž poměrně fyzicky náročné. Dlouhá výdrž v obtížných pozicích napomáhá budovat sílu a svaly zejména v oblastech břicha, ramen, zad i nohou.

Hubnutí

Jóga sice patří spíše k pomalejším cvičením a pravděpodobně se u ní nezapotíte tolik jako při kruhovém tréninku nebo běhání. Nicméně může být velkým pomocníkem při redukci váhy a při formování postavy. Obzvláště, pokud zapracujete i na zdravém a vyváženém jídelníčku, protože jak nejspíše tušíte, klíčem k hubnutí je zejména kalorický deficit. Toho ale můžete dosáhnout vícero způsoby. Pokud tedy preferujete spíše pomalejší fyzickou aktivitu, ale zároveň jste v procesu hubnutí, vyzkoušejte například dynamičtější formy vinyasa jógy.

Kompenzace k ostatním sportům

Stává se vám, že vyrazíte na trénink do fitness centra, na tenis nebo na plavání a nestihnete se po cvičení protáhnout? Pravidelný strečink by rozhodně měl být nedílnou součástí vaší cvičící rutiny, protože protahování pomáhá předcházet přetrénování svalstva i úrazům.

Díky zařazení jógové praxe mezi silové tréninky nebo běh, protáhnete partie, které posilujete jinými sporty a zabráníte tak případnému zranění. Můžete například vyzkoušet hot jógu, která se odehrává v sále s vysokou teplotou. Při hot józe dochází k prohřátí a uvolnění svalů, a zároveň se celkem zapotíte. Tento druh jógy je obzvlášť oblíbený právě na podzim a v zimních měsících.

Info ikona
yoga

Psychická pohoda

Pokud má jóga na některou oblast opravdu výrazný vliv, pak je to psychické zdraví a celková pohoda. V józe se totiž objevují i různá dechová a relaxační cvičení nebo třeba meditace, které podporují vyrovnanost a odbourávání stresu. Jóga se vás během lekce snaží udržet v přítomném okamžiku. Díky tomu dostanete jedinečnou příležitost se alespoň na chvíli odpoutat od okolních vjemů a soustředit se pouze na dech a správné provedení pozic. Některé výzkumy dokonce ukazují, že pravidelným cvičením jógy dochází ke snížení hladiny stresového hormonu.

Variabilita

Druhů jógy existuje hned několik, a pokud si na fyzicky náročnější lekci netroufnete, můžete si vybrat jemnější a pomalejší praxi. Například jin jóga je poslední dobou velmi vyhledávaným cvičením. Tento druh jógy se od ostatních výrazně liší pomalým tempem a tichostí.

Jin jóga se praktikuje především v sedě nebo v leže a v pozicích se setrvává poměrně dlouho. Mnohdy se jedná i o desítky minut strávených v konkrétní uvolňující ásaně. Kromě toho, že má jin jóga pozitivní vliv na pružnost těla, je i zároveň extrémně náročným psychickým cvičením. Protože zůstat v jedné poloze po dobu několika minut, a zároveň nemyslet takříkajíc na nic, je velkým oříškem i pro zkušené jogíny.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion