Přejít k hlavnímu obsahu
Zábava

Jen pro jediný okamžik! Pop-up restaurace jako nový fenomén

Info ikona
pop-up

Vynoří se, zazáří a během několika hodin opět zmizí. V ústech a hlavě zůstane pouze neopakovatelný zážitek. Řeč je o vzrůstajícím trendu takzvaných pop-up restaurací.

Eva Kadavá | 12. 08. 2022

Výhodou pop-up restaurací je, že nepotřebují stálé zázemí ani kuchaře. Naopak. Mohou se zrodit třeba v prostředí bývalé čističky odpadů nebo na fotbalovém stadionu, kde ještě před chvílí vyklusávalo národní družstvo. Jediným omezením je fantazie organizátorů a chuť hostů zažít něco zcela jiného. Cíl je jediný, překvapit. Nejen výběrem místa a servisem, ale samozřejmě také výjimečným gurmánským zážitkem. Zatímco u klasické restaurace má personál zájem, aby vydržela na gastroscéně co nejdéle, pop-up restaurace se otevírají krátkodobě. Na několik hodin, maximálně dnů. Často se během projektu také potkají kuchaři, které by jinak svedlo řemeslo dohromady jen stěží.

Pop-upy otevírají nejen profesionální kuchaři, ale také amatéři. Mezi ty, kteří v Česku začínali na vysoké úrovni, patří koncept Forbidden Taste. Pod jejich taktovkou jste do poslední chvíle nevěděli, co ani kde se bude jíst. Kapacita byla přísně omezená a rezervovat jste si mohli nanejvýš dvě místa. Vše potřebné jste se dozvěděli až v den akce prostřednictvím sms. Jídlo pod značkou Forbidden Taste přitom připravovaly špičky české gastroscény, ať už je to Jana Bilíková, Přemek Forejet, Kamu Rundusová nebo Stephen Senewiratne. Historicky první Forbidden Taste se odehrál v prostorách bývalé trafostanice, další v utajeném sále areálu Pragovka či na prknech divadla Minor.

Štafetu převzali členové spolku Zase spolu. Také oni pořádají své pop-upy živelně a hlavně v přátelské atmosféře. Na Facebooku dokonce mají jakýsi manifest, v jehož duchu pracují: „Už dlouho přemýšlíme o tom, jak propojit lidi napříč gastronomií. Věříme totiž, že právě spolupráce nás všech je to, co může českou scénu posunout nejvíce. A protože všichni milujeme jídlo, skvělé víno, potkávání se s kamarády a hlavně hodně srandy, rozhodli jsme se, že nejlepším způsobem, jak to celé nastartovat, bude dělat společně pop-upy. Každá akce bude úplně jiná, lépe řečeno jinak šílená. Jedna věc ale bude tyto pop-upy spojovat: naše nadšení dělat věci společně bez ohledu na to, ze kterého podniku kdo pochází. Děkujeme, pokud nás přijdete podpořit a ochutnat, jak se naše společná radost a práce přenese do jídla a pití.“

Info ikona
pop-up

Mezi další příznivce pop-upů patří spolek Družstvo. Jejich putovní Wine Pop-up se otevírá nepravidelně a pokaždé jinde, vždy však s úžasnými víny. Konkrétní termíny můžete lovit na jejich Facebooku či na webu druzme.se. Akce pořádají několikrát do roka a návštěvnost se pohybuje v řádu stovek lidí. Pokud vás myšlenka pop-upů nadchla natolik, že byste si i vy chtěli vyzkoušet otevřít vlastní restauraci, byť na jediný den, zapojte se do platformy Restaurant Day. Celé to začalo v roce 2011 ve finských Helsinkách a hlavním cílem byla podpora sousedských vztahů. Kdokoli má chuť se zapojit, tomu stačí jen motivace a dobrý nápad. Platí, že čím originálnější místo vyberete, tím větší šanci k nalákání strávníků máte. Může to být vaše kancelář, chodník, nebo klidně obývací pokoj. Stejně tak je jedno, jaké jídlo budete servírovat. V roce 2015 bylo do projektu zapojeno 1698 pop-up restaurací v 35 zemích světa. Více informací najdete na webu restaurantday.cz. Stejně jako u jiných pop-upů platí jediné, vše si náležitě užít. Vždyť je to pouze na pro tento jediný okamžik.