Obdobnou cestu ke kaligrafii měla i Anna Strážnická Gaura, kterou na Instagramu najdete jako anni.graphy. Obdiv k umění písma ji zavedl až do Asie: studovala scenáristiku na Tchaj-wanu a po návratu do Česka začala pracovat na tchajwanském zastoupení.
„Hledala jsem nějakou zábavnější možnost, jak si osvěžit čínské znaky. Když jsem ale do Googlu zadala ‚kurz kaligrafie‘, tak se v té době ve výsledcích objevila jen japonská kaligrafie. Ale protože japonština a čínština sdílejí podobu znaků, hned jsem se přihlásila. Myslela jsem si, že to bude hračka, když znám jazyk a znaky. Záhy jsem zjistila, že psát štětcem a psát propiskou jsou dvě naprosto odlišné činnosti,“ popisuje Anna svoji cestu.
„Po několika letech asijské kaligrafie jsem se i z důvodu vlastní svatby před pěti lety, kde bych s čínskou kaligrafií moc nepořídila, vydala na tehdy asi jediný workshop západní kaligrafie v Česku. Věnovali jsme se italice, tradičnímu písmu zkoseným hrotem. Sice jsem si díky workshopu vytvořila část svatebního oznámení, ve stylu písma mi ale chyběla lehkost, a tak jsem pátrala dál, až jsem jednou narazila na workshop moderní kaligrafie,“ popisuje Anna a dodává, že se podle ní moderní kaligrafii dokáže naučit opravdu každý.
„Než jsem s kaligrafií začala, tak jsem se vůbec výtvarně nečinila. Pokud máte nadšení a nějaké peníze a čas nazbyt, nic vám nestojí v cestě.“ S tím souhlasí i Krasopiska, která měla na svých kurzech už přes tisíc studentů. „Musíte ale chtít a mít hodně trpělivosti, protože vám to na začátku nepůjde. Ale to platí o všem, co zkoušíte poprvé.“
Podle kaligrafky Anežky Peroutky tkví tajemství kaligrafie v tom, vyvážit, co vidí oko, co chce hlava a co zvládne ruka. „Je to o píli a soustředění, možná i trochu podvolení, protože se říká, že písmo si s kaligrafem trochu hraje – dovolí mu jen něco. Na začátku většinou kaligraf bojuje s tím, že ho ruka neposlouchá, nebo že sice ví, že to není ono, ale neví, co zlepšit. Vůbec nejtěžší je na kaligrafii umění vidět písmo ve všech jeho detailech.“