Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Překvapivé důvody, proč se nevyhýbat dezertům

Neříkáme, že je zdravé, abyste každý den začínali punčovým řezem, pokračovali koňakovou špičkou a večer zakončili karamelovým větrníkem. Na druhou stranu ale rozhodně neplatí, že byste se dezertům měli zuby nehty vyhýbat.

Dukanova, Atkinsonova, středomořská nebo ketogenní dieta. Na světě existuje nespočet diet a stravovacích směrů, které „zaručují“ ztrátu kilogramů. Bohužel, následně už nezmiňují, že úbytek na váze je vykoupen ztrátou dobré nálady, neustálým hladem a později také jojo efektem. Suma sumárum diety nejsou pro naše tělo to pravé ořechové, a mnohem lépe uděláte, když dáte přednost zdravému a vyváženému stravování, do kterého (světe div se) patří také dezerty. „To, že si dovolíte vychutnat jídlo, které máte rádi - včetně dezertů, způsobí, že převezmete kontrolu nad svým stravováním,“ říká doktor Sunni Patel, klinický vědec a odborník na zdraví střev. A jaké jsou podle něho další důvody, proč si neupírat dezerty?

Mohlo by se vám líbit

O jídle s nutriční terapeutkou: Co je ketogenní dieta opravdu zač a proč byste se jí měli vyhnout?

Určitě už na vás na internetu nebo v časopise někdy vyskočila reklama na ketodietu. Rychlé hubnutí díky vysokému příjmu bílkovin a nízkému množství sacharidů! Zní to lákavě? Možná, dokud nezjistíme, že to má hned několik háčků.
marianne.cz

1. Zaostřeno na živiny

Mnoho lidí se domnívá, že dezerty do jídelníčku nepatří kvůli nedostatku živin. Jenže, neházejme všechny sladkosti do jednoho pytle! Podle Sunniho Patela mohou některé dezerty nabízet cenné živiny – například bílkoviny z ořechového másla, hořčík z kakaa nebo vlákninu z bobulovitého ovoce či celozrnných obilovin. „Mezi mé nejoblíbenější dezerty patří mražené hrozny s hořkou čokoládou, jablečný krambl nebo chia pudink,“ říká Patel a dodává, že výběrem dezertů, které obsahují výživné ingredience, můžeme svůj jídelníček naopak zpestřit.

2. Zbytečný stres

Některým lidem může odmítání dezertů způsobovat stres, který je v samotném důsledku pro jejich tělo horší, než kdyby se skutečně zakousli do dezertu. „Nejíst dezerty může být stresující. Obzvláště, pokud to ve vás podporuje pocit omezení a strachu z jídla. Ten totiž následně může zvýšit riziko vzniku poruchy příjmu potravy,“ doplňuje lékař pro stylist.co.uk.

Mohlo by se vám líbit

O jídle s nutriční terapeutkou: Kolikrát denně bychom měli jíst?

V kolik hodin je nejlepší večeřet? A kolikrát denně bychom měli jíst? Věčné téma, na které si posvítila nutriční terapeutka Andrea Mokrejšová.
marianne.cz

3. Jídlo jako vzpomínka

V některých chvílích je jídlo mnohem víc než „jenom palivo“. Občas jsou pokrmy základem pro vytváření nových vzpomínek, poznávání cizí kultury nebo trávení času s přáteli a blízkými lidmi. Obzvláště, pokud jde o narozeninové oslavy, zmrzlinové hody s partnerem nebo lahodné tiramisu na zasloužené dovolené v Itálii.

Navíc platí, že sdílení jídla s ostatními zvyšuje náš pocit štěstí. Nový výzkum Oxfordské univerzity odhalil, že čím častěji lidé jedí s ostatními, tím spíše se cítí šťastní a spokojení se svým životem. „Zařazení dezertů do běžného jídelníčku může přispět k pocitu sounáležitosti a posílit vaše vztahy s ostatními,“ uzavírá Patel.

Jak už jsme zmiňovali v úvodu, rozhodně vás nenabádáme, abyste denně spořádali polovinu cukrárny. Pokud ale patříte k lidem, kteří se stravují zdravě a vyváženě, pak si z občasného dezertu nemusíte dělat vrásky.

Mohlo by se vám líbit

O jídle s nutriční terapeutkou: Pravda o detoxech a půstech

Možná jste přemýšleli o tom, že se na začátku jara pustíte do ozdravení svého jídelníčku. A možná vás napadlo, že skvělou volbou bude právě půst nebo šťávový, zeleninový či kokosový detox. Nutriční terapeutka Andrea Mokrejšová ale upozorňuje, že půsty a detoxy nejsou pro naše tělo to pravé ořechové.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Zdraví
Ráno bez kocoviny: Praktické tipy, jak zvládnout letní grilovačky a oslavy ve zdraví a bez bolesti hlavy

Ráno bez kocoviny: Praktické tipy, jak zvládnout letní grilovačky a oslavy ve zdraví a bez bolesti hlavy

Zdraví
Jak na zdravé stravování v létě? Vsaďte na sezónní potraviny a pitný režim, radí nutriční terapeutka Karolína Beranová

Jak na zdravé stravování v létě? Vsaďte na sezónní potraviny a pitný režim, radí nutriční terapeutka Karolína Beranová

Zdraví
Trenér Milan Konopásek radí: Jak správně sportovat v horkých letních dnech

Trenér Milan Konopásek radí: Jak správně sportovat v horkých letních dnech

Zdraví
Mindfulness jako cesta k plnému soustředění a vnímání: Stačí jej trénovat pár minut denně

Mindfulness jako cesta k plnému soustředění a vnímání: Stačí jej trénovat pár minut denně