Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Stresslaxing aneb Když jste tak ve stresu, že vás i relaxování stresuje

Odpočívání je velmi důležité, mnoho lidí to ovšem kvůli dnešnímu zrychlenému světu neumí a i když se o to snaží, tak nedokáží pořádně vypnout. Důvody jsou jednoduché, řešení o něco složitější.

Tereza Čaladi | 11. 11. 2022

Právě jste nasedli do letadla, teď můžete zavřít oči a začít relaxovat, jelikož vás čeká týden dovolené. Ale namísto toho přemýšlíte nad tím, jestli to bez vás v kanceláři všichni zvládnou a co všechno vás bude čekat, až se vrátíte, s čímž se začne zvyšovat i vaše srdeční frekvence.

Zní vám to povědomě? Pak jste jednou z obětí takzvaného stresslaxingu (termín vznikl kombinací anglických slov „stress“ a „relaxing“, tedy „stres“ a „relaxování“). Jedná se konkrétně o úzkost vyvolanou relaxací a projevuje se tak, že když si chcete odpočinout, akorát vás to nervuje ještě více, jelikož nepracujete na tom, z čeho jste byli napjatí původně.

Je to paradoxní, protože se chcete uvolnit, ale dostanete se tak akorát pod ještě větší tlak. To se může proměnit v destruktivní, začarovaný kruh, kdy nedokážete zmírnit stres, který prožíváte. Což může mít za následek další negativní emoce i záchvaty paniky.

Tento fenomén je přitom častější, než byste možná čekali. Dle průzkumu se týká 30-50 % lidí. Vedle toho, že se děje, protože jste ve stresu, může mít několik specifických odůvodnění.

Mohlo by se vám líbit

Žijete jenom o víkendu? Možná si zahráváte se syndromem vyhoření

Ruku na srdce, každý z nás se těší na víkend. Pravdou ale zůstává, že ve společnosti najdeme lidi, jejichž život je jenom o přetrpění pracovního týdne a úmorném čekání na páteční odpoledne. Pokud je vám tento scénář povědomý, nepodceňujte svou touhu po víkendu. Možná naznačuje mnohem vážnější problém, který má co do činění se syndromem vyhoření.
marianne.cz

Stresory vyvolávající stresslaxing a jejich řešení

Příčinou, proč si nedovedete užívat své volno a neustále pociťujete stres, může být, že se snažíte popřít, že jste napjatí a děláte jakože se nic neděje. Krátkodobé popírání může pomoci přizpůsobit se změnám. Ale dlouhodobé vede akorát ke zvýšení kortizolu v těle, v důsledku čehož potom nejste schopni se uvolnit, ani když se snažíte relaxovat. Zkuste se tedy zamyslet nad zdroji vašeho stresu a jak je můžete překonat. Vaše tělo se vám očividně snaží něco říct a nenechá toho, dokud problém, který nátlak vyvolává, nevyřešíte.

Může se také stát, že se vaše práce stane vaší posedlostí, stane se z vás workoholik. Je sice hezké, když milujete, co děláte, ale všeho s mírou. Pak se totiž může stát, že se dostanete na hranici svých možností – což může znamenat, že pracujete, přestože jste nemocní, nebo si zkrátka nedokážete dopřát den volna. Právě to může výrazně ztěžovat relaxaci – jako byste plýtvali časem, který byste mohli věnovat práci, když se snažíte dělat relaxační věci. Můžete se dokonce obávat, že si o vás lidé budou myslet něco špatného, když jste si vzali dovolenou. Zde je dobré dávat si kratší a častější „mentální pauzy(například procházku, nastavení pravidla, že u jídla nebudete pracovat, nebo volání si s blízkými více než doteď).

A v neposlední řadě to může být také tím, že se nemůžete rozhodnout, jak chcete relaxovat. Namísto toho, abyste si tak sedli k Netflixu a něco si pustili, hodinu hledáte, u čeho kliknout na „play“ a potom jdete spát naštvaní, jelikož jste si nic nevybrali a nemohli se u ničeho odreagovat. Či i když si něco vyberete, tak nějak to není ono a vy pořád přemýšlíte, jestli to nepřepnete, jelikož byste se u té druhé show mohli cítit uvolněněji. Zkuste tedy omezit počet rozhodnutí – řekněte si jednoduše, že se podíváte na komedie a vyberete tu první, co jste ještě neviděli. Nezapomínejte, že vaším cílem je se uvolnit, vlastně je jedno, co si pustíte, hlavně u toho vypněte sami sebe.

Ze všeho nejdůležitější ovšem je, najít si takovou relaxační aktivitu, která vás bude bavit. Ať už jde o vaření, zahradničení nebo běhání, je důležité, aby vám pomohla utlumit každodenní stres.

Mohlo by se vám líbit

Když se partner stane vaším koníčkem aneb Proč je důležité mít i jiné zájmy

Všude slýcháme, že je důležité, aby ti dva, co se dají spolu dohromady, měli něco společného. A jistě, je to podstatné. Ale dělat spolu úplně vše také není to nejlepší.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Zdraví
Jak se dobře vyspat během letních veder: Jednoduché triky, díky kterým usnete jako miminko

Jak se dobře vyspat během letních veder: Jednoduché triky, díky kterým usnete jako miminko

Zdraví
Už jste slyšela o spánkové turistice? Vyrazte na místa, kde si dopřejete perfektní a ničím nerušený odpočinek

Už jste slyšela o spánkové turistice? Vyrazte na místa, kde si dopřejete perfektní a ničím nerušený odpočinek

Zdraví
Trenérka Hana Číčelová radí, jak se udržet v kondici během dovolené. Využijte bazén, jednoduché cviky i animační programy

Trenérka Hana Číčelová radí, jak se udržet v kondici během dovolené. Využijte bazén, jednoduché cviky i animační programy

Zdraví
Sport jako forma terapie: 4 typy pohybu, které vám okamžitě vyčistí hlavu a sníží stres

Sport jako forma terapie: 4 typy pohybu, které vám okamžitě vyčistí hlavu a sníží stres