Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Fitness hodinky: Sportovní parťák nebo zbytečný bič?

Fitness hodinky a sportovní náramky jsou v posledních letech čím dál populárnější. Můžete je spárovat s chytrým telefonem, měří sportovní aktivitu a doslova hlídají každý váš krok. Do jaké míry se ale jedná skutečně o pomůcku a jak se projevuje závislost na fitness hodinkách?

Veronika Lechnerová | 26. 10. 2021

Výhody fitness hodinek

Mezi velké benefity fitness hodinek patří kompatibilita s mobilním telefonem. Nejenže máte svého elektronického trenéra neustále po ruce, ale zároveň s sebou všude nosíte kousek své kanceláře. Vždy záleží na dovednostech, kterými dané hodinky disponují, nicméně většina z nich vám již dnes dokáže ohlásit nově příchozí e-mail, zprávu či zprostředkovat telefonní hovor.

Co se týče cvičení, fitness hodinky nabízí nepřeberné množství vychytávek jako například měření běhu, HIIT tréninků nebo uplavaných bazénů. Na některých si můžete dokonce stanovit denní „krokovací“ cíl nebo množství kilojoulů, které chcete během jednoho dne spálit.

Mohou být skvělou motivací, ať už jste na cestě za štíhlejším pasem, nebo se zkrátka a dobře chcete cítit více fit. Některé hodinky vás totiž za vykonanou aktivitu pochválí nebo vám nahlásí, že jste zrovna překonali svůj rekord. Mezi motivací a posedlostí je ale velmi tenká hranice, a proto je dobré si ji hlídat.

Mohlo by se vám líbit

Cvičte podle menstruačního cyklu! Vyhnete se zdravotním komplikacím i nabírání na váze

Měly bychom si zvyknout na to, že hormony jsou neviditelným šéfem našeho těla. Ovládají nejen naše emoce, chutě či psychickou pohodu, ale nenápadným hláskem promlouvají také do našeho tréninkového plánu. Zkuste s hormony nebojovat, ale naopak jim naslouchat. Uvidíte, že docílíte nejen lepších sportovních výkonů, ale především vnitřní harmonie.
marianne.cz

Závislost na fitness hodinkách

Dokud si na svých fitness hodinkách pouze hlídáte své sportovní cíle, kterých chcete dosáhnout, je vše v pořádku. Pokud ale kompulzivně sledujete každý svůj krok, neustále řešíte jak „uzavřít“ kroužky aktivit na svých hodinkách, a především trpíte stihomamem, že bez hodinek se vaše aktivita nepočítá, pak je zcela zjevně něco špatně.

Před dvěma lety vyšel v americkém magazínu The Chronicle článek od Naimy Turbes, která se pustila do studie využívání Apple Watch. „Jako někdo, kdo se osobně potýkal s nezdravým vztahem k jídlu a cvičení částečně kvůli fitness hodinkám, jsem si uvědomila, že bych se mohla zabývat studií právě na toto téma. Co když studie potvrdí, že u respondentů dochází k obsedantní tendenci sledovat svůj výdej? Tahle myšlenka ve mně vzbuzuje smutné vzpomínky na chvíle, kdy jsem chodila po dvorku, dokud jsem nedosáhla svého vytyčeného cíle,“ uvádí Naima.

Jak vlastně rozpoznat, že se možná schyluje k nezdravému vztahu mezi vámi a fitness hodinkami?

  • Neustále prodlužujete délku svých tréninků, protože váš fitness tracker ve vás vyvolává pocit, že se musíte víc hýbat.
  • Zanedbáváte své přátele a povinnosti, abyste měli více času na cvičení.
  • Cítíte úzkost, podrážděnost nebo rozrušení, když jste si fitness hodinky nechali doma nebo je nemůžete dlouhodobě používat.
  • Máte pocit, že nad svým chováním nemáte kontrolu.
  • Hodinky používáte nadměrně, a to i přes to, že vás toto chování rozčiluje a uvědomujete si, že je nezdravé.
Info ikona
Fitness

Chiméra zvaná 10 000 kroků

Kde se vzalo, tu se vzalo doporučení, ujít denně alespoň deset tisíc kroků. Takový cíl je dobře měřitelný a motivuje k pohybu během dne, který většina lidí tráví v kanceláři. Chůze je pro člověka velmi prospěšná a může vám pomoci rychleji dosáhnout vašich cílů například v oblasti hubnutí. Je to však velmi podobné, jako se zmíněnými fitness hodinkami. Posedlost sledováním každého kroku není zdravým přístupem ke cvičení. Soustředíte se totiž více na konkrétní číslo než na to, jak se ve skutečnosti cítíte. Mnohdy se stává, že místo naslouchání vlastnímu (mnohdy vyčerpanému) tělu se stanete otroky krokoměru, který vám diktuje, kolik kroku ještě chybí k naplnění denního cíle. 

Jak si zachovat zdravý rozum

Motivace pro zdravý životní styl je klíčová! Jak si ale zachovat zdravý přístup i s fitness hodinkami? Nedovolte jim, aby se ze sportovního parťáka stal zbytečný bič, který upozorňuje na vaše nedostatky spíš, než aby vás motivoval. Začněte méně počítat a více vnímat, co vaše tělo skutečně potřebuje. Zdravý životní styl by vás měl totiž bavit, nesmí vás zbytečně trápit nesmyslnými cíli. Vaše aktivita se počítá, a to i bez fitness hodinek. Pamatujte na to, až budete vyrážet na další trénink a hodinky záměrně nechte doma.

Mohlo by se vám líbit

Procházka ke štíhlé postavě aneb Kolik kroků musíte ujít, abyste spálili tuk?

Možná nepatříte mezi sportovní nadšenci, kteří by svůj volný čas trávili za zdmi fitness centra. Přesto nám pravděpodobně dáte za pravdu, že pohyb je pro tělo důležitý. Jízda do práce autem či MHD, sedavé povolání a večery naplněné sledováním televize, jsou sice pohodlné, avšak tento koktejl pohodlnosti se může proměnit v časovanou bombu. Zkuste do svého běžného dne implikovat alespoň trochu pohybu – třeba chůze!
marianne.cz

Související články

Móda
Jak se obléct na rande: Tipy na outfity na romantické pikniky i vášnivé večery

Jak se obléct na rande: Tipy na outfity na romantické pikniky i vášnivé večery

Móda
Trendy doplňky pro léto 2024: 4 módní detaily, které vám vylepší i ten nejjednodušší outfit

Trendy doplňky pro léto 2024: 4 módní detaily, které vám vylepší i ten nejjednodušší outfit

Zábava
Horoskop od 22. července 2024: Býci by si měli ověřovat informace, Blíženci se soustředit na úspěch

Horoskop od 22. července 2024: Býci by si měli ověřovat informace, Blíženci se soustředit na úspěch

Krása
Žiletku vyhoďte do koše. Pro dokonale hladkou pokožku jednou pro vždy zkuste efektivnější metody

Žiletku vyhoďte do koše. Pro dokonale hladkou pokožku jednou pro vždy zkuste efektivnější metody