Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Jak na zdravý životní styl v zimě? Kristýna Báčová radí, které potraviny vás zahřejí

Info ikona
Kristýna Báčová

Kdo z vás může s klidným svědomím říct, že měl v posledních měsících dostatek pohybu? My v redakci bohužel ne, a tak jsme se zeptali specialistky na zdravý životní styl Kristýny Báčové, jak se ke cvičení donutit a jak se po něm správně stravovat. Teď už se žádné aktivitě nevyhneme.

Jakým způsobem se zdravě stravovat během zimních měsíců, aby nám jídlo zároveň dodalo potřebnou energii?

Zdravé stravování pramení z výběru přirozených a méně průmyslově zpracovaných potravin, sezónních druhů, střídmých porcí, pestrosti a dostatku rostlinných druhů. Mějte doma převahu zdravých potravin. O svém jídelníčku tedy rozhodujete v supermarketu. V zimních měsících hledejte potraviny, které vás zahřejí. Mezi zahřívající potraviny řadím ty, u kterých převažuje mužská energie Jang. Jejich konzumací pomáháme tělu, aby se prohřálo. Tyto potraviny jsou vhodné pro zimomřivé lidi, kteří mají často studené ruce a nohy. Přidat do jídelníčku by je měly i ženy, které si chtějí udržet zdravou váhu. Pokud volí cestu pouze zeleninových či ovocných salátů, které možná obsahují méně kalorií, tělu bude zima a bude se snažit zahřát a to právě i ukládáním tuků. Vhodnější technologická úprava zeleniny v zimě je např. vaření, dušení, pečení a grilování.

Do skupiny zahřívacích potravin patří:

- tepelně zpracovaná zelenina

- polévky

- kozí mléko a sýry

- tmavé maso, vejce

- chilli, kari, skořice, ​zázvor​, oregano, bazalka, rozmarýn, tymián, hřebíček, pepř, hořčice

- cibule, pórek, křen, ​česnek

Energii doplňujte především aktivním odpočinkem, kvalitním spánkem, pravidelným pohybem, meditací a činnostmi, které vám dělají radost.

Jak se donutit k pohybu během práce z domova?

1. krok: V klidu si sednout a popřemýšlet nad pohybem, který mě alespoň trochu bude bavit. Sociální sítě nám nabízejí obrovské možnosti ve výběru. Řekla bych: neklaďte na sebe vysoké nároky v podobě očekávání fitness formy za pár týdnů, ale udělejte si z toho zábavu.

2. krok: Zaplaťte si lekce a stanovte si konkrétní den a hodinu, kdy budete cvičit. Čím přesnější představu a pevný harmonogram budete mít, tím je pravděpodobnější, že své cvičení dodržíte.

3. krok: Díky disciplíně tento zvyk přijmete brzy za součást vašich běžných rutin. Může pomoci společné lekce, domluvení se s kamarádem nebo nějaká sázka či výzva.

Je podle vás dobrou motivací cvičit ve skupině kamarádů, např. přes Zoom?

Podle mě je jedno přes co se lidé společně spojí, ale skvělé je, že jsou vázáni domluvou a při takovém cvičení může být sranda. Lidé se odreagují a to je dobrá motivace.

Jaké online lektory ráda sledujete?

Pokud se chci posunout v józe, tak volím Laruga Glaser - Ashtanga jóga.
Když se potřebuju ráno nakopnout, tak pouštím zdarma videa Tabaty od Inger Houghton na Youtube. Jinak převážně běhám, hraju beachvolejbal, plavu, jedu na kole nebo se věnuju zimním sportům, které online moc nefungují.

Jak bychom se měli stravovat okamžitě po cvičení?

Každý člověk je jiný z důvodu odlišné genetiky, práce metabolismu, trénovanosti, prostředí ve kterém se pohybuje, cíle cvičení a tak je správné nastavení stravy před i po tréninku alchymie. U začátečníka je zásadní dodržovat pravidelně zdravou stravu a doplňovat dostatek vody.

Pro lepší regeneraci po sportovním výkonu dodržuji:

- vysokou koncentraci sacharidů tzn. banán nebo sušené ovoce je to rychlá a jednoduchá volba

- může být i vysoká hustota sacharidů a tu najdeme v medu a rýži

- rychleji vstřebatelné sacharidy s GI = 40 - 60 (např. mrkev, rozinky, pomeranč..)

- doplnění hořčíku a draslíku

- hlídat obsah vitamínu B-komplexu proti únavě

Proč jsou zelená smoothie zdraví prospěšná?

V zelených potravinách se nachází chlorofyl, který napomáhá hojení ran, brání zánětům a zlepšuje celkový krevní obraz. Díky němu dochází k lepšímu přenosu kyslíku, což zvyšuje výkon a brání vzniku infekčního prostředí. Jako zajímavost považuji fakt, že je zelená barvou srdeční čakry, centra naší energie, a zelené potraviny tuto čakru posilují. Zelené nápoje obsahují také tryptofan, ze kterého se tvoří serotonin, hormon radosti a štěstí. Pití zeleného smoothie každý den může přispět k vyrovnanosti a pocitu štěstí.

Máte nějaký oblíbený recept?

Toto smoothie ráda zařazuji po sportu, protože je špenát skvělý antioxidant, působí pozitivně na vývoj svalstva. Med, jablko a banán doplní potřebné sacharidy.

- 1/2 banánu

- 1⁄2 balení čerstvého špenátu zelené jablko

- 1 limetka

- polovina avokáda

- 1 lžíce medu

- pár lístků čerstvé máty 0,5 l vlažné vody