Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Máte problémy se spánkem? Vyzkoušejte techniku 4-7-8 a usnete do 60 sekund

Dali jste si na začátku roku předsevzetí, že budete žít zdravě? V tom případě jste jistě zjistili, že jeden z pilířů zdravého životního stylu je i spánek. Pokud nebudete dostatečně a kvalitně spát, veškerá vaše ostatní snaha přijde vniveč. Říkáte si, že se to snadněji řekne než udělá? Poradíme vám, jak se zase vyspat do růžova.

Karolína Peřinová | 19. 01. 2022

Nejdříve je dobré si uvědomit, jak vypadá vaše spánková hygiena. Koukáte před spaním do telefonu, dáváte si k večeři kávu nebo jíte chvíli před tím než jdete do postele? To jsou možné příčiny, které vám nedají spát. V případě, že jste alespoň na jednu otázku odpověděli ano, zaměřte se na to, zkuste to změnit a uvidíte, jaký to bude mít vliv na váš spánek. Pokud ale máte pocit, že vaše spánková rutina je v pořádku, a přesto se vám občas stane, že v noci nemůžete znovu usnout, zkuste techniku 4-7-8.

 

Mohlo by se vám líbit

Viva la siesta! Proč bychom si neměli odpírat odpolední spánek?

Už, už jste doufali, že dneska se vám vyhne velkým obloukem. Na obranu jste si dopřáli nálož kofeinu a cukrů v podobě lahodného zákusku. Bohužel, veškeré vaše snažení přišlo vniveč. Jedno nevinné zívnutí totiž odstartovalo poobědovou únavou. Co v takový moment dělat? Odpověď se skrývá v oblíbeném španělském slovu siesta!
marianne.cz

O co jde?

Metodu 4-7-8 vyvinul Dr. Andrew Weil, specialista na integrativní medicínu na univerzitě v Arizoně. I když název zní možná trochu složitě, ve skutečnosti se jedná o techniku, která je založena na starověké meditaci a technikách zaměřených na dýchání. „Je to nejlepší metoda, jak znovu co nejrychleji usnout, když se probudíte uprostřed noci," řekl Dr. Weil webu MedicalNewsToday a dodává, že správný účinek spočívá hlavně v pravidelnosti a cviku.

Nenechte se ze začátku odradit, když návrat ke spánku bude trvat déle. Technika sice slibuje, že do šedesáti sekund budete opět spát jako mimino, chce to ale trochu trénink. Pokud trpíte respiračním onemocněním nebo onemocněním, které ovlivňuje vaše dýchání, poraďte se nejdříve se svým praktickým lékařem.

Mohlo by se vám líbit

Nejhorší prokrastinace aneb 7 důvodů, proč neumíme jít včas spát

V posledních letech se v lifestylových magazínech můžete dočíst, že spánek je nový sex. Patří totiž k základním potřebám, ale většinou ho máme zoufale málo. Navíc podléháme dojmu, že to nevadí, protože někdy v budoucnu ho zase budeme mít víc. Jenže vadí. Od toho, jak se vyspíme, se odvíjí spousta věcí, pracovní morálkou počínaje a pocitem celkové vyrovnanosti a spokojenosti konče. Proto vám přinášíme několik tipů, jak se odebrat do postele včas.
marianne.cz

Jak na to?

  1. Zaujměte pohodlnou pozici a uvolněte tělo.
  2. Nadechněte se nosem po dobu 4 vteřin.
  3. Zadržte dech na 7 vteřin.
  4. Vydechujte pusou 8 vteřin.
  5. Opakujte až čtyřikrát.

I když je třeba provést více studií, aby se zjistila klinická účinnost této metody, dosavadní pokusy ukazují, že technika rytmického dýchání může pomoci zvýšit pocity relaxace a snížit úzkost. A jako bonus - pokud se soustředíte na svůj dech, nemyslíte na ostatní věci, které by vás mohly od spánku vzdalovat (jako je přemýšlení nad pracovními e-maily nebo tvorba seznamu úkolů na další den).

Tak sladké sny!

Mohlo by se vám líbit

Jste ranní ptáče, nebo sova? Zjistěte svůj chronotyp a vytvořte si péči na míru

Určitě už jste slyšela, jak jsou hodiny spánku před půlnocí důležité pro krásu. Jenže to zdaleka neplatí pro každého, minimálně pro sovy milující ponocování ne. Jak dobře spát, fungovat a dobře vypadat, ať už je nastavení vašeho chronotypu jakékoli?
marianne.cz

Související články

Životní styl
Chcete více cestovat? Zjistěte, jak na to, s těmito šesti instagramovými profily

Chcete více cestovat? Zjistěte, jak na to, s těmito šesti instagramovými profily

Životní styl
5 nejoblíbenějších princezen světa: Milované pro svůj vliv, dobročinnost, módní styl a královské postavení

5 nejoblíbenějších princezen světa: Milované pro svůj vliv, dobročinnost, módní styl a královské postavení

Životní styl
Zdravě, chutně i dietně: Vyzkoušejte skvělé, nevšední recepty na letní grilování bez výčitek

Zdravě, chutně i dietně: Vyzkoušejte skvělé, nevšední recepty na letní grilování bez výčitek

Životní styl
Nejlepší menstruační pomůcky podle redakce Marianne: Víme, které stojí za vyzkoušení

Nejlepší menstruační pomůcky podle redakce Marianne: Víme, které stojí za vyzkoušení