Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Máte v práci nejlepší kamarádku? Pokud ne, je nejvyšší čas si ji najít

Info ikona
přátelství na pracovišti

Nejspíš jste už také slyšeli, že „vždycky je to o lidech". To se týká nejen školy či hromadné dovolené, ale také zaměstnání. Ostatně toho se to vlastně týká poměrně výrazně, jelikož ti, s nimiž pracujete, mohou ovlivnit vaši produktivitu, uznání, ale i to, zda se cítíte šťastnými.

Autor: Tereza Čaladi

Mileniálové jsou často odsuzováni za to, že stírají hranici mezi prací a soukromím. Tedy, že na pracovišti řeší své osobní životy a mimo něj se vídají s kolegy například na pivě. Jak ale studie zjistily, práci to obvykle spíše prospívá než naopak.

Britský průzkum kariérního webu Instant Offices ukázal, že zhruba 60 % lidí je v práci spokojenější, má-li tam přátele. Zvyšují podle nich jejich kreativu, produktivitu a způsobují, že je práce zároveň baví. K podobnému závěru došla i studie LinkedInu, dle které 46 % profesionálů z celého světa věří, že pracovní přátelé jsou důležití k celkovému štěstí. Z knihy Haydna Shawa (experta na osobní produktivitu a kooperaci více generací) Sticking Points dokonce vyplývá, že pro 9 z 10 mileniálů je možnost mít se v práci s kým bavit a užívat si ji důležitým faktorem při zvažování nabízené pozice.

Přátelství na pracovišti pak může přinést vyšší důvěru mezi spolupracovníky (s tím i pochopení a přizpůsobení práce), podporu (pokud se s někým spřátelíte, je pak snazší poprosit o pomoc, a zároveň to může vést k tomu, že mezi sebou spolupracovníci sdílí více pracovních vědomostí), uznání (mít přátele v oboru, tedy takové, kteří vědí, čemu se věnujete, se vyplácí, jelikož mohou skutečně ocenit, na čem pracujete), upřímnost (což vede k celkově lepší komunikaci – můžete pak mezi sebou mluvit otevřeně, sdílet frustrace i úspěchy) i loajálnost (kamarádi se přeci nenechávají ve štychu).

Neznamená to, že vám radíme, abyste celý den kafíčkovali a s kolegyní pomlouvali ostatní, jak dělají svou práci špatně. Chceme spíše říci, že je fajn, když se máte komu svěřit, je-li toho na vás moc. A ten člověk vás dokáže pochopit, jelikož ví, s kým pracujete a čemu se věnujete.

Info ikona
Office BFF

Jak by měla pracovní přátelství fungovat

V angličtině jsou tito kamarádi často nazýváni Office BFF, Work Wife či Work Spouse. A tady je několik tipů, jak by taková přátelství měla vypadat, aby byla zdravá. Tedy neuškodila vaší kariéře, ani vašemu osobnímu životu.

Vyhněte se drbům – Mělo by se vytvářet přátelské prostředí pro všechny, proto vyloučení někoho z něj různými pomluvami nedoporučujeme. Na jejich místě by se vám to také nelíbilo.

Buďte fér – I když máte mezi svými kolegy přátele, neměli by být upřednostňováni před vašimi jinými spolupracovníky. Například v rychlosti odepisování na e-maily.

Nezapomínejte na hranice – Ne každý chce být v práci se všemi kamarád. Proto pokud někdo preferuje čistě profesionální vztah, respektujte to.

Pozor na jazyk – Je snadné sklouznout k mluvě, kterou užíváte mezi přáteli. Dávejte si jen pozor, aby nebyla příliš přátelská před druhými kolegy a nepůsobili jste neprofesionálně.

Nemusí vás mít všichni rádi – Tohle platí zejména pokud jste na vedoucí pozici, ale i celkově. Je dobré mít na paměti, že pracovní záležitosti by měly být v zaměstnání na prvním místě. Pokud se tedy vaší Office BFF nelíbilo, že jste ji na poradě pokárali za to, že něco nesplnila tak, jak měla, musí to přijmout jako vaše podřízená (pokud jí je), ne se s vámi začít hádat jako vaše kamarádka.

Navazování pracovně osobních kontaktů

V dnešní době je utváření osobnějších kontaktů na pracovištích obvykle poměrně snadné. Jedním z důvodů je, že podle LinkedIn studie mileniálové nemají problém se sdílením osobnějších informací zahrnující jejich vztahy, rodinné problémy či plat. Zároveň se mnoho mladých lidí rychle stane přáteli na Facebooku či se začnou sledovat na Instagramu. Vhled do jejich soukromého života je tak potom daleko snazší. A mimo to k tomu pomáhají organizované teambuildingy a firemní akce.

Neříkáme, ať si vybíráte práci jen podle kolegů, ale že je to poměrně důležitý faktor. Jedním z úspěchů na pracovním poli je mimo jiné i vaše štěstí, a to se mnohdy vedle dalšího odvíjí od lidí, kteří vás obklopují. Zároveň to může být jedním z důvodů, proč se vracet po éře HO do kanceláří.

Zdroj: corporatevision-news.com, Shaw, H. (2013). Sticking Points: How to Get 4 Generations Working Together in the 12 Places They Come Apart.