Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Předejděte zdravotním problémům i nedobrovolné sexuální abstinenci posilováním pánevního dna

Info ikona
Panevní dno

Často se s ním setkávají ženy ve zralém věku, ale i maminky po porodu. Povolené pánevní dno způsobuje zdravotní problémy i nedobrovolnou sexuální abstinenci. Co se s ním dá dělat?

Promotion
Markéta Vörös | 17. 11. 2021

Jsou věci, o kterých se ani mezi ženami na rovinu nemluví. Možná jen zlehka a s rozpaky šeptá. Jedním z takových témat je určitě ochabování pánevního dna. Přitom se s ním čím dál častěji setkávají ženy všech věkových skupin. Slabé pánevní svalstvo může vést k inkontinenci a poklesu dělohy, ale také k bolestem zad, nekvalitnímu sexu, a dokonce i hemoroidům. Naštěstí dnes už víme, jak pánevní dno zpevnit opravdu efektivně – doma pomocí jednoduchých cviků a nejlepších hi-tech vychytávek i pod dohledem odborníků a s vymakaným přístrojem. Hlavně je potřeba začít co nejdřív – nejlépe hned a preventivně, ještě než potíže začnou. 

Novodobý fenomén

Na začátek si dáme malé opakování z hodin biologie. Hlavní funkcí pánevního dna, tedy oblasti mezi stydkou kostí a páteří, je podpora a ochrana orgánů, které se u žen v pánvi nacházejí – tedy dělohy a močového měchýře. Svaly pánevního dna také zajišťují, aby správně fungovaly všechny cesty z těla ven, včetně močové trubice a konečníku. Při jejich ochabování pak může docházet k tomu, co nechceme zažívat ani v nejhorší noční můře: k únikům moči. 

Částečně přitom jde o civilizační problém. Díky aktivnímu životnímu stylu jím dříve ženy netrpěly tak často jako dnes, kdy má většina z nás sedavé zaměstnání, pohybu moc nedáme a stres se na nás valí ze všech stran. 

Komu hrozí ochabování pánevního svalstva nejvíc? „I když se potíže někdy týkají i mladých žen, plně rozvinuté projevy pociťují spíše ženy v období menopauzy. Vliv rozhodně nemá jen porod, ale také celoživotní zaměstnání, gravitace a životní styl,“ upozorňuje gynekoložka Kamila Žižková, autorka instagramového vzdělávacího účtu moje_gynpor, který mimochodem v redakci velmi rády sledujeme. 

Jak to poznat?

Svaly pánevního dna se aktivují během rutinních činností. Ať už zvedáme těžké věci, běháme, kýcháme, nebo se smějeme, správná funkce svalstva pánevního dna nám pomáhá udržet dělohu a ostatní orgány ve správné poloze. Povolené svaly se projevují hlavně tupou bolestí v bederní oblasti zad, kterou přičítáme především sedavému zaměstnání. „Dalším příznakem mohou být bolestivá menstruace, inkontinence, různé sexuální dysfunkce a také funkční sterilita – tedy taková, kdy nejde o trvalou poruchu, nýbrž jen o potíže způsobené změnou postavení pánve. Mohou se ale přidat i bolesti celého pohybového aparátu, nejedná se tedy jen o gynekologický problém,“ upřesňuje lékařka.

Pokud se potíže neřeší, může dojít až k sestupu pánevních orgánů, nebo dokonce výhřezu dělohy, močového měchýře či rekta. Tyto změny bývají spojeny se zborcením vaginálních stěn, které mohou v těžších případech vyklenout až před poševní vchod. „K tomu se přidávají problémy s močením, stolicí nebo pohlavním stykem, dochází ke snížení libida, sliznice jsou suché a ženy mívají problém dosáhnout orgasmu,“ popisuje gynekoložka. A zanedbatelný není ani estetický důsledek – v rozkroku se tvoří vizuálně patrná „boule“, kterou je třeba zatlačit zpátky, kam patří. Jde o stav, za který se ženy často velmi stydí a vede k sexuální abstinenci,“ upřesňuje doktorka. 

Pokud se s nějakým ze zmíněných problémů potýkáte, nezoufejte. Nejprve navštivte svého gynekologa nebo ženského fyzioterapeuta, který vás vyšetří a zjistí, jak na tom s pánevními svaly jste. „Při problémech s inkontinencí nebo sestupem vyzýváme pacientku, aby zatlačila jako na stolici a přitom zakašlala. Při zatlačení obvykle dochází u těchto pacientek k projevu sestupu a při kašli k úniku moči,“ uzavírá gynekoložka Kamila Žižková. 

Tři minuty denně

Obecně lze říct, že preventivním zpevňováním pánevního dna neuděláte chybu. K tomu jsou nejvhodnější známé Kegelovy cviky, jež má na svědomí americký gynekolog Arnold Kegel. Je to jednoduché, časově nenáročné a zvládnete to z pohodlí domova, při sledování oblíbeného seriálu nebo po cestě autobusem do práce. Původně byly Kegelovy cviky doporučovány především ženám po porodu, časem se ale prokázaly příznivé účinky u žen všech věkových kategorií. Cvičte v pohodlném oblečení a s prázdným močovým měchýřem. Začněte vleže na zádech, postupně můžete cviky provádět i vsedě nebo vestoje. 

Začněte stahováním a uvolňováním svalů pánevního dna a snažte se po celou dobu cvičení nezatínat jiné svaly, ani hýždě a stehna. Svaly na dvě vteřiny zatněte, pak minimálně na deset vteřin povolte. Dobu stažení svalů postupně prodlužujte, až se dostanete na deset vteřin. V průběhu cvičení pravidelně dýchejte, dech nezadržujte. Cvičení věnujte několik minut denně. 

Kuličky a chytrá appka

Domů si pořiďte i klasické Venušiny kuličky, díky kterým můžete posilovat pánevní dno kdykoliv a kdekoliv. Vybírejte od nejnižší váhy a postupem času, až budete dostatečně trénovaná, můžete zátěž přidávat. Nás v redakci zaujala i jedna hi-tech vychytávka. Jmenuje se Elvie, vypadá velmi elegantně a je zabalena v luxusním a zároveň diskrétním balení. Díky chytré aplikaci v mobilu, kterou si k pomůcce Elvie stáhnete, cvičíte a zároveň se bavíte. Elvie si zasunete do vaginy a zatínáním svalů hrajete v mobilní aplikaci hru, která se podobá dnes již legendárnímu Mariovi – jen místo panáčka máte kuličku, s níž zatínáním sbíráte body. Na výsledky svého intimního cvičení se můžete kouknout v aplikaci, takže máte přehled o tom, jak si vedete a zda se zlepšujete. Jediným minusem je cena, Elvie vás vyjde v přepočtu na 5000 Kč. 

Hop a skok

Posílení pánevní dna, návrat do radosti dětských let i účinné spalování kalorií? To všechno slibuje trampolína. Že vás to neláká? Možná změníte názor. Právě trampolína je vedle speciálních cviků pánevního dna tou nejlepší možností a na svých stránkách ji doporučuje i specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková. Nejen že skákání zlepšuje flexibilitu i výdrž, ale vede i ke zvýšení hustoty kostí, takže pomáhá předcházet osteoporóze. Skákání na trampolíně prospívá i astronautům po návratu z vesmíru, kde ztrácejí až 15 % svalové a kostní hmoty. Zkuste se nejdřív jen pohupovat, stačí pár minut. Postupně zvyšujte intenzitu a uvidíte, že nakonec se s dětmi budete přetahovat, kdo bude na trampolíně déle. 

V rukou odborníků

Posledním tipem, který máme v rukávu, je ultraefektivní přístroj Emsella, který vaše pánevní dno zpevní rychlostí blesku. Na pražské klinice Formositas můžete vyzkoušet ošetření, jež je zcela bezbolestné, absolvujete ho plně oblečené a má dlouhodobé výsledky. „Nicméně svaly je třeba pro udržení výsledku průběžně posilovat cvičením nebo po čase zajít na dalších pár ošetření,“ říká Ivana Pokorná z kliniky Formositas. 

Jak přístroj funguje? Emsella využívá technologii vysokovýkonného fokusovaného elektromagnetického pole (HIFEM) ke stimulaci hlubokých svalů pánevního dna a obnovení neuromuskulární kontroly. Výsledkem je zpevnění pánevního dna, jímž se dá až u 95 % pacientek předejít inkontinenci. Ideálně se doporučuje absolvovat šest až osm třicetiminutových ošetření, zvýhodněný balíček devíti ošetření vyjde na 18 000 korun. 

Z vlastní zkušenosti vám prozradíme, že to funguje. Pánevní dno je zpevněné a bonus navíc: několikanásobně se vám zintenzivní sexuální prožitek. To jde, nemyslíte? 

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion