Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Spánková prokrastinace aneb Když pravidelně oddalujete večerku

Info ikona
Spánek

Závěrečné titulky seriálu naznačují, že je nejvyšší čas ulehnout do peřin, ale tichý hlásek vám našeptává, abyste si dopřáli ještě jeden díl? Vítejte v době, kdy záměrně oddalujeme čas usínání a raději dáváme přednost seriálům, sociálním sítím nebo nočnímu čtení knih. Vítejte v době, kdy dennodenně bojujeme se spánkovou prokrastinací.

Promotion

Známe to všichni. Zábava je v plném proudu, zápletka není vyřešena a ranní vstávání je natolik vzdálené, že mu nevěnujeme ani vteřinu pozornosti. A tak si pustíme ještě jeden díl seriálu, následně si dopřejeme několikaminutovou večerní rutinu v koupelně složenou z aplikování séra, pleťové masky i pomalé masáže pomocí jade rolleru, naposledy zkontrolujeme sociální sítě a konečně otevřeme rozečtenou knihu. Na kutě jdeme spát těsně po půlnoci a pomalu ale jistě se smiřujeme s tím, že vstávání bude krušné!

Realita je ještě tisíckrát horší. Zalepené oči, malátné tělo, a především plná hlava výčitek, proč jsme včera večer neulehli do postele dříve. Bohužel, přelstít spánkovou prokrastinaci není jednoduché, a tak se bez okolků může stát, že vám společnost bude dělat i následující dny a měsíce.

Spánková prokrastinace vs. klasická prokrastinace

S určitou formou spánkové prokrastinace bojují lidé od nepaměti, avšak pod drobnohled vědců a odborníků se spánková prokrastinace dostala až okolo roku 2014, kdy tento fenomén začala zkoumat profesorka Utrechtské univerzity Floor M. Kroese spolu se svými kolegy. Z pilotní studie vyšlo najevo, že spánková prokrastinace úzce souvisí s denní únavou, a především je bližší lidem, kteří mají dlouhodobé problémy s chorobným odkládáním úkolů, tedy s klasickou prokrastinací.

Nutno dodat, že spánková prokrastinace je vědomá, což v praxi znamená, že vědomě odkládáme spánek na úkor jiných aktivit. Pokud tedy patříte k lidem, kteří vědí, že další díl seriálu je obere o drahocenné minuty spánku, a přesto stisknou na ovladači tlačítko play, pak vítejte v klubu spánkových prokrastinátorů

Info ikona
Spánek

Proč spánkovou prokrastinaci nepodceňovat?

Na první pohled se může zdát, že pozdní večerka nemá na naše fyzické i duševní zdraví výrazný vliv. Odborníci ale varují, že zkracování doby spánku je pro naše tělo z dlouhodobého hlediska výraznou zátěží, kterou bychom neměli podceňovat. Je třeba si uvědomit, že se během spánku střídají tři cykly. První etapu můžeme označit za lehký spánek, během kterého se snadno probudíme. Na ni navazuje tvrdý spánek doprovázený poklesem tepové frekvence. A pro třetí část spánku je příznačné, že má regenerační účinky. Je proto nanejvýš důležité, abychom tělu dopřáli všechny tři fáze spánku, během kterých si odpočine a načerpá síly na nové ráno.

Kvalitní spánek také posiluje náš imunitní systém, snižuje riziko kardiovaskulárních chorob i obezity. Zároveň má vliv také na naši paměť a zvládání denních povinností. Všichni totiž víme, že jakmile je člověk nevyspalý, jenom těžko se soustředí na pracovní úkony nebo aktivity, které by za normálních okolností zvládl levou zadní.

Vzhůru do boje

Neexistuje žádná zázračná pilulka, díky které byste se spánkové prokrastinace jednou provždy zbavili. V tomto ohledu jste tvůrcem spánkového osudu pouze a jenom vy. V první řadě si stanovte pevnou večerku a každý den ulehejte do postele ve stejný čas. I když by se mohlo zdát, že jde o jednoduchý úkol, opak je pravdou. Určitě vám několik večerů zabere, než si zvyknete, že další díl oblíbeného seriálu už není povolen. Zkuste se také odnaučit večernímu surfování po internetu a sociálních sítích. Nejlépe uděláte, když veškerou techniku odstěhujete z ložnice, a to včetně nabíječky na mobil. Odborníci také radí, abyste se ve večerních hodinách vzdali skleničky alkoholu, která kvalitnímu spánku rozhodně neprospívá.

Bojovat se spánkovou prokrastinací je dlouhodobá záležitost, která vyžaduje odhodlání i pevnou vůli. Pokud ale nad spánkovou prokrastinací zvítězíte, můžete se těšit na odměnu v podobě kvalitního spánku a vyspání do růžova

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion