Reklama

Jak se rodí ikona: brýle Ray Ban

Generál MacArthur, Audrey Hepburn, The Blues Brothers, Tom Cruise a Will Smith. Historie brýlí Ray-Ban je příběh o tom, jak získat slávu díky slavným lidem a jak kultovní filmy vytvářejí módu.
Napsal Vydáno 21. červen 2015
Jak se rodí ikona: brýle Ray Ban

Snimek obrazovky 2015 06 21 v 18.55.29

První model slunečních brýlí Ray-Ban vznikl v roce 1937 a byl speciálně vytvořen pro piloty Air Force. Tyto brýle dostaly jméno Anti Glare a dnes je známe pod jménem Aviator. S rozvojem nových letadel, která mohla létat stále výš, přišly i problémy spojené s nadmořskou výškou. Piloti trpěli bolestmi hlavy a nevolností způsobenými silným jasem, zářením ze slunce a také velkými vzdálenostmi, které museli překonávat. Již v roce 1929 generál MacCready požádal Ray-Ban o vytvoření nového typu brýlí pro piloty, který by je chránil před silným zářením ve vysokých nadmořských výškách a přitom zachoval jasné pole výhledu. Tak spatřily světlo světa první brýle se zelenými skly s názvem Anti Glare. V roce 1937 zaregistrována ochranná značka Ray-Ban a nový model dostal dnes již klasické kovové obroučky. Jméno Ray-Ban podtrhlo schopnost brýlí odrážet jas a chránit oči před slunečními paprsky (v angličtině znamená slovo Ray paprsek a Ban zákaz).

Brýle pro lovce a rybáře
V prvních letech cílil Ray-Ban na sportovní nadšence a milovníky outdoorového života. Objevily se brýle se žlutými skly do zamlženého prostředí a také průlomový model Outdoorsman, který byl určen pro specifické skupiny, jako jsou lovci, střelci a rybáři. Brýlím rostla popularita i mezi piloty, policisty a všemi, kteří se věnovali outdoorovým aktivitám.

577447 10150781930709406 81958664405 9248133 1737862646 nNejslavnější model: Wayfarer
50. léta byla dekádou hlubokých změn, móda nabývala na stále větší důležitosti. Lidé začali brýle vnímat jako módní doplněk, už to nebyly jen výrobky, které se používají z čistě praktických důvodů. V této době také vznikl druhý nejslavnější model brýlí – Wayfarer, který je považován za nejprodávanější model brýlí v historii. Okamžitě strhl pozornost filmového průmyslu a bylo jasné, že je předurčen k tomu, aby se stal modelem ikonickým. Na konci padesátých let se Ray-Ban více zaměřil na ženy a poprvé ve svém katalogu zasvětil dvě strany obroučkám určeným právě dámám. Na trh byl uveden model Smart Set, jehož obroučky byly kolem očí protáhlé do tvaru křidélek. Brýle musely být stále nápaditější, aby držely krok s módou té doby. Zdobily je proto různé motivy, barvy a dokonce krystaly.

V hlavní roli brýle
Rok 1961 byl důležitým mezníkem v historii této značky, který jí přinesl ještě větší slávu a věhlas. Brýle Wayfarer se objevily ve slavném filmu Snídaně u Tiffaniho s hvězdou filmového plátna Audrey Hepburn. Je to právě svět kina a showbyznysu, kterému Ray-Ban vděčí za ještě větší úspěch a popularitu. Brýle se objevovaly v nejslavnějších a nejkultovnějších filmech 20. století. Po Snidani u Tiffaniho následovaly Easy rider, Blues Brothers, Top Gun nebo Las Vegas Parano, Avatar a Zuřiví psi. "Raybanky" prostě nejsou obyčejné brýle, ale styl.

 

Kristýna Mazánková

Reklama