Reklama

6 zaručených způsobů, jak ovládnout vztek

Každý pátý člověk prý má problém zvládat vztek. Někdo reaguje výbušněji, jiný méně emotivně. Jak jste na tom vy? Dokážete se ovládat, nebo vám to dělá velké problémy? Někdy je zlost naprosto v pořádku, ovšem vztek by vás neměl nikdy ovládnout natolik, abyste jednali destruktivně. Zde je návod, jak zkrotit svého vnitřního zuřícího býka.
Napsal Ivana Ašenbrenerová Vydáno 06. květen 2014
6 zaručených způsobů, jak ovládnout vztek


Uvědomit si, že se vztekám

Hněv není váš nepřítel a něco nežádoucího, ale je dobré mít ho pod kontrolou. Důležité také je uvědomit si, že se vztekáte. Přiznat si, že jste naštvaná, ať už sama pro sebe, nebo osobě, se kterou jste v konfliktu, je fajn. To vám pomůže pochopit vaše pocity a také vás postrčit směrem ke konstruktivnímu řešení. Uvědomte si, PROČ se vztekáte – často je za vztekem nějaká nenaplněná potřeba, tedy frustrace.

Vypište se nebo běžte sekat dříví

Jste ve fázi doutnající rozbušky? Zkuste odložit reakci vzteku na později. Pokud se třeba chystáte napsat nějakou vášnivou esemesku, pokuste se to odložit o několik hodin nebo do rána. Teprve pak, jestliže ve vás neustále dřímají ony pocity, ji pošlete (nebo zavolejte či někomu vynadejte). Mezitím si sedněte k papíru a pište, pište! Všechno, co cítíte, na něj napište – budete se možná divit. Dát své pocity do slov je hojně využívaná technika, která pomáhá. Tímto vypsáním se dostanete k využití energie, kterou s sebou vztek přináší (a nemusíte zrovna psát, klidně můžete jít sekat dříví).

Přesuňte vztek do jiné oblasti

Stejně jako jiné fyzické příznaky i hněv může vypadat podobně jako jiné formy vzrušení nebo úzkost. Jste-li rozzlobení, snažte se zhluboka dýchat a dostat se do klidu. Funguje to naprosto stejně, jako když se chcete uklidnit v případě nervozity či úzkosti. Zpomalte dech, uvolněte svaly a zatněte pěsti a dýchejte pomalu. Máte-li možnost, vyběhněte ven, proběhněte se, zajděte na kickbox, tančete, skákejte přes švihadlo nebo se bijte do prsou jako gorily. Proč by vás měl vztek spálit na popel, když to může být obráceně? Ono se hůře vzteká, když máte v nohách pět kilometrů běhu nebo hodinu pobíhání na tenisovém kurtu.

Hledejte pozitiva

Máte-li neustále pocit, že vás dusí interakce s vaším kolegou nebo s naštvaným partnerem, je načase připravit si seznam věcí, za které jste té druhé osobě vděčná. Lepší je zaměřit se na to, co ve vás vyvolá příjemné pocity, snažte se v sobě vydolovat empatii a neutralizovat vztek.

Akční plán

Řídíte auto a projel kolem vás někdo, kdo nedal blinkr nebo prostě nějak porušil zákon? Možná máte na jazyku spoustu vzteklých slov, ale ve finále stejně pojedete dál – a nic se nestane. Je tedy zbytečné plýtvat energií. Jste-li ale součástí toxických vztahů nebo obětí agresora, budete muset udělat něco, abyste zlepšila svou situaci. Vytvořte si specifický akční plán s metodickými cíli a cestami, díky kterým dostanete situaci pod kontrolu, snížíte stres a zvýší se váš klid.

Bdělost

Někdy se věci zdají, že už jsou vyřešeny, ale vztek ve vás může i nadále přetrvávat ve formě podrážděnosti, nespavosti, nebo dokonce deprese. Buďte všímavá a poslouchejte signály těla, svoje myšlenky a pocity, které vás mohou do budoucna varovat před dalšími konflikty.

Další články

Reklama