Kupujete si ho téměř vždy, když jste v obchodě. Možná si ho doma i pečete. Ale víte, který je pro vás ten pravý?

Trocha historie

Základ chleba jako zdravé potraviny je již po staletí v použití celozrnné mouky a kvásku, který se používá k vykynutí těsta. V 19. století se začala řešit trvanlivost mouky. Ta se prodloužila tím, že se při mletí obrousil vnější obal zrna a na mouku se umlela pouze zbylá škrobnatá část. Taková mouka sice vydrží déle, ale je ochuzena o mnoho zdraví prospěšných složek – „pomalé“ sacharidy, bílkoviny, zdravé nenasycené mastné kyseliny, vitamíny, minerály a vlákninu.

Ve stejném období jako bílá mouka bylo vyvinuto droždí, které začalo nahrazovat tradiční kvásek.

Jak je to dnes?

Po různých novátorských pokusech zjišťujeme, že po staletí používané postupy a recepty měly svoje opodstatnění. Nezbytné vitamíny, minerály a jiné zdravé složky dodáváme tělu v podobě chemických náhražek. Ty však na nás mají jiný negativní vliv. Bojujeme s alergiemi, není nám dobře, jsme chodící chemické nádoby.

Možná by stačilo začít kupovat chléb z celozrnné mouky a těsta, které kynulo pomocí klasického kvásku. Právě v kvásku se totiž nachází kyselina mléčná, která rozkládá lepek. Jakékoli pečivo z kvásku, tedy ibílé, se tak stává daleko stravitelnějším a zdraví neškodným.

Ideálně kupujte celozrnný kváskový chléb. A pokud bude dokonce žitný, bude váš jídelníček přímo ukázkový. Zkuste třeba Mlynářský chléb v Albertu. Ten má díky vysokému podílu celozrnné mouky, která obsahuje celá žitná zrna včetně obalové vrstvy a klíčku, mnohem více vlákniny a minerálních látek.

Albert PR

Pozitiva

Dodáte tělu zdraví prospěšné složky jako vitamíny a minerály. Nastartujete pročišťování tenkého střeva, což postupně zlepší všechny funkce, které byly negativně ovlivňovány konzumací bílého pečiva. Vaše krev se začne pročišťovat, udržíte si stabilní hladinu krevního cukru. Navíc zůstanete dlouho zasyceni a díky tomu můžete redukovat přebytečná kila.

Pár praktických rad do kuchyně, jak uchovávat chleba čerstvý

Pokud je chléb ještě teplý nebo vlažný, nechte ho vychladnout, než ho uložíte. Chléb by neměl být na slunci ani na vzduchu, ale určitě ani v ledničce. Zabalte ho do utěrky, bude tak pomaleji vysychat. Pokud ho máte více, dejte ho co nejčerstvější do umělohmotného obalu a zamrazte. Vydrží měsíce.